توصیه مهم بولتون به ترامپ درباره برجام

کد خبر: 590606

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل که به گزارش رسانه‌ها از گزینه‌های احتمالی جانشینی جان کری در وزارت خارجه است، بر لزوم لغو برجام از سوی دونالد ترامپ تاکید کرده است.

خبرگزاری فارس: نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از گزینه‌های محتمل وزارت خارجه این کشور در دولت آینده می‌گوید که دونالد ترامپ باید برجام را لغو کند.
به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسانه‌های این کشور اسامی چند نفر را به عنوان گزینه‌های احتمالی برای پست وزارت خارجه در دولت او مطرح کرده‌اند.
از جمله افرادی که نام او در رسانه‌ها به عنوان جانشین احتمالی جان کری مطرح شده، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل است.
وی که به داشتن مواضع به شدت ضد ایرانی شهرت دارد، یادداشتی در رسانه آمریکایی با این عنوان منتشر کرده است: «ترامپ باید توافق ایران را بشکند و از منافع ما حمایت کند».
بولتون در نیویورک پست ضمن انتقاد از مواضع دولت باراک اوباما، سیاست‌های او به ویژه در زمینه ایران، عراق، سوریه و منطقه را آماج حملات لفظی خود قرار داد.
او نوشت: «در هیچ کجایی مثل خاورمیانه، گسترش آشوب و هرج و مرج جهانی به وضوح قابل مشاهده نیست و در همین منطقه است که رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ با فوریترین و مهمترین چالشهای بین‌المللی‌اش مواجه خواهد شد».
حامی سرسخت جنگ‌ سال 2003 آمریکا علیه عراق، با تکرار ادعاهای بی اساس درباره ایران مدعی شد: «از همه بدتر اینکه، ایران اکنون در مسیر حصول به سلاح‌های هسته‌ای است و این موضوع با تایید و مشروعیت توافق تاسف‌بار اوباما روبرو شده است».
او ادعا کرد: «رئیس‌جمهور منتخب ترامپ موکدا تاکید کرده که نابودی داعش باید اولویت فوری باشد و رویکرد کند اوباما که تنها سبب تداوم جذب نیرو توسط داعش از سراسر غرب شده، اولویت نیست. البته علاوه بر آن، استراتژی ضد داعش ترامپ باید اتکای ناشی از گمراهی اوباما به دولت بغداد را اصلاح کند؛ دولتی که به چیزی کمابیش شبیه به آلت دست ایران تبدیل شده است».
بولتون همچنین مدعی شد: «هدف باید نابودی داعش باشد و در عین حال تا جای ممکن اجازه منتفع شدن ایران گرفته شود. اما به نظر می‌رسد هدف از رویکرد اوباما، تقویت و گسترش منافع ایران باشد».
او با اشاره به عراق و سوریه اینطور تجویز کرده است: «یا باید یک دولت جدید از دل خرابه و لاشه سوریه و عراق ایجاد شود و یا برخی دیگر از رویکردهای پایدار پیدا شود».
بولتون به ترامپ توصیه کرد: «یک اقدام مهم، لغو توافق هسته‌ای ایران در اولین روزهای منصبش خواهد بود. برای توضیح این اقدام شجاعانه اما تصمیم ضروری، به دیپلماسی قابل ملاحظه و زیادی نیاز خواهد بود چرا که نمی‌توان اثر جهانی صدور سیگنال مبهم در این باره را دست کم گرفت».
نماینده دولت جورج بوش در سازمان ملل همچنین در بخشی از یادداشت خود هشدار داده که در صورت ابقای بشار اسد، کشورهای عربی به مواضع آمریکا اعتراض کرده و این موضوع را نخواهند پذیرفت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها