نظریه پرداز آمریکایی: ترامپ به سادگی نمی‎تواند زیر برجام بزند

کد خبر: 590741

«استفن لندمن» با بیان اینکه ترامپ به سادگی نمی تواند زیر برجام بزند، گفت که بعید می داند تغییر خاصی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به خاورمیانه در دوران ترامپ رخ بدهد.

خبرگزاری مهر: شکست «هیلاری کلینتون»، نامزد دمکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیرو آن پیروزی «دونالد ترامپ» در این انتخابات، موج جدیدی از گمانه زنی ها در مورد اصول سیاست های داخلی و خارجی «ترامپ» به وجود آورده است.

در داخل آمریکا وی با مسائلی همچون مهاجرت، قوانین مربوط به بیمه و سقط جنین و همینطور معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی در این کشور روبرو است. اما آنچه سیاستمداران دیگر کشورها را بیش از پیش نگران کرده، شعارهای خطرناک «ترامپ» در خصوص سیاست خارجی جدید آمریکا تحت رهبری وی است که به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی مقام های سیاسی در داخل و خارج از آمریکا می تواند منجر به افزایش دامنه جنگ های آمریکا در خارج از منطقه و مرزهای این کشور و حتی در بدترین حالت، ایجاد جنگ جهانی سوم شود.

اما برای ایران، مهمترین تهدید «ترامپ»، همانطور که وی پیشتر وعده داده بود، لغو برجام و از سرگیری مذاکرات هسته ای آن هم با شرایطی جدید و بسیار سختگیرانه تر از قبل خواهد بود. از سوی دیگر سیاست های خصمانه «ترامپ» علیه ایران می تواند بر افزایش احتمالی میزان و شدت تحریم ها نیز تاثیرگذار باشد.

در ادامه گفتگویی در همین خصوص با «استفان لند من»، نظریه پرداز آمریکایی ودانش آموخته دانشگاه هاروارد داشته ایم که متن کامل آن در ادامه آمده است:

ترامپ پیشتر اعلام کرده بود که به دنبال بهبود روابط خود با روسیه است. نظر شما در این خصوص چیست؟

ما تنها می توانیم در مورد سیاست خارجی «ترامپ» فکر کنیم و تعداد دفعاتی که وی اعلام کرده به دنبال ایجاد روابطی بهتر با روسیه و همکاری با این کشور برای شکست داعش است.

سیاست خارجی اعلامی ترامپ در خصوص خاورمیانه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا سیاست وی منجر به افزایش آتش افروزی و جنگ در این منطقه خواهد شد و یا برعکس؟

از نظر وی، سیاست های آمریکا در خاورمیانه بسیار مخرب است. آیا این به آن معناست که وی جنگ های امپریالیستی در خاورمیانه را پایان خواهد داد؟ من شک دارم. ممکن است استراتژی و تاکتیک ها عوض شوند؛ اما شک دارم که چیزی بیش از این اتفاق بیفتد. اما باید تا شروع به کار وی صبر کرد و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

*در مورد جنگ و بحران در سوریه چطور؟

«ترامپ» طرفدار «اسد» نیست. البته من نسبت به اینکه وی با روسیه برای پایان دادن جنگی که «اوباما» در سوریه به وجود آورده پایان دهد، ولی خوشبین نیستم.

*روابط دولت «ترامپ» با عربستان و کشورهای عربی چگونه خواهد بود؟ با توجه به تهدیدات انجام شده توسط وی علیه برجام و ایران، تصمیم وی در این خصوص را چگونه ارزیابی می کنید؟

وی روابط آمریکا با عربستان سعودی و سایر دولت های عربی را به همین شکل حفظ خواهد کرد. وی گفته که از توافق هسته ای با ایران عقب خواهد کشید. این یک توافق بین المللی است. شک دارم که ترامپ به شکل گسترده ای زیر آن بزند. با اینکه هم اکنون هم بنا به خواست اسرائیل موضع سرسختانه ای در برابر ایران دارد، اما تعهدات آمریکا به توافق هسته ای را ملغی نخواهد کرد.

*اما «ترامپ» تاکید کرده که مذاکرات هسته ای با ایران را از سر خواهد گرفت. با توجه به اینکه برجام به امضای ایران و ۱+۵ رسیده، این کار چگونه ممکن خواهد بود؟

من نمی دانم وی چگونه می خواهد مذاکرات هسته ای را از سر بگیرد. بعید می دانم مقام های ایرانی با توجه به زمان و تلاش بسیار زیادی که صرف رسیدن به این توافق کردند، حاضر به شروع مجدد مذاکرات باشند.

*اگر از سرگیری مذاکرات هسته ای همانطور که شما اشاره کردید، امکان پذیر نباشد، آیا «ترامپ» به برجام متعهد خواهد بود؟

من فکر نمی کنم وی در عمل به برجام احترام بگذارد. همانطور که اوباما هم این کار را نکرد.

*با این حساب نظر وی در مورد تحریم های علیه ایران چه خواهد بود؟ آیا ممکن است وی علیه ایران وارد جنگ شود؟

بعید می دانم «ترامپ» تحریم های آمریکا را بردارد بلکه شاید آنها را افزایش دهد و روابط را نیز خصمانه تر کند. شک دارم که «ترامپ» بعد از اینکه سیاست های «اوباما» در خاورمیانه را مخرب و مضر معرفی کرده، دست به جنگ ببرد.

*آیا تغییر در ریاست جمهوری آمریکا در استراتژی و رویکردهای کلی این کشور تاثیرگذار خواهد بود؟ چرا با عوض شدن روسای جمهور و تغییر حزبی که رئیس جمهور جدید به آن متعلق است، باز هم تغییر محسوسی در سیاست خارجی آمریکا دیده نمی شود؟ با اینحال «ترامپ» را چگونه می توان توصیف کرد؟

بهترین چیزی که در مورد «ترامپ» می توان گفت این است که وی «هیلاری» نیست. دستکم دیگر تهدید جنگ هسته ای اکنون کاربرد ندارد. در مجموع، وی به تجارت کثیف آمریکا، همانند گذشته ادامه خواهد داد.

این به شکل و طرز حکومت در آمریکا بر می گردد - دولتی تک حزبی با دو گرایش راستگرا که به دنبال به دست آوردن ثروت، قدرت و امتیاز انحصاری از طریق جنگ های بی پایان امپریالیستی است.

*سیاست وی در خصوص افزایش توان نظامی و نیروهای نظامی آمریکا که پیشتر به آن اشاره کرده بود، چیست؟

«ترامپ» به دنبال ایجاد ارتشی بزرگتر از آن چیزی است که آمریکا در حال حاضر در اختیار دارد. وی سیاست جنگ امپریالیستی آمریکا را پایان نخواهد داد. من امیدوارم وی کمتر از «اوباما» و دیگران در واشنگتن به دنبال ماجراجویی باشد. باید صبر کنیم و ببینیم که چه خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها