بانوی یک درصدی همچنان علیه پولدارها می‌جنگد/ شش میلیون دلار برای بازشماری آرا

کد خبر: 596304

اکنون با قطعی شدن و احتساب 16 رای الکترال ایالت میشیگان که به حساب آرای الکترال ترامپ واریز شد، به کار آمدن بازشماری در ایالت ویسکانسین، برای تغییر در نتیجه انتخابات، بسیار بعید به نظر می‌آید.

بانوی یک درصدی همچنان علیه پولدارها می‌جنگد/ شش میلیون دلار برای بازشماری آرا
سرویس بین‌الملل فردا؛ مهدی خلسه: دونالد ترامپ، در انتخابات ایالت میشیگان، با کسب اکثریت آرا (2،279،543) و با اختلاف رای 10704تایی نسبت به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود به پیروزی رسید. موفقیتی که برای او 16 رای الکترال به ارمغان آورد.

این در حالی است که نام ایالت میشیگان، به همراه ایالت‌های ویسکانسین و پنسیلوانیا به عنوان سه ایالت کلیدی در انتخابات آمریکا، برای بازشماری آراء در روزهای اخیر، به حواشی ظاهرا تمام نشدنی انتخابات آمریکا اضافه شده است. جریان از این قرار بود که جیل استاین، رهبر و نامزد حزب سبز آمریکا ( + )، در انتخابات اخیر، با یک تلاش ستودنی برای جمع‌آوری مبلغی هنگفت، تقاضای بازشماری قانونی آراء در ایالت ویسکانسین را از کمیته مرکزی انتخاباتی این ایالت نموده است. هزینه بازشماری آرای انتخاباتی در ایالت‌های گوناگون آمریکا بسیار بالاست و این هزینه باید توسط نامزد شاکی پرداخت شود.

هر سه ایالت در انتخابات‌های دوره های قبل به نامزد حزب دموکرات رای داده بودند که در این انتخابات حساس، رای اکثریتی آنها به دونالد ترامپ اختصاص یافت. با پیروزی ترامپ در این سه ایالت، رای الکترال هر سه ایالت به حساب آرای الکترال ترامپ واریز شد. در واقع بیشترین عامل پیروزی ترامپ در این انتخابات علیرغم فاصله دو میلیونی آرای او از رقیب دموکرات، هیلاری کلینتون، همین آرای الکترال این سه ایالت بود.

اکنون و با قطعی شدن و احتساب 16 رای الکترال ایالت میشیگان، که به حساب آرای الکترال ترامپ واریز شد، به کار آمدن بازشماری در ایالت ویسکانسین، برای تغییر در نتیجه انتخابات، بسیار بعید به نظر می‌آید. این نتایج به گوش جیل استاین رسید ولی در عین حال، او برای بازشماری آرا در موعد مقرر، باید در ایالت ویسکانسین حاضر باشد. البته او پیشنهاد بررسی دستی آراء را به کمیته انتخاباتی ارائه داده بود که هنوز با موافقت کمیته انتخاباتی این ایالت مواجه نشده است. استاین دلیل اصرار خود برای شمارش دستی آراء را احتمال بالای هک شدن آراء توسط مهاجمان سایبری خارجی، اعلام کرده بود. این در حالی است که یکی از اعضای کمیته انتخاباتی ویسکانسین، اعلام کرده بود که کامپیوترهای مخصوص، برای شمارش آراء در روز انتخابات، به صورت آفلاین درآمده بودند. در این بین استاین، که ناخواسته موجب خوشحالی برخی از طرفداران کلینتون شده است، اعلام کرد که قصد هیچ همکاری با کمپین هیلاری کلینتون را در جریان بازشماری ندارد. کمپین انتخاباتی استاین به خاطر این استقلال‌خواهی و جدایی از کمپین متمکن کلینتون، برای بازشماری آراء مبلغی بیش از شش میلیون دلار پرداخت کرده است.

خانم استاین در جریان این اقدام اعتراضی، از طرف شخص ترامپ و همینطور یکی از مشاورانش مورد تحقیر هم قرار گرفت. ترامپ اقدام او را که کمتر از 1% آرای انتخاباتی را به دست آورده بود، یک کلاهبرداری نامید و با یک اظهارنظر عجیب دیگر، باز هم ناظران جهانی را شگفت زده کرد. ترامپ در واکنش به اقدام حزب سبز، در حساب توئیتری خود نوشت: «نه تنها در آرای کالج الکترال، بلکه در شمارش آرای مردمی هم با کسر رای کسانی که به طور غیرقانونی در انتخابات شرکت کرده‌اند، پیروز شدم.» سخن گفتن از کسانی که به طور غیرقانونی رای داده‌اند، از جدیدترین اظهار نظرهای رئیس جمهور منتخب در آمریکا بود. همچنین یکی از مشاوران ترامپ با تمسخر، تلاش برای بازشماری آراء انتخاباتی را یک «جوک» توصیف کرد.
برنی سندرز هم در این هیاهوی رسانه‌ای بیکار ننشست و در مصاحبه‌ای با cnn، ضمن انتقاد از کلیت سیستم الکترال کالج، تاکید کرد که زمان آن رسیده است که درباره این سیستم انتخاباتی بررسی مجدد داشته باشیم، چرا که سیستم فعلی موجب شد که کسی که بیش از دو میلیون رای بیشتر از رقیب خود در انتخابات کسب کرد نتواند به عنوان ریاست جمهوری دست پیدا کند. سندرز از لحن ترامپ در کلاهبرداری خواندن اقدام جیل استاین انتقاد کرد و بازشماری آراء را حق او دانست، اما نسبت به تغییر در نتیجه انتخابات با وجود این بازشماری اعلام ناامیدی کرد.

هرچند که طبق آخرین اخبار، برخی از کارشناسان امنیتی برای بررسی آرای انتخاباتی به کمپین استاین پیوسته‌اند، اما اکثر منتقدان سخن سندرز را درباره بی‌فایده بودن این اقدام تایید می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها