حمایت ۳ غول فناوری آمریکا از جوانان مهاجر/ از انگیزه‌های اقتصادی تا بهره‌برداری از برند فحش به ترامپ

کد خبر: 721370

حمایت روسای شرکت‌های سه شرکت بزرگ آمریکا در زمینه فناوری ارتباطات جالب توجه بود، حمایتی که البته بی‌تاثیر از سود کلان این شرکت‌ها در استفاده از نیروی کار ارزان‌قیمت و خواهان حداقل تسهیلات نبوده است.

حمایت ۳ غول فناوری آمریکا از جوانان مهاجر/ از انگیزه‌های اقتصادی تا بهره‌برداری از برند فحش به ترامپ
لغو داکا
سرویس بین‌الملل فردا؛ مهدی خلسه: مهاجران غیر قانونی که از کشورهای مختلف مثل مکزیک، السالوادور، هندوراس و ... به آمریکا آمده بودند، در سال ۲۰۱۲ و با راه‌اندازی طرح داکا توسط دولت باراک اوباما در ایالات متحده آمریکا، تا حدی خیال خود را از بهبود شرایط تحصیل و ااشتغال فرزندانشان در آمریکا راحت کرده بودند. اجرای این طرح تا قبل از شروع تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بدون هیچ تهدیدی ادامه داشت، اما در زمان انتخابات و پس از آن با روی کار آمدن دونالد ترامپ، طرح داکا به بهانه‌های مختلفی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ضد مهاجرت و نژادپرست مطرح کرده است، به حالت تعلیق درآمد.
ترامپ طرح داکا را از بین برد و احتمالاً بسیاری از فرزندان مهاجران غیرقانونی در آمریکا از کار خود اخراج خواهند شد و عملاً مجبور به ترک آمریکا و برگشت به کشورهای خودشان یا احتمالاً مهاجرت به سمت کانادا خواهند شد. بسیاری از جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا از طرفداران اجرای این طرح بودند و با تهدیدات ترامپ مبنی بر تعلیق طرح داکا تاکنون مخالفت کرده‌اند. اما مهم‌ترین منتقدان تعلیق داکا در حال حاضر روسای سه شرکت بزرگ و معروف آمریکایی یعنی مایکروسافت، فیس‌بوک و اپل هستند که همچنان از طرح‌های کلان مهاجرپذیری در آمریکا دفاع می‌کنند. به مهاجرانی که بعد از طرح داکا توانستند در آمریکا به تحصیلات خود ادامه دهند یا شاغل شوند، به اصطلاح رویاپردازان گفته می‌شد. حمایت روسای شرکت‌های سه شرکت بزرگ آمریکا در زمینه فناوری ارتباطات جالب توجه بود، حمایتی که البته بی‌تاثیر از سود کلان این شرکت‌ها در استفاده از نیروی کار ارزان‌قیمت و خواهان حداقل تسهیلات نبوده است. تیم کوک، مدیر اجرایی شرکت اپل در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرده است که از تمام کارکنانی که مهاجر بوده‌اند و بعد از تعلیق داکا، آینده غیرمشخصی پیدا خواهند کرد، به شدت حمایت خواهد کرد و اپل برای آنهایی که زندگیشان اکنون تهدید می‌شود مبارزه خواهد کرد. تیم کوک به کارکنان خود وعده داد که برای ایجاد قانونی که به طور دائم از وضعیت سکونت و اشتغال رویاپردازان حمایت کند، با همه اعضای کنگره آمریکا صحبت خواهد کرد. مارک زاکربرگ، موسس و رئیس شبکه اجتماعی فیسبوک هم با شنیدن خبر لغو داکا توسط ترامپ، اعلام کرد که روز ناراحت کننده‌ای برای آمریکا بود. زاکربرگ گفت: «تصمیم اتمام طرح داکا نه تنها اشتباه بلکه بسیار ظالمانه است. ما به بسیاری از جوانان مهاجر با داکا این فرصت را دادیم که برای خود رویاهایی آمریکایی بسازند و آن‌ها را تشویق کردیم که از زیر سایه بیرون بیایند، ولی حالا آن‌ها را به خاطر این امتیازات تنبیه می‌کنیم.» بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت هم در متنی که در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشته بود اعلام کرد که با تصمیمی که ترامپ گرفته است بسیار ناامید شده است. گیتس تاکید کرد که او بار‌ها در دیدار با رویاپردازانی که با آن‌ها مواجه شده است، تحت تاثیر قرار گرفته است و دیده است که آن‌ها به عناون یک آمریکایی بزرگ شده‌اند و به طور جدی مسئولیت‌های خود را در آمریکا به دوش کشیده‌اند. گیتس ابراز امیدواری کرد که نمایندگان کنگره با سرعت طرحی را تصویب کنند که رتس مخرب برای آینده جوانان مهاجر را از بین ببرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها