رئیس‌جمهور بولیوی: ترامپ مشکل روانی دارد!

کد خبر: 758684

اوو مورالس در سخنانی رئیس‌جمهور آمریکا را روانی خواند و این کشور را به سبب اقدامات مخربش، دشمنی برای بشریت توصیف کرد.

رئیس‌جمهور بولیوی: ترامپ مشکل روانی دارد!

باشگاه خبرنگاران: اوو مورالس، رئیس جمهور بولیوی، در حاشیه نشست آب و هوایی موسوم به «نشست کره زمین واحد» در پاریس در مصاحبه اختصاصی با شبکه فرانس ۲۴ گفت رئیس جمهور آمریکا مشکل روانی دارد.

او در پاسخ به این پرسش که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از نظر وی چه شخصیتی دارد، گفت: دولت آمریکا همراه با دونالد ترامپ در راس آن نه تنها یک خطر محسوب می‌شود بلکه بدترین دشمن بشریت است. بدترین دشمن همه ما یعنی کره زمین است. وی در ابتدا از پیمان پاریس خارج می‌شود. در ادامه وی از توافقات مهاجرتی خارج می‌شود. سوم اینکه وی با شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به جای تل‌آویو، فلسطین را نیز تهدید می‌کند. از خودم می‌پرسم شاید ترامپ دچار مشکل روانی است.

رئیس جمهور بولیوی در واکنش به تعجب مجری به دیوانه خطاب کردن ترامپ گفت: بله. مشکل روانی دارد؛ زیرا نمی‌دانم به غیر از این، چگونه می‌توان چنین اشتباهاتی را مرتکب شد. باید البته بحث مردم آمریکا را از دولت این کشور جدا کنیم. فکر می‌کنم وقت آن رسیده است که مردم آمریکا یکی دیگر را انتخاب کنند.

رئیس جمهور بولیوی در ادامه درباره آمریکا افزود: انتظار دارم رئیس جمهور این کشور حرف مردمش را بشنود و با توجه به نظر مردم و باقی جهان، امور را اداره کند. اینکه رئیس جمهور بر اساس هوا و هوس مدیریت نکند، فکر نکند، چون پول دارد می‌تواند هر کاری بکند، جنگ کند و مداخله‌گری داشته باشد. باید جهان را درک کند و مخصوصا به نظر مردمش توجه داشته باشد.

مجری پرسید: آیا به نظر شما ترامپ یک رئیس جمهور نژاد پرست علیه مردم آمریکای لاتین است؟ مورالس پاسخ داد: نژاد پرست، فاشیست، دارای رفتار تحقیرآمیز... فراتر از اینهاست. وی فقط به بخش کوچکی از مردم آمریکا در قالب نظام سرمایه‌داری فکر می‌کند. فرق ما با کشور‌های کاپیتالیستی در این است. در این کشور‌ها مردم البته رای می‌دهند؛ اما این چند ملیتی‌ها هستند که زندگی را اداره می‌کنند. این بانکداران هستند که کشور را اداره می‌کنند. اما در کشور‌هایی شبیه بولیوی مردم رای می‌دهند تا حاکمان با مردم کشور را اداره کنند. با اطاعت و حرف شنوی از مردم.

او درباره اینکه پیمان آب و هوایی پاریس که دو سال قبل امضا شد با خروج آمریکا از این پیمان چه سرنوشتی می‌تواند داشته باشد، گفت: خروج آمریکا از این پیمان که برای حفظ کره زمین بوده است، در واقع کوچک شمردن زندگی، کره زمین و جامعه بین‌المللی است. کشوری که بیشترین آلودگی هوا را دارد و بیش از هر کشور دیگری زندگی‌ها را از بین می‌برد از این توافق خارج می‌شود. این اتفاقی غیرقابل قبول و غیرقابل بخشش است.

رئیس جمهور بولیوی در پاسخ به این پرسش که در این شرایط چه باید کرد، گفت: ما به دعوت رئیس جمهور فرانسه به اینجا آمده‌ایم تا بررسی کنیم برای کشور‌ها و حتی شرکت‌هایی که موازین حفظ پاکی آب و هوا را رعایت نمی‌کنند جرایم و مجازات‌هایی را در نظر بگیریم. بر این اساس، من پیشنهاد می‌کنم یک دادگاه آب و هوایی تشکیل شود. با تشکیل این دادگاه می‌توان درباره مجازات‌هایی که در این باب می‌توان در نظر گرفت هم اندیشی کرد.

مورالس در ادامه درباره بودجه‌هایی که برای مسایل نظامی به ضرر مسایل زیست محیطی هزینه می‌شود، گفت: در نظر بگیرید که در سال آینده بودجه نظامی آمریکا ۷۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. بودجه‌ای که باید صرف جنگ و عملیات نظامی شود. هفتصد میلیارد دلار. این چه معنا دارد؟ این یعنی اینکه این کشور ارزشی برای زندگی قائل نیست و به دنبال حفظ آتیه نسل‌های بعدی نیست. به همین دلیل از ابتکار عمل رئیس جمهور فرانسه به خاطر دعوت از ما برای گفتگو درباره مسئولیت هایمان تشکر می‌کنم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها