ترامپ رای دهندگان علیه قطعنامه قدس را تهدید کرد

کد خبر: 762084

رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که کمک‌های مالی به کشورهایی را که در حمایت از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره قدس اشغالی رای داده‌اند، قطع خواهد کرد.

ترامپ رای دهندگان علیه قطعنامه قدس را تهدید کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است که کمک‌های مالی به کشورهایی را که در حمایت از پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره قدس اشغالی رای داده‌اند، قطع خواهد کرد.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه تهدید کرد که کمک های مالی به کشورهایی را که به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره قدس اشغالی رای مثبت داده اند، قطع می کند. در پیش نویس این قطعنامه، از آمریکا خواسته شده بود تا تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را پس بگیرد. علی رغم رای مثبت 14 عضو شورای امنیت، آمریکا این قطعنامه را وتو کرده است.

ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: آنها صدها میلیون دلار یا حتی میلیاردها دلار دریافت می کنند ولی علیه ما رای می دهند. ما این آرا را زیر نظر داریم. اجازه بدهید علیه ما رای بدهند. ما کمک های مالی را قطع خواهیم کرد. برای ما اهمیتی ندارد.

در قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت تأکید شده بود مسأله قدس باید از طریق مذاکرات حل شود و هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در نامه ای به ده ها عضو سازمان ملل هشدار داده است که ترامپ از وی گزارشی درباره کشورهایی که علیه ما رای داده اند، خواسته است.

دیپلمات های ارشد تاکید کرده اند که هشدار هیلی موجب تغییر رای کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل نخواهد شد. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی، تهدید مستقیم و آشکار آمریکا علیه کشورهای سازمان ملل، مساله ای نادر است.

بر اساس آمارهای دولت آمریکا، آژانس یو اس اید در سال 2016 میلادی بیش از 13 میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی در اختیار کشورهای آفریقایی و 1.6 میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی در اختیار کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه قرار داده است.

این گزرش افزود: آمریکا 13 میلیارد دلار کمک نیز به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اختصاص داده است و 6.7 میلیارد دلار کمک در اختیار کشورهای جنوب و مرکز آسیا قرار داده است. آمریکا همین طور 1.5 میلیارد دلار کمک به کشورهای اروپایی و اوراسیا داده است.

یک دیپلمات ارشد غربی که نامش فاش نشده در این باره تاکید کرد: نامه هیلی یک تاکتیک ضعیف در سازمان ملل به شمار می رود ولی می تواند یک اقدام خوب برای وی باشد تا در سال 2020 یا 2024 میلادی بتواند به پست بالاتری دست یابد.

وی افزود: هیلی نمی تواند هیچ رایی در مجمع عمومی یا شورای امنیت کسب کند ولی می تواند در بین مردم آمریکا رای بدست آورد.

تصمیم ترامپ با مخالفت های گسترده در جهان عرب و کشورهای اسلامی روبرو شده و متحدان غربی واشنگتن نیز مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده اند. متحدان آمریکا بر این باورند که تصمیم ترامپ به ضرر تلاش های مربوط به روند سازش خواهد بود و در نهایت منجر به تشدید خشونت ها در منطقه می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها