وزیر دفاع آمریکا از ساخت نسل تازه بمب‌های اتم دفاع کرد

کد خبر: 780856

روز سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن انتقادات کشور‌های مختلف جهان به راهبرد اتمی تازه واشنگتن، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا برای دفاع از این سند در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد.

وزیر دفاع آمریکا از ساخت نسل تازه بمب‌های اتم دفاع کرد
خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا در نشستی در کنگره این کشور از ساخت بمب‌های اتم با توان تخریب کمتر دفاع کرد و گفت: این اقدام راه را برای پاسخ اتمی به روسیه باز می‌کند. روز سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن انتقادات کشور‌های مختلف جهان به راهبرد اتمی تازه واشنگتن، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا برای دفاع از این سند در کمیته نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد.
یکی از مهمترین انتقادات مطرح‌شده درباره این سند، صدور مجوز ساخت تسلیحات اتمی جدیدی است که قدرت تخریب کمتری داشته و اصطلاحا «کاربردی» هستند.
متیس در پاسخ به این انتقاد که از سوی برخی نمایندگان هم مطرح شد، گفت: «تسلیحات بازداندگی هسته‌ای با قدرت پائین "کاربردی‌تر" نیستند، چراکه این تسلیحات برای استفاده جنگی طراحی نشده‌اند، بلکه هدف آن‌ها ارتقا بازدارندگی است. تا روسیه بقبولاند که استفاده محدود از تسلیحات هسته‌ای در یک درگیری، راهبرد قابل اتکایی نیست.»
او گفت: واشنگتن با ساخت چنین تسلیحاتی، به مسکو می‌فهماند که اگر چنین تسلیحاتی ساخت و از آن‌ها در حمله به آمریکا استفاده کرد، واشنگتن هم می‌تواند در همان سطح پاسخ دهد. به ادعای متیس، اگر تسلیحات اتمی آمریکا همچنان در حداکثر ویرانگی قرار داشته باشند، روسیه تصور خواهد کرد که آمریکا نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.
متیس در بخشی از بیانیه ابتدایی‌اش در این نشست، درباره روسیه و چین گفته بود: «کشورهایی، چون چین و روسیه تصمیم گرفته‌اند که رقبای راهبردی [ایالات متحده]باشند. آن‌ها به دنبال ایجاد جهانی همخوان با مدل‌های اقتدارگرا خودشان و استفاده از قدرت وتو علیه تصیمات اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی دیگر کشورها، هستند.»
طبق معمول سخنرانی‌های مقام‌های آمریکایی، متیس هم اشاره‌هایی به ایران داشت. او بار دیگر ایران و کره شمالی را «رژیم‌های سرکش» خواند و گفت: این دو کشور با «اقدامات غیرقانونی» ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کنند.
وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه «آمال هسته‌ای ایران همچنان دغدغه‌ای حل‌نشده است»، گفت: واشنگتن به تلاش برای «بازداشتن و مقابله با رژیم‌های سرکشی، چون کره شمالی و ایران» ادامه می‌دهد.
متیس در طول این جلسه بار‌ها از روسیه و چین به عنوان «رقبای راهبردی» آمریکا یاد کرد و گفت: تسلیحات اتمی برای ایجاد بازدارندگی در برابر این کشور‌ها ضروری هستند.
وی از حمله اتمی خارجی با عنوان «تهدیدی موجودیتی» برای آمریکا یاد کرد و گفت: واشنگتن باید برای ممانعت از چنین رخدادی، توان اتمی خود را نوسازی کند.
او در پاسخ به این انتقاد نمایندگان که برنامه نوسازی و تقویت زرادخانه اتمی آمریکا هزینه سنگینی بر بودجه این کشور تحمیل می‌کند، گفت: «در حال حاضر ما ۳ درصد از بودجه دفاعی خود را برای حفظ دفاع بازدارنده اتمی خود می‌کنیم. نوسازی این توان، نیازمند ۳.۴ درصد دیگر برای حدود ۱۰ سال است. با وجود هزینه‌ای که نوسازی دارد، اما این هزینه به مراتب کمتر از هزینه جنگیدن است.»
گفته می‌شود «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد برای سال ۲۰۱۹، بودجه نظامی ۷۱۶ میلیارد دلاری درخواست کند. در حال حاضر بودجه نظامی این کشور در جایگاه نخست جهان و بیشتر از مجموع بودجه‌های نظامی ۸ کشور بعدی است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها