آمریکا با مشکلات فزاینده‌ای در افغانستان روبرو است

کد خبر: 792411

آمریکا بیش از شانزده سال پس از شروع عملیات نظامی این کشور در افغانستان به علت آنچه که کمبود امنیت در این کشور نامیده شده است حضور نظامی خود را در افغانستان تقویت می‌کند.

آمریکا با مشکلات فزاینده‌ای در افغانستان روبرو است

باشگاه خبرنگاران: به نقل از آسوشیتدپرس، آمریکا بیش از شانزده سال پس از شروع عملیات نظامی این کشور در افغانستان به علت آنچه که کمبود امنیت در این کشور نامیده شده است حضور نظامی خود را در افغانستان تقویت می‌کند.

در جلسه استماع هفته گذشته مجلس سنای آمریکا در رابطه با تهدید‌های اصلی امنیتی پیش روی آمریکا نام افغانستان دقیقا چهار بار تکرار شد. اما در ۲ ساعت بعدی این جلسه هیچ یک از سناتور‌ها به افغانستان اشاره نکردند که نشان می‌دهد آن‌ها تمایل اندکی به جنگی طولانی مدت دارند که بیش از پانزده هزار سرباز آمریکایی را تنها در نقش حمایتی برای مقابله با طالبان درگیر کرده است.

به نظر می‌رسد حتی آمریکایی‌ها هم چشم اندازی برای پایان این جنگ متصور نیستند.

ماه گذشته بخشی از یک واحد هشتصد نفره آموزشی و مستشاری ارتش آمریکا با هدف بهبود وضعیت آموزشی و مشاوره به نیرو‌های امنیتی افغانستان وارد این کشور شدند. از ماه ژانویه هم هواپیما‌های جنگی و دیگر انواع پرنده‌ها به نیرو‌های آمریکایی مستقر در افغانستان تحویل داده شده است.

اما مشخص نیست آیا جنگ افغانستان که اکتبر ۲۰۰۱ شروع شد مطابق با آنچه پیش برود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفت ماه پس از روی کار آمدن به عنوان راهبرد جدید خود در مورد جنگ افغانستان اعلام کرد.

تصویر جنگ افغانستان زمانی واضح‌تر می‌شود که فصل تشدید درگیری‌ها در ماه‌های آوریل و مه شروع شود. هواپیما‌های آمریکایی و افغانستانی در فصل زمستان بیشتر بر حمله به اهداف مرتبط با مواد مخدر متمرکز بوده اند که از منابع اصلی درآمد طالبان است.

آنتونی کوردزمن محقق ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل ماه گذشته در مقاله‌ای نوشت دولت آمریکا پیشرفت‌های قابل توجهی در تاکتیک‌ها و طرح‌های نظامی در افغانستان داشته است، اما هیچ اقدامی در راستای کاهش بی ثباتی سیاسی و مدنی انجام نداده است. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه ژوئیه این چالش به مراتب پررنگ‌تر شود.

کوردزمن تاکید کرد «دولت آمریکا نه تنها با زوال شرایط امنیتی روبرو است بلکه فاقد یک راهبرد مشخص سیاسی، حاکمیتی و اقتصادی برای ایجاد ثبات در افغانستان است و ارتش آمریکا با یک ماموریت غیرممکن در این کشور مواجه بوده است.»

ضعف دولت مرکزی و روش‌های انعطاف پذیر طالبان در مبارزه با دولت تنها مشکلات آمریکا در جنگ افغانستان نبوده اند. بلکه آمریکا به گفته ژنرال جوزف ووتل فرمانده نیرو‌های این کشور در افغانستان با دخالت‌های روسیه هم روبرو بوده است. وی ماه گذشته به یک کمیته در کنگره آمریکا گفت: مسکو از طریق بزرگنمایی حضور شبه نظامیان داعش در افغانستان به دنبال تضعیف نفوذگذاری آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان است و این امر را به عنوان شکست آمریکا معرفی می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها