ترامپ دیپلماسی غرب را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است

کد خبر: 812892

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، دست ایران را در حضور مؤثر در منطقه بازتر خواهد کرد و ایران اجازه نخواهد داد که رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نفوذ ایران مانند گذشته و با فراغ بال فعال مایشاء باشد.

ترامپ دیپلماسی غرب را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است
روزنامه صبح نو: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 خارج شد. این توافق هسته‌ای به‌زعم اکثر کارشناسان جهان و حتی نخبگان سیاسی غرب؛ ظرفیت دیپلماسی در فائق آمدن بر بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌نمایش گذاشت. ظرفیتی که در آن با حداقل هزینه بهترین نتایج را می‌توان کسب کرد.
اما ترامپ با خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران عملاً دیپلماسی غرب را با چالش بزرگی روبه‌رو کرده است. چالشی که پیامد‌های آن در آینده آشکار خواهد شد.
تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی با همه مخالفت‌هایی که با توافق غرب با جمهوری اسلامی ایران داشت، در تدوین این توافق نقش ویژه‌ای داشت تا حداکثر محدودیت‌ها در این توافق برای ایران لحاظ شود. اما صداقت ایران در عهدی که بسته بود موجب خروج ایران از انزوا و افزایش نفوذ آن در سطح منطقه و اعتماد به دولت ایران در سطح بین‌المللی شد. موضوعی که کفه ترازو را در معادله رویارویی به‌نفع ایران سنگین ساخت و صهیونیست‌ها احساس کردند که با «برجام بد برای ایران»، باز هم بازنده‌اند و خوشحالی ابتدایی آن‌ها که تاکید داشتند با برجام تا 25‌سال از تهدید ایران در امان‌اند، اساساً دوامی نداشت و همانطور که رهبری معظم انقلاب تاکید داشتند؛ روحیه جهادی و حماسی ملت فلسطین طوفانی را علیه اسرائیل به‌راه انداخته است. بر همین اساس موضوع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به‌عنوان یک مطالبه جدی از دولت جدید آمریکا مطرح ساختند. مسوولیت اصلی این پروژه به جرالد کوشنر سپرده شد که یک اسرائیلی و البته داماد رییس‌جمهوری آمریکا و مشاور ارشد وی است. نمایش‌هایی که بنیامین نتانیاهو بازی کرد خصوصاً نمایش اسناد ادعایی، پازل‌های تکمیلی برای خروج آمریکا از برجام بود.
حال این سوال مطرح است؛ پس از خروج آمریکا از برجام معادله میان جمهوری‌اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی چه شرایطی را تجربه خواهد کرد؟ - تحلیلگران معتقدند خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، دست ایران را در حضور مؤثر در منطقه بازتر خواهد کرد و ایران اجازه نخواهد داد که رژیم صهیونیستی در حوزه‌های نفوذ ایران مانند گذشته و با فراغ بال فعال مایشاء باشد. عملیات موشکی سوریه علیه رژیم صهیونیستی را تحلیلگران در همین چارچوب ارزیابی می‌کنند. قبل از خروج آمریکا از برجام، رفتار سوریه در برابر حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی تنها تدافعی بود، اما برای نخستین‌بار پس از جنگ 1973 سوریه رفتار تهاجمی در ارتباط با رژیم صهیونیستی را برگزیده است. - با توجه به اینکه شکست توافق هسته‌ای با ایران از مطالبات برخی رژیم‌های عربی هم بوده است، باید منتظر افزایش سطح همکاری‌های سیاسی رژیم صهیونیستی با رژیم‌های عربی حاکم بر عربستان، امارات، بحرین و‌... بود. خاصه که این رژیم‌ها بر اساس دستور‌العمل ترامپ در نشست ریاض باید در چارچوب طرح نهایی آمریکا با اسرائیل همکاری کنند؛ بنابراین پس از همکاری‌های سیاسی، زمینه‌های همکاری میدانی عرب-اسرائیل افزایش خواهد یافت. - رژیم صهیونیستی ممکن است به این نتیجه برسد که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای زمینه برای بازگشت ایران به انزوای قبلی مهیا است و آن را فرصتی برای تسویه‌حساب با ایران و اعضاء محور مقاومت به‌شمار آورد، لذا اقدام به فشردن ماشه جنگ در سطح منطقه خصوصاً علیه ایران در سوریه یا حزب‌الله لبنان کند. سخنان مایک پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا مبنی‌بر حمایت قوی آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر تهدیدات ایران، در همین راستا قابل تفسیر است. با توجه به اراده قوی ایران در صیانت از حوزه‌های نفوذ و دستاورد‌های منطقه‌ای‌اش، بی تردید هر ماجراجویی صهیونیست‌ها با پاسخ شدیدی از سوی محور مقاومت همراه خواهد بود. حمله موشکی سوریه به فلسطین اشغالی شاخص مهمی در این مورد به‌شمار می‌رود. - با توجه به طرح دولت آمریکا برای یک‌سره‌سازی مسأله فلسطین در قالب «معامله قرن» موضوع شناسایی اسرائیل به‌عنوان دولت یهودی و مخالفت با بازگشت آوارگان فلسطینی و تعریف شرایط برای کلید خوردن موج جدیدی از آوارگی ملت فلسطین که با موازین حقوق بشر و کنوانسیون‌های بین‌المللی در تعارض و تضاد آشکار است و با توجه به تهدیدی که این آوارگی جدید برای اروپا ایجاد خواهد کرد؛ امکان تیرگی روابط میان اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است. در واقع مخالفت اروپا با طرح نهایی آمریکا نه براساس انتخاب میان حق و باطل بلکه بر اساس تهدیداتی است که متوجه منافع و امنیت اروپا است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها