آمریکا در نبرد اقتصادی با سران ۶ کشور صنعتی قرار گرفت

کد خبر: 825833

خیلی‌ها در ایران فکر می‌کنند که تمام کشمکش‌های اروپا و آمریکا در برجام خلاصه می‌شود و نمایشی بیش نیست؛ البته برای کسانی که دوست دارند خط فکری کودکانه خود را به دیگران تحمیل کنند، این‌گونه رفتار‌های بدوی، خیلی دور از انتظار نیست.

آمریکا در نبرد اقتصادی با سران ۶ کشور صنعتی قرار گرفت

روزنامه قانون: خیلی‌ها در ایران فکر می‌کنند که تمام کشمکش‌های اروپا و آمریکا در برجام خلاصه می‌شود و نمایشی بیش نیست؛ البته برای کسانی که دوست دارند خط فکری کودکانه خود را به دیگران تحمیل کنند، این‌گونه رفتار‌های بدوی، خیلی دور از انتظار نیست. شاید در مضحک‌ترین صورت ممکن فکر کنیم که نمایش اختلاف‌های آمریکا و اروپا در توافق هسته ای، یک بازی زرگری است، اما سرشاخ‌شدن تمام عیار واشنگتن با بروکسل و پکن بر سر تعرفه‌های گمرکی و جنگ اقتصادی حاصل از آن، چه ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران پیدا می‌کند؟ وقتی تحلیل‌های علمی و عقلانی جای خود را به زاویه نگاه‌های عوامانه و پوپولیستی می‌دهد، در هر جای دنیا این گونه بازی‌های کودکانه قابل رویت است.

آمریکا در گوشه رینگ

همین دیروز در کانادا و در جمع هفت کشور صنعتی جهان، ۶ دولت در یک سو ایستاده بودند و آمریکای منزوی تحت رهبری دونالد ترامپ در گوشه رینگ، تنها و مغلوب مانده بود. آیا کانادا، ایتالیا، بریتانیا و چین برای برجام می‌جنگند؟ بیاید باور کنیم که ترامپ، تمام معادلات را بر هم زده و فقط برجام ایرانیان نیست که دستخوش جنجال‌های میلیاردر نیویورکی شده است. آن‌هایی که ترامپ را به قدرت رساندند، سعی داشته اند که به دنیا بگویند که «روی دیگر آمریکا» را نیز می‌شود متصور شد. حالا ترامپ فقط به‌عنوان یک بازیگر، نقش رییس‌جمهور را بازی می‌کند و نباید باور کرد که یک نفر برای دنیا تصمیم می‌گیرد! ترامپ، محصول لجبازی دموکراسی ۲۰۰ ساله ایالات متحده با دنیاست. ترامپ، ابتدا از پیمان آب و هوایی پاریس بیرون آمد، بعد به سراغ پیمان تجاری «نفتا» رفت و سپس درِ خروجی توافق هسته‌ای برجام را پیش گرفت. باید چه بخواهیم چه نخواهیم، متوجه باشیم که تمام داستان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران نیست! فراموش نکنیم، آمریکا در حال حاضر با نزدیک‌ترین همسایه‌های خود، یعنی کانادا و مکزیک دچار مشکلات عمیقی شده و این خصمانه‌های سیاسی تا آن‌سوی اقیانوس آتلانتیک شمالی، یعنی در مرز‌های متحدان سنتی آمریکا مثل بریتانیا، فرانسه و آلمان «توسعه منفی» پیدا کرده است.

جنگ تمام عیار در کبک کانادا

گروه هفت در آستانه ۴۳ سالگی با یکی از جدی‌ترین تنش‌های داخلی خود مواجه شده و احتمال انشقاق در آن به اوج خود رسیده است.

در حالی که سران ۶ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در تدارک هستند تا در جریان برگزاری نشست‌های سران گروه هفت، دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا را به جهت نقض قواعد تجارت آزاد میان کشور‌های عضو این گروه تحت فشار قرار دهند، ترامپ ضمن آغاز حملات توییتری خود به منتقدانش اعلام کرده که روز شنبه و پیش از اتمام این نشست، کانادا را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد تا در مراسم دیدار با رهبر کره شمالی شرکت کند. دیروز، جمعه همچنین خبر رسید که ترامپ مذاکرات دوجانبه با ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا را در نشست جی هفت در کبک کانادا لغو کرده است! دلیل این اقدام خسته شدن ترامپ از لحن «معلمانه» ترزا می‌اعلام شد! نشست سران گروه هفت در کبک کانادا، اولین فرصت انتقاد جدی از تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک به ایالات متحده به شمار می‌رفت. باز هم تکرار می‌کنیم که ایران و برجام اصلا نقشی در این ماجرا ندارند و حتی یک پیام رسان ساده مثل تلگرام هم نقشی ندارد!

تمام جهان علیه ترامپ!

جنگ اقتصادی سیاسی شروع شده بین دوسوی اقیانوس آتلانتیک، آنقدر توسعه پیدا کرده و می‌کند که نمی‌توان برای پایان آن، «پایانی خوش» را متصور بود. شاید از همین حالا، اروپایی ها، چینی ها، کانادایی ها، مکزیکی‌ها و شاید کل مردم جهان برای خلاص شدن از «مرد موزرد» به انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا دل خوش کرده‌اند تا با کرسی‌های بیشتر دموکرات‌ها و لابی‌های اصولی باراک اوباما، زمینه استیضاح و کنار گذاشتن قانونی دونالد ترامپ فراهم شود!

موضع گیری‌های مکرون و ترودو

در همین حال، رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا در پایان دیدار روز پنجشنبه خود بر مواضع مشترک دو کشور درزمینه به چالش کشیدن مواضع تجاری ترامپ در جریان نشست روز جمعه گروه هفت تاکید کردند. امانوئل مکرون و جاستین ترودو تاکید کردند که باید جبهه واحدی میان ۶ عضو دیگر گروه هفت در مقابل آمریکا شکل گیرد. اما ترامپ پیش از حضور در این نشست با انتشار سه توییت پیاپی، رییس جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر کانادای میزبان را به باد انتقاد گرفت. دریکی از توییت‌ها، ترامپ نوشت: «چرا اتحادیه اروپا و کانادا به مردم اطلاع نمی‌دهند که سال‌هاست تعرفه‌های تجاری سنگین و موانع تجاری غیرمالی را علیه ایالات متحده اعمال کرده اند؛ کاملا غیرعادلانه علیه کشاورزان، کارگران و شرکت‌های ما. تعرفه‌ها و موانع خود را کاهش دهید یا اینکه ما خود را بیشتر با شما هماهنگ می‌کنیم!» جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم که هدف توییت آقای ترامپ قرار گرفته، گفته است که من در مواجهه با ایشان جانب ادب را نگه داشته ام و می‌دارم و به ایشان احترام می‌گذارم، ولی ما در برابر دفاع از ارزش‌ها و منافع ملی خود بسیار محکم بوده و خواهیم بود.

به جرات می‌توان گفت: این برای نخسین بار در طول تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکاست که این کشور این گونه درمقابل متحدان سنتی خود قرار گرفته و می‌جنگد. تاریخ هرگز به یاد نمی‌آورد که در دوران معاصر، این‌گونه ایالات متحده، منزوی و تنها شده باشد. با توجه به رویکرد انتقادی ترامپ نسبت به نشست امسال سران گروه هفت، پیشتر رییس جمهوری فرانسه و نخست وزیر کانادا نیز یادآور شده بودند که امکان انتشار یک بیانیه نهایی که حاوی تمام موارد لازم و مورد تایید تمام اعضا باشد، ممکن نیست و بنابر اعلام روز پنجشنبه آن ها، در پایان نشست روز شنبه شاید دو بیانیه منتشر می‌شود تا مواضع مشترک ۶ کشور منتقد آمریکا در خصوص مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست به طور کامل لحاظ شود. اقدامی که آن را باید سرآغاز شکل‌گیری گروه ۶ کشور صنعتی ثروتمند جهان دانست، گروهی به گفته مکرون، بازاری بزرگ‌تر از آمریکا دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها