پیش‌نویس طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی

کد خبر: 839048

وب‌سایت «آکسیوس» پس از تکذیب تصمیم آمریکا برای خروج از سازمان تجارت جهانی از سوی مقامات این کشور، پیش‌نویس این طرح را منتشر کرد.

پیش‌نویس طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی
باشگاه خبرنگاران جوان: وب‌سایت «آکسیوس» اعلام کرد به پیش‌نویس طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی دست یافته است. پیش از این پایگاه خبری آکسیوس (Axios) به نقل از منابعی آگاه گزارش داد ترامپ بار‌ها به مشاوران خود گفته است که مایل است آمریکا از سازمان تجارت جهانی خارج شود. چنین اقدامی می‌تواند تبعات فاجعه باری برای تجارت جهانی داشته باشد. بنا به نوشته آکسیوس، یک منبع که در این خصوص با ترامپ صحبت کرده، اعلام کرده است ترامپ بار‌ها به مشاوران خود گفته است: من نمی‌دانم چرا آمریکا عضو سازمان تجارت جهانی است. این سازمان به وسیله دیگر کشور‌ها برای دوشیدن آمریکا طراحی شده. روز جمعه استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا ضمن رد گزارش «آکسیوس»، چنین اخباری را جعلی خواند و گفت: این‌ها گزافه‌گویی است. رئیس جمهور با ما و با دیگران به صراحت صحبت کرده است. او نگرانی‌هایی در مورد سازمان تجارت جهانی دارد و فکر می‌کند برخی ابعاد این سازمان عادلانه نیستند، او معتقد است چین و دیگر کشور‌ها از این سازمان برای بهره‌برداری‌های شخصی خود استفاده کرده‌اند، اما ما همچنان بر تجارت آزاد متمرکز هستیم. این چیزی است که ما می‌خواهیم و قصد داریم موانع تجاری را از میان برداریم. اما اکنون این وب‌سایت با انتشار اسنادی نوشته است به پیش‌نویس طرح دولت ترامپ برای خروج از قوانین پایه‌ای سازمان تجارت جهانی، دست‌یافته است. این طرح به دستور رئیس‌جمهور آمریکا آماده شده است. افشای طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی
افشای طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی
«آکسیوس» درباره اهمیت پرداختن به چنین طرحی می‌نویسد: پیش‌نویس این قانون حیرت‌انگیز است. تصویب چنین طرحی این مجوز را در اختیار دونالد ترامپ قرار می‌دهد که بدون رضایت کنگره و با زیرپاگذاشتن قوانین بین‌المللی در هر زمانی که خواست تعرفه‌های آمریکا را بر کالا‌های وارداتی افزایش دهد. به نوشته «آکسیوس»، این طرح «قانون تعرفه عادلانه و متقابل آمریکا» نام دارد که قدرت یک‌جانبه‌ای در اختیار ترامپ قرار می‌دهد تا پایه‌ای‌ترین قوانین سازمان تجارت جهانی را نادیده بگیرد و با هر کشوری گفتگو‌های اقتصادی دوجانبه انجام دهد. یک منبع آگاه به موضوع به «آکسیوس» گفته است: تصویب چنین طرحی معادل خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی است بدون آنکه آشکارا خروج خود را از این سازمان اعلام کنیم. برخی از مشاوران ترامپ گفته‌اند این طرح با حمایت اکثریت نمایندگان کنگره روبرو خواهد شد. سازمان تجارت جهانی با ۱۶۴ عضو تنها سازمان بین‌المللی است که به مقررات حاکم بر نظام تجاری جهانی می‌پردازد و هدف آن بازکردن فضای تجاری و کاهش موانع تجاری برای منتفع شدن همه کشور‌ها است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها