ترزا می‌و سران اروپا خواستار ایران هسته‌ای هستند

کد خبر: 839696

رودی جولیانی مشاور حقوقی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی مدعی شد: «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و سران اروپا منتظرند ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

ترزا می‌و سران اروپا خواستار ایران هسته‌ای هستند
ایرنا: از شبکه اسکای نیوز انگلیس، جولیانی این ادعا‌های تحریک آمیز را در حاشیه گردهمایی پاریس مطرح کرد. در نشست روز شنبه گروهک تروریستی منافقین که با شعار «ایران آزاد» و با حضور سرکرده این گروهک برگزار شد، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک و از مشاوران و وکلای ترامپ، «نیوت گینگریچ» رئیس پیشین جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، «بیل ریچاردسون» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل و «جولیو ترزی» وزیر خارجه پیشین ایتالیا شرکت داشتند.
اسکای نیوز به نقل از جولیانی افزود: تلاش اروپایی‌ها برای نجات توافق هسته ای، نشان می‌دهد که نخست وزیر انگلیس و دیگر امضا کنندگان توافق هسته‌ای به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی، زرادخانه هسته‌ای اش را گسترش دهد.
جولیانی در پاسخ به این پرسش اسکای نیوز که آیا پیامی برای خانم می‌درباره ایران دارد، پاسخ داد: «نمی توانم تصور کنم که چرا رهبران دموکراسی‌های غربی به دنبال حمایت از این توافق هستند و چرا این رهبران می‌خواهند این کشور سلاح هسته‌ای داشته باشد. چرا آن‌ها در حمایت از آزادی حرفی نمی‌زنند و اقدامی نمی‌کنند؟» وی افزود: اروپا باید از خود شرمنده باشد. این رسانه انگلیسی افزود: نیوت گینگریچ نیز در گردهمایی پاریس گفت که ما به کمپینی برای شرمسار کردن دولت‌های اروپایی نیاز داریم. اسکای نیوز درادامه آورده است: «لوئیس فِری» رئیس سابق اداره پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و «مایکل موکیسی» (Micheal Mukasy) دادستان کل سابق آمریکا روز جمعه در یک میزگرد کوچک به شبکه تلویزیونی گفتند اروپا در نهایت به دلیل فشار‌های اقتصادی مجبور می‌شود که توافق را کنار بگذارد. فری در این زمینه گفت: مشکلات اروپا در رابطه با مساله مهاجرت بیشتر از آن است که بتواند از عهده حفاظت از شرکت‌های اروپایی در مقابل تحریم‌های ثانویه دولت ترامپ بر آید. وی افزود: «تحریم‌ها از نظر اقتصادی برای اروپا مساله ساز» و باعث «سرافکندگی» آن‌ها است. موکیسی مدعی شد: کشور‌های اروپایی تمایل ندارند در معرض تحریم‌ها قرار بگیرند و فشار ناشی از تحریم‌ها سرانجام این اتحادیه را وادار به خروج از توافق خواهد کرد. وی افزود: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ترزا می‌در تصمیم گیری خود درباره توافق هسته‌ای «آزادی عمل بیشتری خواهد داشت.» اسکای نیوز اضافه کرد: ترامپ به بهانه «فاجعه آمیز» و «یکجانبه» بودن توافق هسته‌ای که بین ایران با آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و اتحادیه اروپا امضا شد، آمریکا را از این توافق خارج کرد. اکنون کشور‌های اروپایی تلاش می‌کنند این توافق را که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به ازای لغو تحریم‌ها و منافع اقتصادی امضا شد، حفظ کنند. ترزا می‌ماه گذشته گفت: انگلیس، در کنار فرانسه و آلمان همچنان بر این باور است که برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای) بهترین مسیر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. وی افزود، تا زمانی که ایران به همه تعهداتش در قبال برجام پایبند باشد، کشورش در این توافق باقی می‌ماند. این رسانه نوشت: «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران گفته است که کشورش انتظار دارد بزودی شاهد بسته جدید اقدامات اروپا باشد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها