ایشینگر: هژمونی آمریکا به پایان رسیده است

کد خبر: 867799

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتقاد از سیاست‌های آمریکا گفت که از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور آمریکا شرایط جهان بسیار بی‌ثبات و خطرناک شده است.

ایشینگر: هژمونی آمریکا به پایان رسیده است

خبرگزاری فارس: «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ معتقد است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با سیاست‌هایی که در پیش گرفته، جهان را به خطر می‌اندازد و آلمان در دوره‌ای از تحولات قرار دارد که نباید هویت خود را از دست بدهد.

ایشینگر در گفتگو با نشریه آلمانی اشپیگل به سخنرانی سال‌های پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ارتباط با سیاست‌های آمریکا و بروز نشانه‌هایی در زمینه تغییر در جهان اشاره کرد و گفت: «ما فکر نمی‌کردیم که این موضوع خیلی جدی باشد و من هم از این قضیه مستثنا نیستم. ما تلاش کردیم که جنگ در گرجستان در سال ۲۰۰۸ را نادیده بگیریم و به طور اساسی تا مارس ۲۰۱۴ از حقیقت چشم‌پوشی کردیم تا جایی که کریمه اشغال شد، اما از آن پس چنین کاری (چشم‌پوشی از حقیقت) غیرممکن بود.

خبرنگار اشپیگل در ادامه با اشاره به عنوان کتاب جدیدایشینگر با نام «جهان در خطر است» از وی پرسید که اوضاع جهان از دید او چگونه است؟

ایشینگر گفت: «ما در حال تجربه دوره گذار هستیم. از زمان فروپاشی شوروی سابق، شرایط هیچوقت به اندازه امروز خطرناک نبوده است. نخست اینکه اعتماد متقابل از بین رفته است. ما شاهد خطوط خشنی در عرصه سیاسی هستیم که در عصر جدید سیاسی بروز می‌کنند. نقش جدید روسیه، توسعه چین، بحران‌های خشن در اطراف جهان مانند جنگ در سوریه، که پیامد‌های آن را در اروپا حس می‌کنیم. شریکی قابل اعتماد مانند ترکیه در حال از دست رفتن است و مواردی از بی‌ثباتی را در اتحادیه اروپا دیده‌ایم، اما هیچ سیاستمداری به اندازه ترامپ جهان را بی‌ثبات نکرده است. از ژانویه سال ۲۰۱۷ که وی به قدرت رسیده است، به نظر می‌رسد که کل جهان لیبرال در معرص خطر است.»

ایشینگر در توضیح اینکه چرا جهان اینگونه شده است هم گفت: «دلایل زیادی وجود دارند. هژمونی یکپارچه آمریکا پس از ۱۹۹۰ رو به پایان است و همزمان چین در حال رشد است. در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که با فقدان آمریکا چه کسی نظم جهانی را تضمین می‌کند؟ رابطه میان روسیه و غرب به شدت متشنج شده است. در جهان جدید پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می‌افتد بسیار دشوار شده است. عدم قطعیت و ناامیدی شرایط سیاست جهانی را تبیین می‌کند.»

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ درباره سیاست‌های غرب و تاثیر مخرب آن بر غرب هم گفت: «اگر ما تنها نقش‌آفرینان در سیاست خارجی بودیم، من محتاط‌تر برخورد می‌کردم. اما آمریکا همچنان در مقایسه با همه ما، بیشترین فعالیت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دارد. متاسفانه اوضاع کنونی تنها چیزی نیست که رخ داده است. حرف‌ها هم نقش زیادی دارند و حرف‌های ترامپ مانند سمی بر انسجام غرب اثر می‌گذارند. غرب به نمادی نیاز دارد که ما در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آن را از دست دادیم. و، چون ما آلمانی‌ها سرانجام پس از مدت‌ها در طول ۷۰ سال گذشته در غرب حل شدیم. تقریبا از دست رفتن هویت (برای آلمان) بدتر از فرانسه و بریتانیاست.»

وی همچنین گفت که ترامپ را نمی‌توان برای همه‌چیز سرزنش کرد. حتی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا هم دیگر نمی‌خواست که به همه چیز توجه داشته باشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها