آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در کشور‌های CIS

کد خبر: 878636

وزارت دفاع روسیه که پیشتر از فعالیت‌های بیولوژیکی پنتاگون در کشور‌های شوروی سابق خبر داده بود، این بار از حضور آزمایشگاه‌های نظامی ایالات متحده در ازبکستان خبر داد.

آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در کشور‌های CIS

خبرگزاری تسنیم: به نقل از خبرگزاری TASS، رئیس حفاظت بیولوژیکی و شیمیایی نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه، ژنرال ایگور کریلوف، روز پنجشنبه، ۴ اکتبر، گزارش داد که ازبکستان در برنامه بیولوژیکی نظامی دولت ایالات متحده شرکت و به جمع‌آوری اطلاعات در میکروارگانیسم‌های بیماریزا کمک می‌کند.

کریلوف در یک جلسه در مسکو، در مورد نتایج تحقیق وزارت دفاع روسیه درباره اسناد مربوط به فعالیت‌های ایالات متحده در گرجستان، که در ماه سپتامبر توسط ایگور گورگادزه، وزیر امنیت سابق گرجستان، در ماه سپتامبر منتشر شد، گزارش داد.

ارتش روسیه اظهار داشت که در مرکز درمانی عمومی ریچارد لوگار در نزدیکی تفلیس، ایالات متحده یک ماده سمی یا یک عامل بیولوژیکی با خطر مرگ بالا را تحت آزمایش درمانی قرار داده بود که ۷۳ نفر را کشت. این مرکز همچنین دارای دستیافته‌هایی است که دستیابی به فرمول شیمیایی و بیولوژیکی انواع مهمات را در خود دارد.

به‌گفته وی، مرکز لوگار تنها جزء کوچکی از برنامه نظامی گسترده نظامی ایالات متحده است.

این ژنرال روس ادامه داد: فعالیت‌های زیادی در قلمروی کشور‌های مجاور روسیه، که در آن‌ها آزمایشگاه‌های کنترل‌شده توسط پنتاگون نیز فعالیت می‌کنند، راه‌اندازی شده است. بازسازی ساختمان‌های آزمایشگاهی همچنان در اوکراین، آذربایجان و ازبکستان ادامه دارد.

به‌گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه، هدف این آزمایشگاه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مسمومیت‌های عفونی و دستیابی به مجموعه‌های ملی با سویه‌های میکروارگانیسم‌های پاتوژنی است، که قادر به مقابله با نفوذ واکسن بوده و مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

کریلوف گفت: برای این فعالیت‌ها، دولت ایالات متحده تا سال ۲۰۱۹، یک میلیارد دلار اختصاص داده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع ازبکستان به خبرگزاری روسی "ریا نووستی" گفت که آن‌ها درباره آزمایشگاه‌های آمریکایی در این جمهوری اطلاعی ندارند.

شایان ذکر است که در خاک جزیره رنسانس، که میان قزاقستان و ازبکستان تقسیم شده، در نیمه دوم قرن بیستم، مقامات شوروی یک آزمایشگاه نظامی ایجاد کردند، که در آن آزمایشاتی با سلاح‌های باکتریایی روی حیوانات انجام می‌شد.

پس از بستن آزمایشگاه در سال ۱۹۹۲، چندین بار در این جزیره فعالیت‌هایی برای پاکسازی اسپور‌های باقی‌مانده از سیاه‌زخم، با کمک متخصصین آمریکایی انجام شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها