«ترامپیسم» و عزم برای ایجاد حکومت پلیسی در آمریکا

کد خبر: 887453

خشونت و گفتمان تنفر در هفته‌های گذشته بر تمام شئون گفتمان‌های داخلی آمریکا سایه افکنده، اما دونالد ترامپ و سیاستمداران حامی او راه حل‌ها را در ایجاد دولت پلیسی می‌دانند.

«ترامپیسم» و عزم برای ایجاد حکومت پلیسی در آمریکا

خبرگزاری تسنیم: روز گذشته (شنبه) یک فرد مسلح به سمت جمعیت حاضر در یک معبد یهودیان در شهر «پیتسبورگ» آمریکا آتش گشوده و دست‌کم ۱۱ نفر را به قتل رساند. تحقیقات در آمریکا در این باره ادامه دارند، اما گزارش‌های اولیه حاکی از ان هستند که یک فرد سفیدپوست به نام «رابرت باورز»، چندین نفر را به قتل رساند و مجروح کرد.

ساعتی بعد از این حادثه، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، طبق روال معمول در جمع خبرنگاران گفت: «باید کاری انجام شود.» او همچنین طبق معمول نقش آزادی حمل سلاح در آمریکا در ایجاد این نوع خشونت‌ها را تکذیب کرد و به رسم عادت گفت: راه اجتناب از حوادث اینچنینی این است که قربانی‌ها مسلح شوند.

ترامپ گفت: «اگر آن‌ها داخل خودشان محافظ داشتند، نتایج بهتری حاصل می‌شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا کماکان در برابر تحلیل‌هایی که معتقدند بیگانه‌هراسی‌ها، تعصبات، حکم‌دهی‌های او برای ارتکاب اعمال غیرقانونی و فراقانونی علیه مخالفان و بی‌اعتبار کردن رسانه‌ها از عوامل دامن زدن به خشونت‌ها در فضای پدیداری جامعه آمریکا است مقاومت می‌کند.

ترامپیسم در مقابل بر این ایده اصرار می‌ورزد که خشونت را بایستی با نظامی‌کردن جامعه حل کرد. ترامپ که قبلاً در واکنش به تیراندازی در مدرسه پیشنهاد داده بود معلم‌ها مسلح شوند، اکنون پیشنهاد مسلح کردن افرادی که به عبادتگاه‌ها می‌روند را مطرح کرده است.

نشریه آتلانتیک با اشاره به همین موضوع نوشته با در نظر گرفتن تمام این موارد اینطور به نظر می‌رسد که ترامپیسم به دنبال ایجاد - یا شاید توسعه- ماشین دولت پلیسی است.

خشونت در هفته‌های گذشته بر تمام شئون گفتمان‌های داخلی آمریکا سایه افکنده است. چند روز قبل از تیراندازی پیتسبورگ، یک فرد مسلح در ایالت کنتاکی دو فروشنده را به قتل رساند. روز جمعه، پلیس فدرال آمریکا از دستگیری یکی از حامیان ترامپ خبر داد که دست‌کم ۱۴ بسته مواد منفجره را برای منتقدان ترامپ ارسال کرده بود.

علاوه بر این رسانه‌ها گزارش داده‌اند در تبلیغات انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، نامزد‌های شناخته‌شده‌ای مانند «تد کروز» به شدت گفتمان تنفر را در اولویت قرار داده و به ویژه، هراس از اسلام و مسلمان‌ها را محور تبلیغاتشان قرار داده‌اند.

طبق این گزارش، هشتاد نفر از نامزد‌هایی که در حال رقابت در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا هستند برای جلب حمایت رأی‌دهندگان به استفاده از تبلیغ‌های اسلام‌ستیزانه روی آورده و تلاش کرده‌اند برای انگ زدن به رقیبشان آن‌ها را به حمایت از اسلام و مسلمان‌ها مرتبط کنند.

در چنین فضایی، «انجمن ملی اسلحه» و سیاستمداران طرفدار آن هنوز هم استدلال خواهند کرد که تنها راه برای حل مسئله مجهز کردن شهروندان آمریکا به آتش بیشتر برای محافظت از خودشان است. آن‌ها همواره این را نادیده می‌گیرند که در جامعه‌ای سرشار از تنفر، سلاح‌ها برای دفاع از خود به روی شهروندان کشیده نمی‌شوند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها