جدال لفظی بی‌سابقه ترامپ و رئیس دیوان عالی آمریکا

کد خبر: 895909

قاضی جان رابرتز می‌گوید قضات آمریکا بی‌طرف هستند و این بر خلاف نظر دونالد ترامپ است که شماری از آن‌ها را "اوبامایی" می‌داند. ترامپ احکام صادر شده توسط این دسته از قضات را "خطرناک و غیر هوشمندانه" خواند.

جدال لفظی بی‌سابقه ترامپ و رئیس دیوان عالی آمریکا

اقتصادنیوز: به نقل از دویچه وله؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و قاضی جان رابرتز، رئیس دیوان عالی آمریکا، در اقدامی بی‌سابقه به صورت عمومی وارد جدال لفظی با یکدیگر شدند. رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) در واکنش به قاضی فدرالی که علیه طرح او برای محدود کردن امکان پناهندگی مهاجران غیرقانونی رای داده بود موضع گرفت، رای او را "جانبدارانه" دانست و قاضی را "اوبامایی" خواند.

این اظهارنظر دونالد ترامپ به طور بی‌سابقه واکنش عالی‌ترین مقام قضایی کشور را در پی داشت. قاضی جان رابرتز روز چهارشنبه ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر) در واکنش به اظهارات ترامپ، بر استقلال قضات آمریکایی تاکید کرد و گفت: چیزی به عنوان "قاضی اوبامایی یا ترامپی یا بوشی و یا کلینتونی نداریم". او گفت: «آنچه داریم گروهی فوق‌العاده از قضات متعهد است که آنچه در توان دارند برای برقراری برابری بین مراجعان خود انجام می‌دهند.» قاضی رابرتز قویا این موضوع را رد کرد که قضات به رئیس‌جمهوری که آن‌ها را در مقام‌شان منصوب کرده است وابستگی دارند.

او که یک روز پیش از روز شکرگزاری صحبت می‌کرد، در ادامه گفتگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس، گفت: «سیستم قضایی مستقل چیزی است که همه ما باید قدر آن را بدانیم.»

با این‌همه دونالد ترامپ که چندان اهل سکوت و خویشتن‌داری نیست، به حساب توییتری خود روی آورد و با نوشتن دو توییت به اظهارات قاضی رابرتز واکنش نشان داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به رئیس دیوان عالی آمریکا نوشت: «متاسفم قاضی رابرتز!» او بار دیگر تاکید کرد که میان قضات آمریکا، قضاتی "اوبامایی" هستند. او در توییت خود از رویکرد این قضات در امور مربوط به امنیت آمریکا و مرز‌های کشور انتقاد کرد. او خصوصا انتقاد خود را خطاب به قضات دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا، که کالیفرنیا نیز بخشی از آن است، مطرح کرد و این سوال را مطرح کرد که اگر آن‌ها "مستقل" هستند چرا نظرات مخالف با راه و روش دولت او تنها در دادگاه این ناحیه‌ی قضایی مطرح می‌شود؟

او احکام مخالف صادرشده در این حوزه را "خطرناک و غیرهوشمندانه" خواند.

این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ به قضاتی که رای آن‌ها را در مقابل دیدگاه خود میداند، حمله می‌کند. او پیش از این یک قاضی مکزیکی‌تبار متولد آمریکا را که مسئول تیم مطرح‌کننده تقلب دانشگاهی ترامپ بود متهم کرد که به علت ناخرسندی از طرح ساخت دیوار در مرز مکزیک، نمیتواند به امور حقوقی به طور "عادلانه" رسیدگی کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها