جنایت‌های جنگی، نژادپرستی و حق‌کشی؛ میراث جورج بوش پدر

کد خبر: 899387

جنایت جنگی در عراق و پاناما، راه‌اندازی جنگ نژادپرستانه علیه مواد مخدر در آمریکا و جلوگیری از اجرای عدالت سه میراث جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هستند.

جنایت‌های جنگی، نژادپرستی و حق‌کشی؛ میراث جورج بوش پدر

خبرگزاری فارس: «ایمی گودمن»، روزنامه‌نگار تحقیقی و مجری برنامه تلویزیونی «دموکراسی ناو» در مصاحبه‌ای با حضور «مهدی حسن»، مجری شبکه خبری الجزیره به بررسی کارنامه «جورج بوش پدر»، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا پرداختند. جورج بوش پدر، روز یکشنبه فوت کرد.

ایمی گودمن گفت: «اکنون مسئله زندگی و میراث جورج بوش پدر می‌پردازیم که چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا و پدر چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا بود.»

وی اضافه کرد: «در روز‌های گذشته، رسانه‌ها از بوش و میراث او تمجید کردند و توجه‌شان را معطوف سال‌های حضور او در نیروی دریایی ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم تا خواسته‌های او برای ایجاد آمریکایی منعطف‌تر معطوف کردند.»

گودمن در ادامه خاطرنشان کرد رسانه‌ها تا حد زیادی چشم به روی سایر میراث‌های جورج بوش پدر بسته و آن‌ها را نادیده گرفته‌اند، زیرا او فردی بود که رویکرد‌های نژادپرستانه در جنگ با مواد مخدر در دستور کار قرار داد و تمایلی برای پرداختن به مسائل مربوط به تغییرات جوی نداشت.

به علاوه جورج بوش پدر بود که «کلارنس توماس» را حتی بعد از متهم شدن او به آزار جنسی نامزد عضویت در هیئت قضات دیوان عالی کرد. در عرصه بین‌المللی هم تبعات سیاست خارجی بوش در خاورمیانه هنوز احساس می‌شود. در سال ۱۹۹۱، جورج بوش پدر بود که نخستین جنگ خلیج فارس را در عراق کلید زد.

گودمن اشاره کرده نیرو‌های آمریکایی به دستور چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین جنگ خلیج فارس به زیرساخت‌های شهری عراق حمله کرده و شمار نامعلومی از شهروندان عراقی را کشتند. روز ۱۳ فوریه ۱۹۹۱، آمریکا یک پناهگاه در حومه شهر بغداد را بمباران کرد. ۴۰۸ غیرنظامی در آن حمله کشته شدند. برخی از خانواده‌های قربانیان از جورج بوش و وزیر دفاعش، دیک چنی بابت ارتکاب جرایم جنگی شکایت کردند.

به گفته این کارشناس، با آنکه جنگ خلیج فارس در فوریه سال ۱۹۹۱ به پایان رسید، جنگ آمریکا علیه عراق چندین دهه به طول انجامید: ابتدا در شکل تحریم‌های فلج‌کننده و بعد در سال ۲۰۰۳ با حمله‌ای که جورج بوش پسر دستور آن را صادر کرد. در حال حاضر هزاران نفر از نظامیان آمریکایی و پیمانکاران آن‌ها در عراق حضور دارند.

او گفت: «حمله پرزیدنت بوش به عراق تنها یک سال بعد از آن اتفاق افتاد که ده‌ها هزار نظامی و صد‌ها هواپیما را برای دستگیری مانوئل نوریگا، دیکتاتور پاناما روانه این کشور کرد. ژنرال نوریکا زمانی از متحدان نزدیک واشنگتن بود و از سیا حقوق دریافت می‌کرد. آمریکا در جریان این حمله، از ۲۴۰۰۰ نظامی مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و هواپیما‌ها برای کشوری استفاده کرد که ارتشش به اندازه پلیس شهر نیویورک هم نبود. در این حملات نزدیک به ۳۰۰۰ شهروند پاناما کشته شدند. ماه گذشته، یک نهاد حقوق بشری از واشنگتن خواست بابت این حمله غیرقانونی به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها