فشار آمریکا به کشور‌های عربی برای رأی به محکومیت حماس

کد خبر: 899927

آمریکا از کشور‌های عربی خواسته است تا در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه ضد مقاومت این کشور رأی مثبت بدهند.

فشار آمریکا به کشور‌های عربی برای رأی به محکومیت حماس

خبرگزاری فارس: «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا به خاورمیانه، از دیپلمات‌های نُه کشور عربی خواسته است تا در رأی‌گیری روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل علیه حماس، رأی مثبت بدهند.

این قطعنامه ضد مقاومت که پس از جنگ دو روزه غزه و شکست رژیم صهیونیستی آماده شده است، آزمونی برای کشور‌های عربی خواهد بود.

یک منبع دولتی آمریکا، به روزنامه هاآرتص گفت که گرینبلات از کشور‌های مغرب، عمان، بحرین، اردن، عربستان، کویت، امارات، مصر و قطر خواسته است از قطعنامه پیشنهادی آمریکا حمایت کنند. او همچنین مدعی شد که مخالفت تشکیلات خودگردان با محکومیت حماس، منافقانه است؛ چرا که تشکیلات حماس را دشمن خود می‌داند و این گروه را تحریم کرده است.

این منبع آمریکایی به نقل از گرینبلات افزود: کشور‌هایی که با تروریسم مبارزه می‌کنند و خواهان ثبات در منطقه هستند، دلیلی برای مخالفت با این قطعنامه ندارند. به گفته وی هرگونه تأخیر در رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه را به شکست می‌کشاند و بنابراین کشور‌های عربی نباید مانعی برای تصویب آن ایجاد کنند.

فرستاده دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: خیلی مسخره است که تشکیلات خودگردان که با حماس دشمنی دارد و ماههاست از رساندن پول به غزه خودداری کرده، از حماس دفاع می‌کند...».

به نوشته هاآرتص، در صورت تصویب قطعنامه، برای اولین بار خواهد بود که مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت حماس را محکوم می‌کند و پاسخ مثبت کشور‌های عربی به خواسته آمریکا برای رأی علیه حماس در سایه آمادگی آمریکا برای اجرای «معامله قرن» آزمونی برای استراتژی ترامپ در خاورمیانه خواهد بود.

آمریکا تلاش کرده است قطعنامه مذبور را تعدیل کرده و چند بند نیز به آن بیفزاید تا موافقان بیشتری را جذب کند. به طور مثال بندی به آشتی ملی فلسطین و کنترل غزه به دست تشکیلات خودگردان به آن افزوده است. اما در مقابل نیز، حماس روز یکشنبه گذشته اعلام کرد اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی این جنبش تماس‌هایی با مقامات کشور‌های منطقه گرفته تا جلوی تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه را بگیرد.

واشنگتن، سازمان ملل را تهدیده کرده است که اگر قطعنامه آمریکا درباره محکومیت جنبش حماس و دیگر گروه‌های مسلح غزه را تصویب نکند، هیچ گونه نقشی در مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل نخواهد داشت.

این قطعنامه پس از آن از سوی دولت آمریکا آماده شده است که رژیم صهیونیستی بیش از دو روز نتوانست در مقابل موشک‌های گروه‌های فلسطینی غزه، دوام آورد و تن به آتش‌بس داد. رأی‌گیری در این خصوص قرار بود روز دوشنبه صورت گیرد، اما تلاش‌های نماینده فلسطین در سازمان ملل موجب شد تا به روز پنج‌شنبه (فردا) موکول شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها