آمریکا می‌خواهد پول جنگ یمن را از عربستان بگیرد

کد خبر: 902247

وزارت دفاع آمریکا به یک سناتور دموکرات گفته است، قصد دارد هزینه مشارکت آمریکا در جنگ عربستان و امارات علیه یمن را از ریاض بگیرد.

آمریکا می‌خواهد پول جنگ یمن را از عربستان بگیرد

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در نامه‌ای به یک سناتور دموکرات اعلام کرده که واشنگتن قصد دارد همه هزینه‌هایی را که برای مشارکت در جنگ یمن کرده، از عربستان بگیرد.

طبق این نامه، این هزینه‌ها شامل تأمین سوخت جنگنده‌های عربستان و امارات و همچنین هزینه ارائه اطلاعات پهپاد‌های شناسایی آمریکا در یمن است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه، امروز چهارشنبه با اعلام این خبر گزارش کرد که نامه مورد نظر، پاسخ پنتاگون به «جاک رد» سناتور دموکرات است که در آن آمده است، ایالات متحده آمریکا بزودی هزینه سوخت جنگنده‌ها و هزینه هر ساعت پهپاد‌های شناسایی را از سال ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۸ از عربستان و امارات خواهد گرفت.

عربستان از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با حمایت آمریکا، انگلیس و فرانسه جنگ علیه یمن را آغاز کرده و در حالی که قصد داشت طی یک ماه این کشور را تحت کنترل خود بگیرد، این جنگ در حال تمام کردن سال چهارم خود است و در تمام این مدت آمریکا از این جنگ پشتیبانی کرده است.

در این نامه آمده است که پرداخت پول از جانب عربستان، پس از برآورد دقیق هزینه‌ها طبق توافق فروش و ارائه خدمات انجام خواهد گرفت.

به نوشته آناتولی، پیش‌بینی می‌شود هزینه خدمات ارائه شده به عربستان و امارات در جنگ یمن به میلیارد‌ها دلار برسد. عربستان ماه میلادی گذشته اعلام کرد که دریافت سوخت جنگنده‌ها از سوی آمریکا را متوقف کرده است.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن طی بیانیه‌ای در تاریخ ۱۸ آبان مدعی شد که آمریکا خواسته است تا سوخت‌رسانی به جنگنده‌های خود را در جنگ یمن متوقف کند. طبق ادعای این بیانیه، دلیل این تصمیم «افزایش توانایی عربستان در سوخت‌رسانی در حال پرواز» ذکر شده بود. اما طبق نوشته روزنامه واشنگتن پست، آمریکا خود پیش از آن تصمیم به توقف سوخت‌رسانی کرده بود.

از زمان قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی که در کنسولگری سعودی در استانبول توسط یک تیم سعودی وابسته به استخبارات عربستان و نزدیک به، ولی عهد این کشور کشته و تکه‌تکه شده، انتقادات در آمریکا از جنگ پرهزینه و پرتلفات ائتلاف سعودی در یمن نیز بالا گرفته و نمایندگان آمریکا بار‌ها خواستار توقف نقش واشنگتن در جنگ یمن شده‌اند.

ترامپ تا کنون بار‌ها اعلام کرده است سعودی‌ها باید هزینه تأمین امنیتشان از سوی آمریکا را پرداخت کنند. به نظر می‌رسد که ترامپ در بحث دریافت پول از کشور سعودی موفق‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا بوده باشد. وی در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت و توانست قرار داد تسلیحاتی به حجم ۴۰۰ میلیارد دلار را به امضاء برساند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها