درس بزرگی که سفر عراق به ترامپ داد

کد خبر: 907371

اولین سفر ترامپ به عراق برای دیدار با نظامیان آمریکایی واقعیتی را برای او عیان کرد که شاید بدون سفر به این کشور هرگز نمی‌توانست درک درستی از آن داشته باشد.

درس بزرگی که سفر عراق به ترامپ داد

باشگاه خبرنگاران جوان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شامگاه چهارشنبه -پنجم دی‌ماه- در سفری از پیش‌اعلام‌نشده وارد عراق شد تا با بازدید از پایگاه نظامی الاسد در استان الانبار به منتقدان خود نشان دهد که او نیز مانند رؤسای جمهور قبلی کشورش در ایام کریسمس به فکر سربازان آمریکایی است.

اما این سفر که نخستین سفر ترامپ به عراق و همچنین اولین دیدارش با نظامیان آمریکایی در خارج از مرز‌های ایالات متحده بود، واقعیتی را برای او عیان کرد که شاید بدون سفر به عراق هرگز نمی‌توانست درک درستی از آن داشته باشد.

ترامپ در بدو ورود به پایگاه نظامی الاسد در غرب بغداد طبق معمول به بزرگنمایی دستاورد‌های دولت خود پرداخت و گفت: ارتش آمریکا طی دو سال گذشته که او رئیس‌جمهور بوده "کار فوق‌العاده بزرگی" در عراق انجام داده و موفق به "شکست داعش" شده است.

وی همچنین برای روحیه دادن به سربازانی که به گفته او هزاران مایل از خانه و کاشانه خود دور شده‌اند، گفت: «هیچ دشمنی برروی زمین از نظر قدرت با ما برابری نمی‌کند. هیچ‌کس از نظر تجهیزات نظامی حتی به ما نزدیک هم نیست. ما پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی را در جهان می‌سازیم: پیشرفته‌ترین موشک‌ها، پیشرفته‌ترین ناوها، پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها و هر چیز پیشرفته‌ای که بتوانید نام آن را به زبان بیاورید!».

اما رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی بعد در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره دلیل همزمان شدن سفر او به عراق با تعطیل شدن دولتش سوال کرد، مجبور شد جزئیاتی از برنامه سفر خود به عراق را بیان کند تا نشان دهد او از قبل قصد داشته برای تبریک کریسمس به سربازان آمریکایی به عراق سفر کند و این سفر هیچ ارتباطی به تعطیل شدن دولتش نداشته است.

ترامپ در پاسخ به سوال این خبرنگار با اذعان به مخفیانه بودن سفرش به عراق گفت: «ما از سه یا چهار هفته پیش (قبل از تعطیل شدن دولت آمریکا) برای این سفر در حال برنامه‌ریزی بودیم، اما [این سفر]چندین بار به دلایل امنیتی لغو شد، چون اطلاعات آن به بیرون درز کرده بود.»

وی ادامه داد: «خیلی غم‌انگیز است که شما ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کنید، اما ناچار باشید این‌طور مخفیانه و با اسکورت نظامی به منطقه سفر کنید و عملیات پوششی گسترده‌ای را با هواپیما‌ها و با بهترین تجهیزات موجود در جهان به اجرا بگذارید تا بتوانید سالم به مقصد برسید!»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با بیان جزئیات بیشتری از نحوه ورودش به عراق به خبرنگاران گفت: «کاش می‌دیدید که ما برای انجام این سفر مجبور شدیم چه کار‌هایی انجام دهیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرورفته بود. همه پنجره‌ها بسته شده بودند. هیچ چراغی روشن نبود. همه جا تاریکی مطلق بود. تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. من سوار هواپیما‌های زیادی شده‌ام؛ از همه نوع و همه شکل و همه اندازه. اما هرگز چیزی شبیه به این ندیده بودم.»

البته این اولین باری نیست که از زمان اشغال عراق از سوی آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور بدون اطلاع قبلی وارد عراق می‌شود. پیش از این، جرج دابلیو بوش و باراک اوباما نیز بار‌ها به طور سرزده به این کشور سفر کرده بودند، اما هیچ‌یک صراحت لهجه ترامپ را نداشتند که اذعان کنند برای دیدن نیرو‌های خود در کشوری که ۱۵ سال است آن را تحت اشغال خود دارند، مجبورند "دزدکی" به آن سفر کنند.

ترامپ پیش از این بار‌ها مدعی شده بود که ارتش آمریکا ضامن برقراری صلح و امنیت در جهان است و به همین دلیل باید همیشه قدرتمند باشد، اما سفر عراق به او ثابت کرد که امنیت با مداخله نظامی و اشغالگری به دست نمی‌آید حتی اگر به گفته او، ۷ تریلیون دلار پول خرج کنی و صاحب قوی‌ترین ارتش دنیا باشی! این شاید بزرگترین درسی بود که ترامپ از این سفر گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها