ترامپ و ترزا می، چهره دموکراسی را مخدوش کرده‌اند

کد خبر: 917216

به عقیده «سوزان نوسل» تحلیل‌گر نشریه «فارین پالیسی» آشفتگی و ناکارامدی دولت‌های ترامپ و ترزا می‌وجهه‌ای منفی به سیستم دموکراسی داده است.

ترامپ و ترزا می، چهره دموکراسی را مخدوش کرده‌اند

خبرگزاری فارس: «سوزان نوسل» طی یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» نوشته که کارنامه دولت‌های دموکراتیک غربی باعث لکه‌دار شدن وجهه دموکراسی شده است در حالی که رویکرد سیاسی کشور‌هایی مانند روسیه و چین که گهگاه مورد اتهام اقتدارگرایی قرار می‌گیرند قابل‌قبول و کارآمد به‌نظر می‌رسد.

به عقیده این تحلیل‌گر، بحران‌های جاری در واشنگتن (طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا) و لندن (بحران فراگیر برگزیت) شکاف‌ها و ضعف‌های دو کشور مدعی دموکراسی را آشکارتر ساخته است. رفتار این کشور‌ها می‌تواند حتی دموکراسی را به‌عنوان یک سیستم سیاسی موثر و کارامد زیر سوال ببرد.

نوسل به دو تحلیل صورت گرفته توسط چینی‌ها و روس‌ها در خصوص سیاست‌های آمریکا و بریتانیا اشاره می‌کند.

در تحلیل اول، به گزارش خبرگزاری دولتی «شین‌هوا» در سال گذشته و در پی تعطیلی کوتاه‌تر دولت آمریکا استناد می‌شود: «سیستم دموکراتیک غربی از دید دنیای توسعه‌یافته به عنوان کامل‌ترین و عالی‌ترین سیستم سیاسی برای اداره یک کشور مورد ستایش قرار گرفته است... با این حال آن‌چه امروز در آمریکا رخ می‌دهد مردم بیشتری را در دنیا به واکنش در برابر قابلیت حیات و حقانیت چنین سیستم سیاسی آشفته‌ای وادار می‌کند».

در تحلیل دوم، شبکه «راشا تودی» بریتانیا را «کشوری که با مرکانتیلیسم متولد شده و با قرن‌ها سلطه استعماری دوام یافته است» دانسته و می‌گوید «تاریخ انقضای بریتانیا به‌شکلی که می‌شناختیم تمام شده است».

نوسل در یادداشت خود نوشته است: «تعطیلی دولت آمریکا تابعی از شکاف عمیق سیاسی و اجتماعی است که به صعود یک رئیس‌جمهور ازخودراضی کمک کرده است... در بریتانیا وضع از این هم بدتر است. تصمیم سرنوشت‌ساز دیوید کامرون نخست وزیر پیشین بریتانیا برای برگزاری همه‌پرسی عمومی جهت تعیین آینده کشور با ناامیدی در خصوص سرنوشت طبقه میانی و کارگر در بحبوحه مهاجرت‌ها، روند ماشینی شدن، نابرابری در درآمد‌ها و رکود دستمزد‌ها همزمان شد».

به عقیده این تحلیل‌گر «نهایتا آزمون دموکراسی در توانایی آن برای تصحیح خود است». مدافعان دموکراسی در سرتاسر جهان باید در همکاری با هم استحکام و عدم نقصان انتخابات را در برابر شکل آنلاین آن که قابل مداخله و دست‌کاری است حفظ کنند.

نوسل می‌گوید اعتراضات گسترده، چالش‌های قانونی و افزایش شمار جنبش‌های مدنی در برابر نقض حقوق اولیه، آزار‌های جنسی، نابرابری اجتماعی و مقابله با فساد اداری، نشان می‌دهد نظر مردم درباره نحوه مدیریت دولت‌های غربی و دموکراسی آن‌ها به چه نحو است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها