ادعای سوزایس رایس درباره دیدار با همتای ایرانی

کد خبر: 957433

مشاور امنیت ملی دولت پیشین آمریکا در کتاب تازه‌منتشرشده خود ادعاهایی را درباره گفتگوهای بلندمدت و متنوع خود با سفیر ایران در سازمان ملل مطرح کرده است.

ادعای سوزایس رایس درباره دیدار با همتای ایرانی

باشگاه خبرنگاران جوان: سوزان رایس در کتاب خاطرات خود مدعی شده در زمان فعالیت به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما برای گفتگو درباره موضوعات مختلف یا انتقال پیام بارها به تنهایی به محل اقامت محمد خزاعی نماینده وقت ایران در سازمان ملل رفت و آمد داشته است. خزائی بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نماینده و سفیر ایران در سازمان ملل بود.

کتاب سوزان رایس با عنوان «عشق سخت: داستان چیزهایی که ارزش جنگیدن را دارند» روز سه‌شنبه در بازار کتاب آمریکا عرضه می‌شود.

رایس با ادعای دیدار طولانی‌مدت خود با نماینده ایران در سازمان ملل می‌نویسد: با محمد خزاعی، نماینده وقت ایران در سازمان ملل در شهر نیویورک بار‌ها ملاقات کردم و بخشی از گفتگو‌های ما در محل اقامت وی صورت می‌گرفت، اف‌بی آی از این مراوده اطلاع داشت، اما هیچ‌گاه در گفتگو‌های ما اختلال ایجاد نکرد».

به گفته رایس محور اصلی این گفتگوهای ادعایی «حل مشکلات ارتباط بین دو کشور، آزادی سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران (که بعداً آزاد شدند)، آزادی رابرت لوینسون، مأمور ناپدیدشده اف‌بی آی در ایران، برنامه هسته‌ای و توقف حملات ایران به نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق بود».

وی در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: «از طرف پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) پیشنهاد ایجاد یک خط ارتباطی بین نیرو‌های آمریکا و ایران برای جلوگیری از درگیری ناخواسته در منطقه دادم، اما ایرانی‌ها این پیشنهاد را رد کردند».

مشاور امنیت ملی دولت اوباما در تشریح بییشتر این گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شده: بار‌ها (به سفیر ایران) هشدار دادم که آمریکا مصمم است به هر طریقی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند»... چرا که به ادعای او «تهران (در آن زمان) تأسیسات ساخت مواد شکافت‌پذیر داشت و به سرعت در حال ذخیره‌سازی این مواد بود، و اگر اراده می‌کرد ظرف دو تا سه ماه بمب اتمی می‌ساخت، و این موضوع تهدیدی جدی برای نیروهای آمریکا در منطقه، اسرائیل و متحدان ما بود».

این مقام پیشین آمریکا در این باره می‌افزاید: گزینه ارجح ما برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، ترکیبی از افزایش فشار‌های اقتصادی و دیپلماسی بود، اما در صورت شکست این گزینه، اوباما (حتی) آماده استفاده از زور (حمله نظامی) هم بود».

رایس همچنین مدعی شده که «این کانال ارتباطی خصوصی» بین او و نماینده ایران «برای همه به جز اف بی آی و احتمالاً اسرائیلی‌ها ناشناخته بود».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها