ایندیپندنت: نیروهای آمریکایی در حال خروج از مناطق شیعه‌نشین عراق هستند

کد خبر: 969829

منابع عراقی گفتند که نیروهای آمریکایی در حال خروج از پایگاه‌های خود در مناطق شیعه‌نشین عراق هستند.

ایندیپندنت: نیروهای آمریکایی در حال خروج از مناطق شیعه‌نشین عراق هستند

خبرگزاری فارس: منابع نظامی و سیاسی در بغداد می‌گویند که نیروهای آمریکایی شروع به خروج از مناطق شیعه‌نشین در عراق و انتقال به مناطق کردی و سنی‌نشین کرده‌اند.

منابع نظامی در بغداد به وبگاه ایندپندنت عربی گفته‌اند که نیروهای آمریکایی عملیات جابه‌جایی محدودی را از پایگاه‌های خود در نزدیکی بغداد انجام داده تا برای مرحله رویارویی با نیروهای مقاومت در عراق آماده باشد.

این منابع گفتند که آمریکایی‌ها از صبح روز شنبه انتقال نیروها و تجهیزات خود را از پایگاه‌های نظامی در شمال و غرب بغداد آغاز کرده بودند و امروز صبح (سه‌شنبه) این کار به پایان رسیده است.

در این راستا با پرواز وسیع بالگردها، ساکنین پایتخت عراق شامگاه دوشنبه مدام می‌پرسیدند که در آسمان بغداد چه خبر است؟ در آن شب سندی منتشر شد که نشان می‌داد ائتلاف آمریکایی به دولت عراق اطلاع داده که قصد خروج از عراق را دارد و پس از آن پرواز بالگردها به خروج آمریکا از عراق تفسیر شد، اما بسیاری از مردم این تفسیر را باور نکردند؛ به خصوص اینکه آمریکایی‌ها نیز وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کردند.

به نوشته ایندیپندنت، با اینکه این نامه تکذیب شد اما حقیقت این است که فعلا نیروهای آمریکایی برخی پایگاه‌های خود نزدیک بغداد را ترک کرده‌اند.

نیروهای آمریکایی همچنین پایگاه هوایی بلد در جنوب استان صلاح‌الدین را نیز تخلیه کرده‌‌اند. پایگاهی که چندی پیش هدف حملات راکتی قرار گرفت. هرچند این حمله تلفاتی از آمریکایی‌ها در پی نداشت و موجب مجروحیت سه نظامی عراقی شد اما به آمریکایی‌ها فهماند که نیروهای مقاومت بر این پایگاه تمرکز کرده‌اند.

«فائق الشیخ علی» نماینده پارلمان عراق در این خصوص به ایندپندنت عربی گفت که نیروهای آمریکایی عملیات عقب‌نشینی از مناطق شیعه‌نشین و انتقال به منطق کردی و سنی‌نشین را آغاز کرده‌اند.

امروز یک مقام ناتو نیز به خبرگزاری «رویترز» گفت که این سازمان موقتا مأموریت خود در عراق را متوقف و برخی از نیروهای خود را به مناطق مختلف چه در داخل و چه خارج از عراق منتقل کرده‌ است.

از سوی دیگر نظامیان ایتالیایی مستقر در پایگاه نظامی «یونیون ۳» نیز در بغداد شب گذشته این مکان را ترک کردند. وزارت دفاع آلمان هم از انتقال ۳۵ نظامی این کشور از عراق به کشورهای اردن و کویت خبر داد.

اشپیگل خبر داد: ناتو هم نیروهای خود را از عراق خارج می‌کند یک هفته نامه آلمانی با استناد به اظهارات محافل ناتو از تصمیم این ائتلاف نظامی برای خروج بخشی از نیروهای خود از خاک عراق خبر داد.

به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، بعد از آلمان ائتلاف نظامی ناتو هم اعلام کرده که بخشی از نیروهای خود را از عراق بیرون می کشد.

به نوشته هفته نامه "اشپیگل" بعد از ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا شرایط در عراق برای ائتلاف نظامی ناتو هم ناامن شده است. یک بخش از 500 نیرویی که در حال حاضر تحت ائتلاف نظامی ناتو در عراق به نیروهای امنیتی این کشور آموزش می‌دهد از این کشور خارج می شوند. هفته نامه اشپیگل این خبر را با استناد به محافل ائتلاف نظامی ناتو منتشر کرده است.

بر این اساس این بازگشت نیروها در حال انجام است و یک یگان از کرواسی تا به حال به کویت منتقل شده است. یکی از کارکنان ائتلاف نظامی ناتو گفته است که امنیت نیروهای ما از بیشترین اهمیت برخوردار است؛ از این رو درباره انتقال موقت برخی از نیروهای ما در داخل و خارج از عراق تصمیم گیری شده است. وی اظهار داشت که جزئیات دقیق تر درباره این خبر از دلایل امنیتی ذکر نمی‌شود. وی در عین حال تاکید کرد که ناتو حضور خود در عراق را همچنان حفظ می‌کند.

ائتلاف نظامی ناتو عملیات آموزشی نیروهای خود در عراق را به حال تعلیق درآورده است بعد از اینکه ترور سردار سلیمانی تنش ها در منطقه را تشدید کرده و پارلمان عراق هم قطعنامه خروج نیروهای بیگانه را تصویب کرده است.

پیش از این ارتش آلمان هم اعلام کرده بود که بخشی از نیروهای خود را از خاک عراق به کویت و اردن منتقل می کند.

نیروهای ناتو از اوایل سال 2017 آموزش‌ به نیروهای عراقی، به ویژه در زمینه‌ خنثی‌‌سازی بمب و مهمات، حفاظت‌های لجستیکی و مراقبت‌های پزشکی را بر عهده داشته‌اند. علاوه بر این، ناتو به وزارت دفاع عراق و ادارات امنیتی و انتظامی این کشور مشاوره می‌دهد. این اواخر شمار مأموران ناتو در عراق حدود 500 نفر بود که اکثرشان کانادایی هستند.

پارلمان عراق، یکشنبه پنجم ژانویه، به قطعنامه خروج همه نیروهای خارجی از این کشور رای داد. طبق این قطعنامه، نیروهای آمریکایی و دیگر کشورها در ائتلاف بین‌المللی باید عراق را ترک کنند، استفاده نیروهای خارجی از حریم زمینی، هوایی و دریایی این کشور ممنوع است و استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود.

انگلیس: اگر عراق بخواهد از این کشور خارج می‌شویم

وزیر دفاع انگلیس امروز سه‌شنبه گفته در صورتی که نیروهای انگلیسی در صورت درخواست دولت عراق خاک این کشور را ترک خواهند کرد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس امروز سه‌شنبه خروج نیروهای این کشور از عراق را به درخواست بغداد منوط کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های انگلیس والاس گفته نیروهای انگلیسی در صورت درخواست دولت عراق، حاضرند خاک این کشور را ترک کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش از «تنش‌ها» در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرده است.

وزیر دفاع انگلیس گفت: «تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در راستای منافع هیچ‌کس نیست و ما خواستار خروج دیپلماتیک از بحران هستیم.»

وی در ادامه، مطابق معمول به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران پرداخت و تهران را به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه متهم کرد.

او گفت: «داریم تلاش می‌کنیم اطمینان حاصل کنیم ایران فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خودش در خاورمیانه را متوقف کند.»

وزیر دفاع انگلیس همچنین ضمن حمایت از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد «قاسم سلیمانی» به بیان ادعاهای واهی علیه ایشان پرداخت.

والاس در بخش دیگری از ادعاهای خود به تهدیدهای ترامپ برای هدف قرار دادن مراکز فرهنگی ایران واکنش نشان داد و تلاش کرد از آن فاصله بگیرد.

ترامپ در روزهای گذشته مدعی شده در صورتی که ایران اقدام آمریکا برای ترور سردار سلیمانی را تلافی کند به ۵۲ نقطه در داخل ایران، از جمله مراکز فرهنگی حمله خواهد کرد.

منتقدان از ترامپ انتقاد کرده و گفته‌اند حمله به مراکز فرهنگی طبق قوانین بین‌المللی «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.

وزیر دفاع انگلیس در پاسخ به سوالی درباره موضع لندن در خصوص اظهارات ترامپ گفت: «اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد-خواه دوست باشد یا دشمن- ما حتماً آن را محکوم خواهیم کرد.»

اقدام تروریستی آمریکا

نیروهای ارتش آمریکا بامداد جمعه سیزدهم دی‌ماه (سوم ژانویه) سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را با یک حمله هوایی آمریکا به شهادت رساندند.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها