استاد دانشگاه آمریکایی: ایرانی‌ها خطا نزدند

کد خبر: 970187

یک استاد دانشگاه آمریکایی با انتقاد از دروغگویی پنتاگون درباره موفق نبودن انتقام موشکی سپاه پاسداران از تروریست‌های آمریکایی، تاکید کرد که ایرانی‌ها خطا نزدند.

استاد دانشگاه آمریکایی: ایرانی‌ها خطا نزدند
خبرگزاری فارس: در ادامه واکنش تحلیلگران و کارشناسان نظامی به ادعای مسئولان دولتی ایالات متحده مبنی بر اینکه انتقام ایران از ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد خسارت چندانی در پی نداشته، این بار یک استاد دانشگاه آمریکایی بر موفق بودن عملیات ایران تاکید کرد.

«جفری لوئیس» استاد موسسه تحصیلات تکمیلی «مطالعات بین‌المللی میدلبری» و تحلیلگر اندیشکده «مرکز مطالعات عدم اشاعه جیمز مارتین» در صفحه توئیتر خود به تحلیل عملیات موشکی ایران و هدف قرار دادن پایگاه نظامیان تروریست آمریکایی در عین‌الاسد پرداخت.

لوئیس ضمن به اشتراک گذاشتن تصویری از نقاط هدف قرار داده شده توسط موشک‌های بالستیک ایران و حجم خساراتی که به این پایگاه وارد شده، نوشت: «موشک‌های ایرانی چندین ساختمان/زیرساخت را در پایگاه هوایی عین‌الاسد نابود کردند».

وی در توئیت دیگری تاکید کرد: «ایرانی‌ها "خطا نزدند". این ساختمان‌ها با دقت بالا هدف قرار داده شدند».

این استاد دانشگاه آمریکایی سپس در انتقاد از ادعای پنتاگون مبنی بر اینکه ایران عامدانه اهدافی را انتخاب کرد که تلفات جانی نداشته باشد، گفت: «این [حرف] احمقانه است، اما گویا این دروغی است که ما می‌خواهیم به خودمان بگوییم، تا مردانگی شکننده ما، ما را به جنگ نکشد!»

بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

استاد دانشگاه آمریکایی: ایرانی‌ها خطا نزدند

استاد دانشگاه آمریکایی: ایرانی‌ها خطا نزدند

استاد دانشگاه آمریکایی: ایرانی‌ها خطا نزدند

ژنرال آمریکایی | ترور سردار سلیمانی «بی‌فکرانه، هیجانی و احمقانه» بود

ژنرال چهار ستاره آمریکایی با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر عقب‌نشینی نکردن از عراق، گفت ترور سردار سلیمانی احمقانه و فکر نشده بود. «بَری مک‌کافری» ژنرال بازنشسته و چهار ستاره ارتش آمریکا از لفاظی‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده درباره عدم عقب‌نشینی از عراق و تهدید به تحریم این کشور، انتقاد کرد.

مک‌کارفی بامداد چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «اِم‌اِس‌اِن‌بی‌سی.» توضیح داد: «ما در جهان عجیب و غریبی هستیم. مصاحبه با ترامپ و برخی از دستیاران نزدیکش، اساساً پر بود از صحبت‌های مبالغه‌آمیز در مخالفت با خروج از عراق... صحبت کردن از پرداخت پول برای پایگاه هوایی و زدن ۵۲ هدف و گروگان‌گیری، این چیزها درون یک گروه کوچک داخل کاخ سفید تولید می‌شود».

وی با تاکید بر اینکه اینگونه اظهارات هرگز از داخل ستاد مشترک ارتش آمریکا بیرون نمی‌آید، اظهار داشت: «بخش‌های زیادی از آن غیرقانونی و احمقانه است که گفتن آن برای رئیس‌جمهور ایالات متحده، خجالت‌آور است».

این ژنرال بازنشسته آمریکایی سپس به ترور سردار شهید سلیمانی پرداخته و افزود: «زدن سلیمانی به عنوان یک هدف قانونی، شاید گزینه‌ای بود که می‌شد آن را اجرا کرد... اما مشکل اینجاست که اگر آن را برای ده دقیقه تحلیل کنید، گفتن اینکه ما می‌خواهیم این مرد را در فرودگاه بغداد به همراه سران ارشد شیعی [عراق] بکشیم و رئیس‌جمهور فوراً بعد از آن مسئولیت را برعهده بگیرد و مفتخرانه پرچم آمریکا را توئیت کند، فکر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟».

مک‌کافری ادامه داد: «ما برنامه [هسته‌ای] جدیدی در ایران آغاز کردیم، رهبری ایرانی آنها را تقویت کردیم، ما عراق را بی‌ثبات کردیم. این یک اقدام بی‌فکرانه، جاهلانه و احمقانه بود».

وی پیشتر هم با هشدار درباره راه‌های ایران برای گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی، گفته بود ایرانی‌ها از برتری تاکتیکی برخوردار هستند

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) نظامیان تروریست آمریکایی با استفاده از یک فروند پهپاد نقطه‌زن، سردار سلیمانی و «ابو مهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی را به شهادت رساندند (+). در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها