ادعای عجیب ترامپ/ آمریکا خود را مالک ماه می‌داند

کد خبر: 986916

رئیس جمهور آمریکا با صدور فرمان اجرایی استخراج منابع ماه توسط شرکت‌های آمریکایی، هشدار داده است به هر تلاشی برای جلوگیری از این اقدام، اعتراض خواهد کرد.

ادعای عجیب ترامپ/ آمریکا خود را مالک ماه می‌داند

باشگاه خبرنگاران جوان: مدتهاست که بشر تنها یک رویای مشترک دارد: به ماه برود و سپس از طریق آن قدم به سیارات دیگر بگذارد. اما گویا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پای را از این هدف نیز فراتر گذاشته و با امضای یک فرمان اجرایی به جهانیان اعلام کرد که آمریکا قصد دارد استخراج منابع ماه را آغاز کند و به کشور‌های دیگر نیز اجازه نمی‌دهد که در فعالیت‌های آن مداخله کنند.

ترامپ که پیشتر سازمان جهانی بهداشت را در بحبوحه یک پاندمی همه‌گیر تهدید به قطع حمایت‌های مالی کرده بود با امضای فرمان اجرایی جدیدی مدعی شد که فضا یک محدوده مشترک جهانی نیست و صرفا آمریکا و شرکت‌های خصوصی حق دارند از منابع احتمالی موجود در آن از جمله سطح ماه بهره برداری کنند. در این فرمان اجرایی اشاره شده که آمریکا نه توافق ماه را به امضا رسانده نه آن تایید کرده است؛ منظور از توافق ماه قراردادی بین المللی است که به موجب آن منابع موجود روی این قمر به صورت مساوی میان کشور‌های مختلف توزیع می‌شود و از مطرح شدن ادعا‌های بی اساس مبنی بر مالکیت بر ماه یا استفاده نظامی از اجرام آسمانی جلوگیری می‌کند.

حالا اما ترامپ با صدور این فرمان اجرایی این مجوز را به دولت‌های آمریکایی و شرکت‌های خصوصی فعال در این کشور می‌دهد که هر زمان خواستند برای اکتشاف در هر نقطه‌ای از این قمر وارد عمل شوند و کسی هم جلودارشان نخواهد بود.

در متن این فرمان اجرایی همچنین آمده است که آمریکا به هر تلاشی که برای جلوگیری از استخراج ماه توسط آن صورت بگیرد اعتراض خواهد کرد.

البته باید در نظر داشت که هنوز مشخص نیست ماه دارای منابع ارزشمند برای استخراج هست یا خیر هرچند که با استناد به اطلاعات منتشر شده در سایت Space.com تصور می‌شود تنها قمر زمین حجم قابل توجهی از هلیوم ۳ برای استفاده در رآکتور‌های هسته‌ای را در خود داشته باشد هر چند که مقادیر دقیق آن نامعلوم است. همچنین دانشمندان تصور می‌کنند در سطح ماه آب وجود دارد که این ماده می‌تواند نقشی کلیدی را در ایجاد یک سکونت‌گاه همیشگی در فضا ایفا کند. غیر از این موارد ماه عناصر کمیاب روی زمین از جمله اورانیوم، توریوم و ذرات فلزی ارزشمند دیگر را در خود دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها