آمریکا به دیکتاتوری مبتلا شده است

کد خبر: 987623

بحران شیوع کروناویروس در جهان زمینه را برای آنکه دونالد ترامپ به شفافیت، حقوق رای دهندگان و پاسخگو بودن حمله کند، فراهم کرده است.

آمریکا به دیکتاتوری مبتلا شده است

خبرگزاری ایسنا: استفن ام والت، تحلیلگر فارن پالسی درباره عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دوران شیوع کرونا ویروس می نویسد:" شبکه اچ بی او در سریالی به نام توطئه علیه آمریکا، ساخته شده بر مبنای یک رمان فیلیپ راث، روایت جایگزینی را از وقایع دهه ۱۹۴۰ آمریکا، زمانی که چارلز لیندبرگ به ریاست جمهوری آمریکا رسید و این کشور را در روندی آزاردهنده و تدریجی به سمت فاشیسم برد به دست می‌دهد. اگر شما اخیراً ستون نوشته شده توسط پل کروگمن در نیویورک تایمز را خوانده باشید شاید به این فکر کنید که اتفاقی مشابه دارد در زندگی واقعی ما رخ می‌دهد. من اقدام به وقایع‌نگاری چندین روند و موقعیت آزاردهنده‌ای کرده‌ام که از زمان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ پیش آمدند و نادیده گرفتن این هشدارها مشابه پاسخ ترامپ به بحران شیوع کروناویروس ویرانگر است. به خاطر دارید که ترامپ یک روز مدعی شده بود که این ویروس "قرار است ناپدید شود" و فخر فروخت که "ما آن را کاملاً تحت کنترل خود داریم. این شخصی است که دارد از چین می آید...اوضاع خوب خواهد بود."؟ توصیه من این است: این گونه آدمی نباشید. البته پاسخ مردمی در آمریکا به بحران کروناویروس تا حدی امیدبخش بود و مواردی از سخاوتمندی و ازخودگذشتگی را در سراسر کشور دیدیم. با وجود آنکه در هفته‌های اخیر میزان محبوبیت دونالد ترامپ کمی بهتر شده اما این افزایش محبوبیت وی قابل مقایسه با افزایش محبوبیت دیگر روسای جمهور سابق آمریکا در دوران‌های وضعیت اضطراری و بحران نیست چرا که در این زمان‌ها مردم گرایش پیدا می کنند حول محور پرچم آمریکا متحد شوند و رئیس جمهور روی کار هم معمولاً نسبتا قدرتمند است. ترامپ در گذشته همواره این هنر را داشته که خشم مردمی را به مسیری دیگر بیاندازد و تقصیرها را از سر خود باز کند اما حتی دروغ پراکنی هایی که از سوی فاکس نیوز انجام گرفت نتوانست روند فزاینده تلفات کرونا در آمریکا، تنزل شدید اقتصاد و از خود متشکر بودن ترامپ در دوران وضعیت اضطراری ملی را پنهان کند. حتی هیئت سردبیران روزنامه وال استریت ژورنال که معمولاً از ترامپ حمایت کرده‌اند نیز به نظر می‌آید دیگر از این کار خسته شده‌اند. دولت ترامپ به شیوع ویروس کرونا در ناو هواپیمابر تئودور روزولت نیز پاسخی شلخته داد؛ اتفاقی که متعاقب آن منجر به استعفای توماس مادلی، مقام ارشد غیرنظامی نیروی دریایی آمریکا شد. این یک سند و مدرک دیگری بود دال بر اینکه ترامپ هیچ ایده‌ای در خصوص اینکه چطور مقامهای شایسته را در هر سطح منصوب کند ندارد. با این حال خبر خوب این است که مردم آمریکا سرانجام دارند به آن حقه بازی که همواره اتفاق می‌افتد پی می برند اما خبر بد این است که شاید این اتفاق چندان مهم نباشد چون ترامپ هر آنچه که بتواند انجام خواهد داد تا همچنان بعد از ماه نوامبر سال جاری میلادی نیز رئیس جمهور آمریکا باقی بماند حتی اگر که این کار نیازمند خرابکاری عمدی در روند دموکراتیک آمریکا باشد.

ما می‌دانیم که تعهد ترامپ به اصول بنیادین دموکراسی و کلیت مسئله مهار و توازن قدرت تقریباً هیچ است. سابقه کار تجاری او که آکنده از شکایت ها علیه وی است نشان می دهد که از نظر او کارکرد قانون، مهار قدرت خودسرانه نبوده و اینکه قانون مولفه اساسی جامعه لیبرال نیست بلکه از نظر او قانون چماقی است که می توان از آن علیه دشمنان استفاده کرد. او بارها اقدام به تحسین رهبران خودکامه در جهان کرده و به قدرت مهار نشده آنها به وضوح حسادت ورزیده است. وکلای خودش از جمله ویلیام بار، دادستان کل آمریکا همواره با طرح یکسری استدلال های قانونی نپخته تلویحاً وانمود کرده‌اند که ترامپ فراتر از قانون است. آیا کسی هست که معتقد باشد ترامپ در صورتی که ببیند می تواند از مسئولیت ارتکاب تخلفی جدی شانه خالی کند باز هم نخواهد دست به آن تخلف بزند؟ به خاطر دارید که او رئیس جمهوری است که تلاش کرد از مسئله کمک‌های آمریکا به اوکراین به عنوان اهرمی برای لکه دار کردن وجهه جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا استفاده کند و این یک تلاش کاملا واضح از جانب وی برای تاثیر گذاشتن بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به نفع خود بود. از طرف دیگر ترامپ نشان داده که خیلی بیشتر از روسای جمهور قبلی آمریکا نیاز دارد که به قدرت بچسبد. تا پایان سال جاری میلادی احتمالاً میلیون ها آمریکایی عزادار مرگ قابل پیشگیری عزیزانشان در اثر ابتلا به کروناویروس و با مشاهده فروپاشی فرصت‌های اقتصادی خود بسیار خشمگین خواهند بود.

چنانچه ترامپ دیگر از مصونیت ریاست جمهوری بهره مند نباشد باید نگران باشد که قربانیان بی کفایتی و منفعت طلبی او به دنبال کیفر وی بروند. از آن جا که ترامپ و خانواده‌اش از تمامی انواع راه های مشکوک تلاش کرده‌اند که از ریاست جمهوری آمریکا سود شخصی ببرند، به شکلی موجه نگران خواهند شد که تحقیقات کیفری علیه آنها درآمدهای نادرست شان و شاید آزادی شخصی آنها را به خطر بیندازد. ترامپ بی‌تردید به خاطر دارد که در سال ۲۰۱۶ شعار "او را زندانی کنید" هوادارانش علیه کمپین رقیب انتخاباتی سابقش هیلاری کلینتون چقدر محبوب مردم بود؛ با آشکار شدن هرچه بیشتر ابعاد شکست ها و کوتاهی های ترامپ این بار تعداد خیلی زیادی از مردم احساساتی مشابه را علیه خود وی پیدا خواهند کرد. (من نمی‌گویم که شاید حق با آنها باشد اما ترامپ بعد از پایان ریاست جمهوری اش دیگر نمی تواند به داشتن یک زندگی بی دردسر مطمئن باشد.) اکنون آنچه را که ترامپ تاکنون انجام داده است می توانید در نظر بگیرید: اخراج بازرس کل های مستقل و انتصاب افراد وفادار به خودش به جای آنها. همانطور که دزدان خانه‌ها از زنگ‌های هشدار منازل نفرت دارند، جیب برها از شنیدن صدای آژیر پلیس نفرت دارند و زد و بند کننده‌ها از کمیسیون‌ بورس و اوراق بهادار آمریکا بدشان می آید، دیکتاتور ها و سیاستمداران فاسد نیز از هرگونه ناظر و نظارتی که باعث افشای تخلفاتشان شود نفرت دارند. همانطور که جولیت کایم، یک همکار من اخیراً در مصاحبه با رادیو WGBH گفت، "اخراج بازرس کل های مستقل از سوی دونالد ترامپ اقدامی در راستای جلوگیری از باخت خودش است و اینکه او می‌خواهد افرادش را وارد نهادهای نظارتی و تحقیق کننده کند چون می داند اولین چیزی که قرار است اتفاق بیفتد این است که همه خواهند فهمید که خانواده ترامپ مرتکب چه فساد هایی در طول ریاست جمهوری او شده است." در ادامه می توانید به اتفاقاتی که اخیرا در ویسکانسین آمریکا رخ داد نگاه کنید؛ جمهوری خواهان آمریکا در این ایالت نخواستند برای مدت کوتاهی برگزاری انتخابات درون حزبی این ایالت را به تاخیر بیندازند و اینکه دست به اتخاذ گام‌های مسئولانه زده و به همه شهروندان واجد شرایط اجازه رای دادن ایمن از طریق پست را بدهند تا خطر رای دادن حضوری علیه سلامت آنها را دفع کنند و تضمین بدهند که ترجیحات واقعی شهروندان به دقت ثبت شود. آنها به جایش تاکید کردند که این دور از انتخابات چند روز قبل به رغم اعمال قرنطینه سراسری در این ایالت برگزار شود؛ هر چند که یک دادگاه رده پایین تر حکم به تاخیر در برگزاری این دور از انتخابات برای چند هفته به منظور به کارگیری یک روند مشروع و دقیق‌تر را داد اما دادگاه عالی آمریکا که توسط عوامل ترامپ پرشده و میچ مک کانل رهبر اکثریت سنای این کشور این حکم را وتو کردند در نتیجه این کار هزاران تن از رای دهندگان در ویسکانسین عملاً از رای دادن محروم شدند."

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها