جدیدترین موضع گیری واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

کد خبر: 992276

گزینه ترامپ برای تصدی مدیریت اطلاعات ملی آمریکا به موضع گیری درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران پرداخت.

جدیدترین موضع گیری واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

خبرگزاری مهر: به نقل از سی‌بی‌اِس نیوز، «جان راتکلیف» (John Ratcliffe) گزینه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی مدیریت اطلاعات ملی این کشور امروز سه شنبه در سخنانی، فعالیت هسته‌ای و برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای آمریکا دانست.

گزینه پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در نشست تأیید صلاحیت خود در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا بی اشاره به ماهیت دفاعی و صلح آمیز فعالیت های موشکی و هسته ای ایران ادعا کرد که برنامه موشک‌های بالستیک و توامندی‌های هسته‌ای ایران، تهدیدی برای منافع آمریکا و متحدان آن محسوب می‌شود.

این در حالیست که «الیوت انگل» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز امروز و به دنبال رسانه ای شدن تلاش های مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر در اظهاراتی مغرضانه و بی‌اساس مدعی شد: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در حال انقضا است‌ و حمایت هر دو حزب از تمدید تحریم تسلیحاتی نشان‌دهنده ضرورت اقدامات دیپلماتیک در مقررات برجام است!

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بدون اشاره به بندهای برجام مصرح در این خصوص و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأئید برجام) مدعی شد: ایران همچنان برای ایالات متحده، منافع و متحدان ما خطر محسوب می‌شود. ما به یک راهبرد واقع‌گرایانه و عملی نیاز داریم تا مانع از تبدیل شدن ایران به تهدید بزرگتر شویم!

شایان ذکر است، ترامپ در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه تأئید برجام)، از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

در خصوص تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، آسوشیتدپرس پیشتر در گزارشی اعلام کرد: واشنگتن قصد دارد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران تهیه کرده، در ماه می (اردیبهشت-خرداد) که استونی به عنوان متحد ناتویی آمریکا ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده می‌گیرند، به رأی بگذارند.

این پیش‌نویس که تا سه شنبه هفته گذشته بین شماری از اعضای شورای امنیت توزیع شده بود خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تا مدت نامشخص است.

بر اساس این گزارش، مقامات دولت آمریکا مدعی شده‌اند با توجه به اینکه ایران دیگر به مفاد برجام پایبند نیست واشنگتن می‌تواند اعضای شورای امنیت را برای تمدید این تحریم‌ها علیه ایران مجاب نماید؛ این در حالی ا ست که با خروج واشنگتن از برجام، این کشور دیگر قانونا عضوی از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان کشورهای ۱+۵ با ایران نبوده و لذا نمی‌تواند از مکانیسم ماشه سوءاستفاده کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها