چرا پامپئو در بحبوحه کرونا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؟

کد خبر: 994179

وزیر خارجه آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در جهان و آمریکا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا درباره موضوعاتی مانند ایران، کرانه باختری، چین و انتخابات پیشِ‌رو در آمریکا گفتگو کند.

چرا پامپئو در بحبوحه کرونا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد؟

خبرگزاری تسنیم: مدتی است که شیوع ویروس کرونا در جهان سفر مقامات ارشد دیپلماتیک در جهان را به‌صورت چشمگیری کاهش داده است؛ به‌ویژه اینکه مقامات غربی طی هفته‌های گذشته کمتر به منطقه آمده‌اند. اما مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه اولین مقام ارشدی بود که در دوران کرونایی به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد تا با مقامات این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کند.

این سفر در حالی اتفاق می‌افتد که نتانیاهو با بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید سر تشکیل دولت به توافق رسیده‌اند و قرار است به‌مدت یک سال و نیم نتانیاهو نخست وزیر باشد و 18 ماه دوم را گانتس به‌عنوان نخست وزیر ایفای نقش کند.

روابط تل‌آویو و واشنگتن با سر کار آمدن ترامپ در کاخ سفید به هم نزدیکتر شده و طرفین در مواقع بحران و نیاز به داد هم رسیده‌اند. ترامپ دو سال پیش سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی برد. رئیس جمهور آمریکا همچنین درباره توافق هسته‌ای ایران با نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم‌نظر بوده است. او در فوریه 2018 از برجام نیز خارج شد؛ توافقی که هر دو رهبر آمریکا و اسرائیل آن را بدترین توافق و اشتباه استراتژیک می‌خواندند.

هرچند ترامپ در آن روزها یک تازه‌وارد به دنیای سیاست بود، نتانیاهو با چندین دهه سابقه سیاست‌ورزی در این عرصه کهنه‌کار بود، این امر باعث شد که تل‌آویو تا جایی که می‌توانست از دولت آمریکا در این چند سال بهره‌برداری کند، هرچند روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی از دیرباز روابطی ویژه و راهبردی بوده است.

جدای از تجربه نتانیاهو، حضور افراد و مهره‌های مؤثر در دولت ترامپ باعث نزدیکی هرچه بیشتر تل‌آویو و واشنگتن شد. یکی از افرادی که در این زمینه و به‌ویژه سیاست آمریکا در منطقه غرب آسیا مؤثر بوده، جرد کوشنر، داماد یهودی دونالد ترامپ است. کوشنر سعی کرد که با به‌کارگیری و همکاری با بن‌زاید، بن‌سلمان و نتانیاهو، ائتلاف ضدایرانی را تقویت کند.

حضور افرادی مانند پامپئو و جان بولتون ــ که تا سال گذشته میلادی به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا ایفای نقش می‌کرد ــ مزید بر علت شد که سیاست ضدایرانی واشنگتن بیش از پیش تقویت شود.

در سفر پامپئو که روز چهارشنبه به سرزمین‌های اشغالی انجام شد، ایران همچنان یکی از موضوعات مهم در دیدارهای طرفین بود. دو سال پیش آمریکا در پاسکاری با اسرائیل از برجام خارج شد و تحریم‌های متعددی را علیه ایران وضع کرد، به‌عبارتی نتانیاهو با نمایش‌های گرافیکی و پاورپوینتی خود مدعی عدم پایبندی ایران به برجام شد، اندکی بعد آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد.

این بار هم بحث تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در میان است، به‌نظر می‌رسد که آمریکا و اسرائیل این بار هم تقسیم نقش کرده‌اند و هر کدام برای تحقق هدف خود مواردی را اجرا خواهند کرد. اسرائیل با اتهامات غیرمستند و نمایشی خود به‌دنبال فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای در عرصه بین‌الملل است تا اینکه هم فضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متشنج کند و هم اینکه با این تکانه اروپایی‌ها را وادار به همکاری با آمریکا در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی کند. آمریکا هم با فشار بر کشورهای دیگر و شورای امنیت سازمان ملل در پی تحمیل تصمیم و خواسته خود بر دیگران است.

یکی از موضوعات دیگر مربوط به توطئه و تلاش دوطرفه واشنگتن و تل‌آویو برای تصرف بخش‌هایی از کرانه باختری است. ترامپ و نتانیاهو با این اقدام می‌خواهند محبوبیت داخلی خود را افزایش دهند و در فرصت‌های سیاسی و انتخابات از این کارت استفاده کنند، هرچند کارشناسان درباره این موضوع گاهی ابراز تردید کرده یا درباره تبعات آن هشدار داده‌اند. این اقدام غیرقانونی علاوه بر واکنش‌های شدید فلسطینی‌ها، برای رژیم صهیونیستی در منطقه نیز دردسرساز خواهد شد، حتی برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، ایرلند و سوئد نیز با چنین اتفاقی مخالفت کرده‌اند، یعنی چالش‌هایی از سمت اتحادیه اروپا نیز متوجه تحقق چنین امری خواهد بود.

یکی دیگر از حساسیت‌های واشنگتن همکاری تل‌آویو با پکن است. آمریکایی‌ها نگران همکاری اسرائیلی‌ها با شرکت‌های چینی و به‌طور کلی دولت چین هستند، به همین دلیل، واشنگتن چندین بار از تل‌آویو درباره کیفیت رابطه و همکاری با پکن سؤال و انتقاد کرده است. این موضوع در بحبوحه کرونا و در حالی که آمریکا می‌خواهد چین را مقصر شیوع کرونا در جهان، یا حتی سازنده این ویروس معرفی کند، اهمیت خاصی پیدا کرده است.

کلاً موضوع کرونا شاید یکی از مهمترین موضوعاتی باشد که بر منافع طرفین تأثیر قابل‌توجهی را می‌گذارد. در حالی که آمریکا فرصت بیشتری را در مقایسه با کشورهای شرقی و منطقه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا داشت، نتوانست در مواجهه با آن موفق باشد. با ابتلای بیش از یک میلیون و 420 هزار نفر در آمریکا این کشور مدتی است در صدر کشورهای درگیر با کرونا قرار گرفته است و با نزدیک شدن به 85 هزار فوتی ناشی از کوید19، این کشور تا کنون بیشترین تلفات را داشته است.

میزان بالای ابتلا و تلفات در آمریکا کنار عملکرد و اظهارات گاهی عجیب و غریب رئیس جمهور آمریکا، نگاه افکار عمومی به دونالد ترامپ را دستخوش تغییر کرده است. تبعات جدی اقتصادی و افزایش میزان بیکاری نیز نمکی بر زخم ترامپ شده است، چرا که او قرار است در ماه نوامبر برای آزمودن شانس مجدد خود برای ریاست جمهوری در انتخابات شرکت کند؛ البته اگر به‌بهانه کرونا انتخابات را به تعویق نیندازد.

به‌طور کلی شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آتی روز به روز کاهش یافته و مهمترین اهرم او یعنی دستاوردهای اقتصادی، کم‌کم خمیده و ضعیف‌تر شده است، به همین دلیل دولت ترامپ نیاز دارد همه جبهه‌های داخلی و خارجی موجودش را به‌نفع خودش فعال کند. یکی از یاران خارجی او، نتانیاهو است. هم نتانیاهو به‌خوبی می‌داند و هم اینکه پامپئو در سفر اخیر خود به او یادآوری کرده است که باخت ترامپ در انتخابات آمریکا، باخت نتانیاهو نیز محسوب خواهد شد؛ چرا که این دو مکمل هم در مقاطع مختلف بوده و به داد هم رسیده‌اند، به همین دلیل، او نتانیاهو را به‌خط کرده است تا از کمکی که می‌تواند به ترامپ کند دریغ نکند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها