کانادا در فروش سلاح به رژیم سعودی رکورد زد

کد خبر: 999311

رسانه‌ها گزارش داده‌اند میزان فروش سلاح از سوی کانادا به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ میلادی رکورد زده است.

کانادا در فروش سلاح به رژیم سعودی رکورد زد

خبرگزاری فارس: کانادا رکورد فروش تسلیحات به رژیم‌آل سعود را در سال 2019 با با وجود انتقاد شدید از سوابق ضعیف حقوق بشر این رژیم شکست.

به گزارش روزنامه «گاردین» به نقل از روزنامه «گلوب اند میل » آمارهای تازه منتشر شده نشان می دهد که کانادا در سال 2019 تجهیزات نظامی به ارزش 2.2 میلیارد دلار آمریکا به عربستان سعودی فروخته که بیش از دو برابر کل سال گذشته بود. بیشترین میزان صادرات تجهیزات جنگی مربوط به فروش خودروهای زرهی سبک در معامله‌ای به ارزش 14.8 میلیارد دلار بود.

این معامله به رغم تحریم صدور مجوزهای صادراتی علیه این کشور پس از کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی و مرگ غیرنظامیان یمنی صورت گرفته است. کانادا همچنین بیش از 30 قبضه توپخانه کالیبر بزرگ و 152 قبضه مسلسل سنگین را به عربستان سعودی صادر کرد.

بر اساس این گزارش، قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با دولت سعودی در سال 2014 و در زمان دولت قبلی محافظه کار کانادا شکل گرفت ودر زمان دولت لیبرال کنونی نیز ادامه یافته است. این قرارداد در زمان امضا، بزرگترین توافق صادراتی کانادا به حساب می‌آمد و این کشور را به دومین صادر کننده سلاح به خاورمیانه مبدل کرد.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری، دانشگاهیان و مشاوران سیاسی مدتهاست که از «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا خواسته اند این توافق نظامی را لغو کند اما دولت لیبرال مدعی است که در صورت لغو این قرارداد، کانادا میلیاردها دلار ضرر می‌کند.

عربستان در راس یک ائتلاف عربی که امارات متحده عربی ، بحرین و سودان در آن مشارکت داشتند تحت حمایت آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ تجاوز نظامی خود به کشور یمن را آغاز کرد اما جنگ در این مدت هیچ دستاوردی جز تخریب کشور یمن و کشتار هزاران یمنی نداشته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها