مزایا و معایب کلاس های مجازی چیست؟

کد خبر: 1101395

مقدمه

طی یک سال و نیم اخیر به دلیل وجود ویروس کرونا کلاس‌ها و دوره‌های مجازی بسیار رایج شده‌اند. اما پیش از این بیماری هم بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌های مختلف به صورت مجازی هم برگزار می‌شدند. با گسترش اینترنت و رشد هر روزه‌ی فضای مجازی و سیستم‌های دیجیتال، رفتن آموزش به سمت دیجیتالی شدن هم غیر قابل انکار است. عدم محدودیت در کلاس‌ها، کاهش هزینه، صرفه جویی در وقت و... جز مزایای ایجاد کلاس مجازی است. اما با وجود این مزایا، معایبی هم در رابطه با برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین و مجازی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم مزایا و معایب برگزاری کلاس‌های مجازی و نحوه برگزاری کلاس آنلاین را مورد بررسی قرار دهیم.

1

مزایای برگزاری و ایجاد کلاس‌ مجازی

ابتدا در رابطه با مزایا و نکات مثبتی که آموزش مجازی نسبت به حضوری دارد صحبت می‌کنیم و راجع به آن‌ها توضیح می‌دهیم:

مزایای ایجاد کلاس‌ مجازی: آزادی بیشتر

شاید بیشترین دلیل انتخاب این گونه دوره‌ها و ایجاد کلاس مجازی این باشد که این کلاس‌ها زمان ثابتی برای حضور در آن‌ها ندارند. در کلاس مجازی، دست شما نسبت به کلاس حضوری بسیار بازتر است و می‌شود پس از اتمام کارهای روزانه، در مسیر رفت و آمد و یا درحال استراحت روی تخت در این کلاس‌ها شرکت کرد. برای دانشجویان و آن دسته از افرادی که به دلیل مشغله نمی‌توانند همیشه به صورت منظم سر کلاس حضوری بروند، انتخاب کلاس‌های مجازی بهترین گزینه است زیرا قابلیت انطباق و تغییر با برنامه‌های مختلف و یا تغییر برنامه را دارند.

 

صرفه جویی در وقت و هزینه

شرکت در کلاس‌ها به صورت مجازی بسیاری از هزینه‌هایی که کلاس حضوری در پی دارد را ندارد. به عنوان مثال هزینه‌ای که صرف رفت و آمد به محل کلاس می‌شود و میزان انرژی‌ که از شما می‌گیرد. همچنین وقت و زمانی که این رفت و آمد از شما می‌گیرد می‌توانند بسیار قابل توجه باشد. این که بتوانید در راه رفت و برگشت به سر کارتان و یا در تایم‌های استراحت به کلاس خود بپردازید قطعا زمان و انرژی زیادی را نسبت به حالتی که مجبور باشید سر ساعت مشخصی در مکان کلاس حضور یابید برای شما ذخیره می‌کند.

 از لحاظ زمانی هم معمولا در کلاس آنلاین فقط به درس و نکات مربوط به آن اشاره می‌شود و از صحبت‌های حاشیه‌ای پرهیز می‌شود. اما در کلاس حضوری ممکن است استاد دیر کند، کلاس درگیر پرسش‌های دانشجویان و یا مباحث حاشیه‌ای شود و زمان زیادی بیهوده از دست برود؛ این مشکلی است که در کلاس‌های مجازی به هیچ وجه با آن مواجه نیستید. همچنین در اکثر مواقع ایجاد کلاس‌ مجازی هزینه‌ بسیار کمتری نسبت به نوع حضوری همان کلاس دارد.

 

تمرکز و یادگیری بیشتر

این مورد که زمان حضور در کلاس و گوش دادن به دروس دست خود شما باشد می‌تواند بازدهی یادگیری کلاس را چندین برابر بیشتر کند. می‌توانید به جای خسته سرکلاس حضوری رفتن، هر موقع که تمرکز داشتید در کلاس خود شرکت کنید و زمانی هم که خسته شدید یا دیگر تمرکز لازم را نداشتید کلاس را متوقف کرده و بعدا به ادامه آن بپردازید.

همچنین قسمت‌هایی از درس را که مشکل دارید می‌توانید چندین بار گوش کرده و از یاد گرفتن آن مطمئن شوید. همچنین اگر قسمتی از درس برای شما راحت بود می‌توانید سریع‌تر از آن بگذرید و زمان خود را برای آن هدر ندهید. همچنین در کلاس‌های مجازی برخلاف کلاس حضوری زمان فقط صرف یاد دادن درس می‌شود و مانند کلاس حضوری نیست که مسائل حاشیه‌ای حواس شما را پرت کنند. همچنین در کلاس حضوری احتمال دارد که استاد بعضی نکات را فراموش کند و یا فرصت گفتنشان را نداشته باشد که احتمال آن در کلاس‌های مجازی بسیار پایین است.

2

نبود محدودیت

ممکن است شما در یکی از شهرهای تهران زندگی کنید اما بخواهید در کلاسی که در آمریکا برگزار می‌شود شرکت کرده و از آن استفاده کنید. با ایجاد کلاس‌ مجازی این امکان برای شما فراهم می‌شود. همان طور که می‌دانید بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا دوره‌های آنلاین زیادی دارند که حتی اگر امکان داشت تمام افراد شرکت کننده در دانشگاه حضور بیابند، امکان حضور آن تعداد زیاد در کلاس نبود اما در عوض با برگزاری آنلاین، ممکن است یک کلاس را همزمان هزاران نفر شرکت کنند.

 

معایب برگزاری و ایجاد کلاس مجازی

حال که به صورت خلاصه تعدادی از مزایا ایجاد کلاس‌های آنلاین را گفتیم بهتری است در ادامه به معایبی که یادگیری غیر حضوری و مجازی دارد هم بپردازیم.

معیاب ایجاد کلاس مجازی: نبود ارتباط با اساتید

در کلاس حضوری، ارتباط مستقیم با شخص تدریس کننده امکان یادگیری بهتر را فراهم می‌کند. همچنین دانشجویان در صورت اشکال و یا سوال از مبحث می‌توانند با پرسش از استاد همان موقع رفع ابهام کنند. در صورتی که هیچ کدام از این موارد در کلاس‌های مجازی وجود ندارد. البته که نحوه برگزاری کلاس آنلاین بسیار اهمیت دارد اما ممکن است بارها و بارها به یک قسمت از تدریس گوش دهید و آن را متوجه نشوید و نیاز باشد که استاد شما، آن را بیشتر باز کرده و توضیح دهد. مورد دیگری که در رابطه با ایجاد کلاس‌ مجازی وجود دارد این است که بسیاری از اساتید ممکن است روش‌های استفاده از ابزارهای کامپیوتری برای تدریس مناسب مجازی را بلد نباشند و به عنوان مثال درس شما تنها به یک ویس با کیفیت متوسط خلاصه شود. درحالی که در کلاس حضوری علاوه بر دیدن و گوش دادن مستقیم به استاد، امکان بهره‌مند شدن از اسلایدها و یا انیمیشن‌های آموزشی هم وجود دارد.

 

کمبود انگیزه و نظم شرکت در کلاس

کلاس حضوری به دلیل برنامه دقیقی که دارد شما را مجبور به حضور در کلاس می‌کند. ممکن است چند روز پشت سر هم مشغله داشته باشید و خسته باشید، اگر کلاس شما حضوری باشید مجبور به حضور در آن خواهید بود و از جلسات جا نخواهید ماند اما اگر کلاس شما مجازی باشد این احتمال وجود دارد که چند جلسه را پشت گوش بیندازید و از روند کلاس‌ها جا بمانید.

 همچنین حضور در جمع دیگر دانشجوها و ارتباط مستقیم با آن‌ها احتمالا انگیزه مطالعه و گوش دادن به دروس را برای شما به همراه داشته باشد اما با ایجاد کلاس‌ مجازی ممکن است تنها از سر رفع تکلیف در کلاس‌ها شرکت کنید و مطالعه نداشته باشید. پس جا نماندن و رسیدن به کلاس‌های مجازی به نظم و پشتکار زیادی احتیاج دارد که در کلاس‌های حضوری قسمتی از آن توسط محیط فراهم می‌شود.

3

ضعف بستر مناسب ایجاد کلاس‌ مجازی

گاهی ممکن است تمام موارد ایجاد کلاس مجازی فراهم باشد. اساتید آموزش استاندارد قرار دهند، شما پشتکار لازم را داشته باشید، اهمال کاری نکنید و... اما بستر مناسبی برای برگزاری کلاس‌ها وجود نداشته باشد. مثلا برنامه و یا سایتی که کلاس‌ها در آن برگزار می‌شوند، طراحی و عملکرد مناسبی نداشته باشد، سرعت آن پایین باشد و... .

پس یکی از ارکان اصلی نحوه برگزاری کلاس آنلاین، وجود یک بستر مناسب است. شرکت‌های زیادی برای این کار وجود دارند که باید موارد استاندارد را با تحقیق در این زمینه بشناسید. یکی از این شرکت‌ها سامانه آموزش آنلاین الوکام است. این سامانه به دلایل مختلفی یکی از بهترین پلتفرم‌های برگزاری کلاس‌های آنلاین در زمینه‌های مختلف است. سادگی کار چه برای دانش‌آموز و چه برای استاد، سرعت مناسب و عدم قطعی، دسترسی آسان و بسیاری از موارد دیگر سبب می‌شوند سامانه آموزش آنلاین الوکام یکی از بهترین و مناسب‌ترین بسترهای آموزش آنلاین باشد.

شما میتوانید جهت هرگونه سوال یا درخواست سامانه برگزاری کلاس یا جلسات آنلاین الوکام و تست سامانه با شماره تماس 02191070314 تماس حاصل فرمایید.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها