آخرین یارانه معیشتی سال99 کی واریز می شود؟+ جزئیات مهم

کد خبر: 1055333

آخرین یارانه نقدی سال ۹۹ ساعت ۲۴ چهارشنبه ۲۰ اسفند به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

آخرین یارانه معیشتی سال99 کی واریز می شود؟+ جزئیات مهم

به گزارش سایت خبرآزاد اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد یکصد و بیست و یکمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اسفند ماه سال جاری به ازای هر نفر ۴۵۵۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت ۰۰: ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۲۰ اسفند به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود.

همچنین براساس مصوبه ستاد ملی کرونا واطلاع رسانی های قبلی انجام شده ، این ماه نهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی مرحله اول وام کرونا از یارانه معیشتی سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده اند کسر خواهد شد.

 زمان تعیین تکلیف یارانه‌ معیشتی سال آینده

یارانه معیشتی

 دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه 13 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400و رسیدگی به پیشنهادات تبصره (14) گفت: جدول این تبصره در سامانه بارگذاری نشده و لازم به ذکر است این جدول از بقیه جداول بودجه جدا بوده و منابع درآمدی آن به میزان 330 هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

وی افزود: بخش هزینه‌ای و درآمدی در جدول این تبصره با هم آمده که لازم است تفکیک شود، از این رو تبصره (14) را مراعی می‌گذاریم تا کمیسیون این موارد را تفکیک و پیشنهادات نمایندگان را نیز بر اساس آن جدا کند تا در جلسه فردا مطرح شود.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آیین تجلیل از عملکرد شبکه بانکی در «طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی و بازسازی مناطق سانحه دیده در حوادث غیر مترقبه» گفت: نظام بانکی علی رغم شرایط سخت اقتصادی ناشی از فشار تحریم ها و شیوع کرونا عملکرد خوبی در راستای کمک به اقشار مختلف مردم به ویژه طبقات محروم آسیب دیده داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به پرداخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای سال جاری تاکنون توسط بانک ها گفت: از این میزان ۳۰ درصد سهم بخش صنعت بوده است.

وی افزود: عملکرد شبکه بانکی نقش مهمی در رشد مثبت اقتصادی شش ماهه اول سال جاری داشته است.

همتی با اشاره به اقدامات نظام بانکی در طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکن روستایی گفت: تاکنون حدود دو میلیون خانه در این طرح، نوسازی و بهسازی شده اند و همچنین نظام بانکی از سال ۹۲ تاکنون ۳۵۰ هزار فقره تسهیلات معادل ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت حوادث غیر مترقبه پرداخت کرده است.

وی افزود: در مجموع ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها در راستای مسکن روستایی و حوادث غیر مترقبه پرداخت شده است.

همتی تاکید کرد: بازسازی و بهسازی و نوسازی حدود ۲.۳ میلیون واحد مسکن روستایی برابرِ کمک به تحول زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر از اقشار روستایی است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه نظام بانکی کشور از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت مساعدت به آسیب دیدگان از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته است، گفت: بانک ها در این شرایط سخت تمام مساعی خود را برای ارایه کمک به مردم به کار بستند.

یارانه معیشتی

وی تاکید کرد: دراین راستا ۳۸۴ هزار فقره تسهیلات معادل ۹ هزار میلیارد تومان به واحدهای اقتصادی آسیب دیده از کرونا، ۲۱۵ هزار فقره وام کمک ودیعه مسکن معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین ۲۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به سرپرستان خانوار یارانه بگیر پرداخت شده است؛ لذا بانکها در سال جاری نقش خود را در کمک به دولت و مردم به خوبی ایفا کرده اند.

همتی با بیان اینکه درآمد نفتی کشور در دوسال اخیر به شدت کاهش یافته و کمتر از ۲۰ درصد سالهای معمولی بوده است گفت: هرگونه قضاوت در خصوص عملکرد بانک مرکزی و سیستم بانکی در مورد تورم و ارزش پول ملی باید با توجه به شرایط سخت تحریم ها صورت گیرد.

همتی ادامه داد: آنچه از سال١٣٩٧ تاکنون در حال رخ دادن است از نظر حجم دشواریها به هیچ وجه باهیچ دوره تاریخى قابل مقایسه نیست تا توفیق یا عدم توفیق کنترل تورم را بتوان ارزیابی کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نظام بانکی پایدار و مقتدر به عملکرد خود ادامه خواهد داد، افزود: عمده جهت گیری نظام بانکی در پرداخت تسهیلات، حمایت از اقشار آسیب دیده، محروم و روستایی است.

وی با اشاره به وقوع زلزله در منطقه سی سخت گفت: خوشبختانه دستورالعمل های لازم در خصوص کمک به مردم زلزله زده سی سخت به سرعت و در کمتر از یک هفته صادر شده و فرآیند پرداخت تسهیلات به آنها به زودی آغاز خواهد شد.

​ مراسم تودیع محمدحسین صابر مدیر عامل سابق سازمان هدفمندی یارانه‌ها و امید حاجتی مدیر عامل جدید امروز (دوشنبه) با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

مدیر عامل جدید سازمان هدفمندی پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه اهواز بود و با حکم محمدباقر نوبخت به این سمت منصوب شد.

 پرداخت یارانه‌ها یکی از سیاست‌های پرداختی دولت از سال ۸۹ بوده که با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین از آذر سال گذشته پرداخت یارانه معیشتی بنزین نیز به آن افزوده شد. در حال حاضر دولت به طور ثابت دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را در روزهای دهم و بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌کند.

با شیوع ویروس کرونا و فشار اقتصادی که این بیماری روی اقتصاد و به خصوص اقشار ضعیف ایجاد کرده، دولت در یک سال اخیر پرداخت یارانه معیشتی کرونا را در دو مرحله در دستور کار قرار دارد.

موضوع پرداخت یارانه نقدی در سال آینده نیز یکی از موضوعاتی است که مجلس و دولت روی آن اتفاق نظر ندارند، در واقع دولت می‌گوید بودجه پرداخت یارانه را ندارد ولی مجلس اصرار دارد که مبلغ یارانه‌ها را بیشتر کند.

مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری وابسته به سازمان برنامه و بودجه در گزارشی اعلام کرده است: پرداخت یارانه نقدی به مردم از محل درآمدهای صادرات فرآورده‌های نفتی در سال‌های اخیر باعث تشدید کسری بودجه دولت در نتیجه فشار تحریم‌ها بر صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی شده که نتیجه آن بالا ‌رفتن نرخ تورم به‌ ویژه در سال‌ جاری بوده است.

مشکل پرداخت یارانه‌ معیشتی چیست؟

مسئله پرداخت یارانه یکی از موضوعات پربحث اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر بوده است. فرشاد فاطمی، اقتصاددان نیز معتقد است که هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۸۹ ناتمام ماند. طبق نظر او پس از شروع پرداخت یارانه نقدی باید یارانه تمام کالاها حذف می‌شد و یارانه نقدی هدفمند پرداخت می‌شد، اما هیچ کدام انجام نشد. یعنی هم یارانه کالاها برگشت و حجم زیادی در بودجه برای یارانه کالا در نظر گرفته شد.

به گفته او وضعیت ایران در حال حاضر مثل سال ۸۹ و حتی بدتر است چرا که هم یارانه نقدی و هم یارانه کالا پرداخت می‌شود. اگر چه یارانه ۴۵ هزار تومانی دیگر رقمی نیست اما همچنان بار مالی آن وجود دارد و سیاست‌گذار نیز آزادی عمل ندارد. از سوی دیگر به واسطه تحریم‌ها، محدودیت منابع صادرات نفت ایجاد شده و هزینه‌های شیوع ویروس کرونا فشار اقتصادی روی خانوارها با درآمد ناپایدار افزایش یافته است.

یارانه‌ معیشتی باید چه تغییری کنند؟

فرشاد فاطمی با اشاره به این که سال آینده از لحاظ سیاست‌گذاری اقتصادی سالی بسیار دشوار است می‌گوید: تجربه نشان داده تصمیم‌های سخت را در شرایط سخت و نایابی منابع راحت‌تر می‌توان گرفت. امیدواریم که دولت جدید با سیاست‌گذاری مشخص بتواند برای چهار سال آینده با برنامه‌ریزی برای یارانه‌ها تعیین تکلیف کند.

چند سالی می‌شود که موضوع حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در بودجه می‌آید اما اجرایی نمی‌شود، در این خصوص فاطمی معتقد است اجرای طرح حذف یارانه‌بگران در گفتن ساده اما در اجرای آن بسیار سخت است.

مشمولان یارانه معیشتی چگونه باید شناسایی شوند؟

این اقتصاددان عنوان می‌کند که طبق تجربه سیاست‌های توزیع یارانه‌ای در سراسر دنیا، در یک فرایندی که برایشان هزینه دارد افرادی که مستحق برخی از کمک‌های دولت هستند ثبت کنند و نظام تامین اجتماعی آنها را شناسایی می‌کنند.

پیشنهاد فرشاد فاطمی در خصوص پرداخت یارانه‌ها این است که به جای سیاست حذف چند دهک که اجرایی نیز نمی‌شود، باید سیاستی اتخاذ شود که مشخص باشد چه افرادی با چه مشخصاتی مشمول دریافت کمک‌های دولتی هستند، این کمک‌ها با چه فرایندی سخت‌گیرانه‌ای پرداخت می‌شود و چگونه تداوم مشمول بودن افراد مشخص می‌شود.

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، شانزدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۰۰: ۲۴ روز یک شنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۰به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

همانند دوره های قبل، خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

لازم به ذکر است سومین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده اند از این ماه کسر خواهد شد.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در تشریح بخشی از مصوبات جلسه اخیر کمیسیون تلفیق، گفت: در بحث محرومیت زدایی در تبصره (۱۸) لایحه بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد و این منابع با نظر شورای برنامه‌ریزی استان، جهت اشتغال و محرومیت زدایی هزینه می‌شود که ۳۲ هزار میلیارد تومانش در حوزه اشتغال و ۱۸ هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت با اولویت مناطق محروم صرف خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها