کد خبر : 2025 / /
/

کرونا ظاهرا غیر قابل مهار شده و دایره مبتلایان در میان خانواده‌ها، آنقدر بزرگ است که در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست.

 

اردیبهشت «سیاه»‌ درپیش است

کرونا ظاهرا غیر قابل مهار شده و دایره مبتلایان در میان خانواده‌ها، آنقدر بزرگ است که در بیمارستان‌ها جای سوزن انداختن نیست. با آغاز پیک چهارم شیوع کرونا که با ویروس انگلیسی سرعت انتقال و شدت بیماری‌زایی آن بالا رفته، درگیری‌ اعضای یک خانواده تغییرات محسوسی داشته به‌طوری که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید که عمده بیماران، به‌طور خانوادگی درگیر ویروس شده‌اند و اغلب هم گرفتار ویروس انگلیسی‌اند؛ درگیری‌های ریوی، نارسایی تنفسی ازجمله نشانه‌های بالینی بیماران جدید است.»

کرونا

ابتلاهای خانوادگی حالا، سهم بیشتری از تخت‌های بیمارستانی را به‌خود اختصاص داده و خبرهایی که از بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد، حکایت از شلوغی مراکز درمانی و اشغال تخت‌ها دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر، با صعودی شدن روند ابتلا و رخنه کردن ویروس انگلیسی، انتقال گروهی ویروس در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها جدی‌تر از قبل است.

با این حال علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا شهر تهران گفته «در این کلانشهر در هر ۱۶ دقیقه طی ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا فوت شده و نخستین روز اعمال محدودیت‌ها مطلقا رضایت‌بخش نبود و ما نیازمند تعطیلی کامل به معنای دقیق هستیم تا بتوانیم شرایط بیماری را کنترل کنیم.» فرمانده عملیات با کرونای پایتخت افزود که نخستین روز اعمال محدودیت‌ها مطلقا رضایت‌بخش نبود و گفت که ما نیازمند تعطیلی کامل به معنای دقیق هستیم تا بتوانیم شرایط بیماری را کنترل کنیم.

زالی با بیان اینکه در روز شنبه ریتم شهر تهران هیچ تغییری نکرده بود، تاکید کرد که پیشنهاد ما لاک‎داون شهر است نه وضع فعلی که فقط در هفته گذشته روزانه بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مترو استفاده کرده‎اند. بررسی‌ها نیز این گفته زالی را تایید می‌کند و فقط در خیابان‌های اصلی تهران، مغازه‌ها به ظاهر تعطیل هستند. آمار رسمی وزارت بهداشت نیز به یکباره عدد 250 فوتی در یک روز را ثبت کرد، در حالی‌که روز شنبه ۱۹۳ تن بیمار دیگر جان باختند، براساس همین آمار تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۴۹ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۴ هزار و ۲۳۲ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در این شرایط روز یکشنبه سخنگوی این وزارتخانه خبر داد که ۲۱هزار و ۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و ۲۵۸نفر جان باخته‌اند، یعنی حدود 65 نفر بیشتر. به‌گفته سیما لاری ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی هستند.

همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. گزارش‌های رسمی از مراکز استان‌ها نیز نشان می‌دهد که کرونا در 14 استان، طغیان کرده است. استان‌های تهران، قم، البرز، اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، کرمان، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، فارس با افزایش شدید موارد ابتلا مواجه شده‌اند.

تا دو هفته دیگر وضعیت کرونا سیاه خواهد شد

اما این وضعیت زمانی رنگ و بوی ترسناک به خود می‌گیرد که وزیر بهداشت این موضوع را فعلا شرایط خوب می‌داند و معتقد است که «تا یک تا دو هفته دیگر که به پیک کرونا خواهیم رسید، وضعیت شهرهای کشور از قرمز به سیاه تغییر رنگ خواهد داد.» سعید نمکی روز گذشته خبر داد که آمار مرگ‌و میر در دو تا سه هفته گذشته ۵ برابر افزایش یافته است و در صورت تداوم سنگینی بار بیماری بیمارستان‌ها ممکن است نتوانند پاسخگو نباشند. او صف مرغ، دورهمی و سفر را علت افزایش کرونا در کشور عنوان کرد و گفت:«به دلایل مختلف پیش‌بینی‌های او مورد توجه قرار نگرفته است.» در این میان پیام طبرسی، عضو کمیته علمی واکسن کوویران اعلام کرده است: «آمار روزانه فوتی‌های موج چهارم به ۵۰۰ نفر می‌رسد.» به گفته کارشناسان و پزشکان، تنها راهکار «احتمالی» توقف موج‌های بی‌پایان کووید-۱۹ واکسیناسیون عمومی است، اما به دو دلیل این کار با سرعت کمی در ایران صورت می‌گیرد؛ اول جنگ واکسن در تمام دنیا که باعث شده است به بسیاری از کشورها به اندازه کافی واکسن نرسد و دوم سرعت کمی که در تزریق همان واکسن‌های موجود در کشور وجود دارد. این‌ها باعث شده‌اند وزارت بهداشت هم از برنامه‌اش برای واکسیناسیون کادر درمان عقب بماند.

ویروس کرونا

نیروهای نظامی ورود کنند

در این بین عضــو کمــیسیون برنامه و بودجه از نیروهای نظامی خواست برای کنترل شیوع کرونا به میدان بیایند. آن‌طور که محسن زنگنه در جلسه علنی مجلس در تذکری با اشاره به وضعیت مردم در مقابله با کرونا گفته است:عملکرد و کارآیی و کارآمدی رئیس جمهور در ستاد مقابله با کرونا مسائل و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. با ورود به پیک جدید شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها تعطیل شدند؛ همچنین فوتی‌های ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده و مردم با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یادآور شد: در بسیاری از کشورها نیروهای نظامی در حوزه مدیریت کرونا ورود کرده، بنابراین از ظرفیت‌های آنها باید در ستاد استفاده کرد به خصوص با توجه به اینکه شاید تا ۳- ۲سال آینده وضعیت کرونایی ادامه داشته باشد.

واکسن کرونا جدی گرفته شود همزمان رئیس شورای شهر تهران نیز خبر از عبور از تعداد فوتی‌ها در تهران از عدد ۷۰ داد و تاکید کرد که در این شرایط سیاه کشور روشن است که راه مبارزه با کرونا از مسیر واکسیناسیون کامل در کشور است و کشورهایی که این مسیر را طی کردند در حال عبور از این مسیر هستند و باید مساله واکسیناسیون خیلی جدی گرفته شود.»

محسن هاشمی از روند کند واکسیناسیون انتقاد کرد و گفت:«این نوسان و تزلزل مسئولین در موضع گیری و دادن وعده‌های بدون پشتوانه در واکسیناسیون همه را نگران کرده است و تا به حال تعداد کمی از مردم توانستند از واکسن استفاده کنند.» آغــاز قطــره‌چـکانی واکسیناسیون بیماران خاصواکسیناسیون افراد با بیماری‌های نقص ایمنی به‌صورت نوبتی، در بیمارستان‌های امام حسین (ع) و طالقانی شروع شده و بیماران خاص در صف انتظار واکسیناسیون کرونا ایستاده‌اند.

با اینکه در روزهای گذشته به‌طور محدود در دو بیمارستان امام خمینی(ره) و طالقانی، واکسیناسیون این افراد آغاز شده، اما همچنان جمعیت بالایی از این افراد، نگران ابتلا به‌گونه جدید ویروس، در بلاتکلیفی به‌سرمی‌برند. همه اینها در شرایطی است که کرونای انگلیسی با سرعت انتقال بالاتر، پیک چهارم شیوع را در کشور رقم زده است و روزانه بالای 20هزار نفر را مبتلا می‌کند.

محموله‌هایی که تاکنون وارد کشور شده، کفاف نیاز گروه‌های در معرض خطر را نمی‌دهد، این در شرایطی است که هنوز کادر درمان به‌عنوان نیروهایی که بیش از همه در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند، به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند.

21بهمن‌ماه بود که پس از ورود نخستین محموله واکسن به اندازه 20هزار دوز از روسیه، واکسیناسیون کادر درمان در بیمارستان امام خمینی (ره) شروع شد و با گذشت بیش از 60روز، دایره ایمن کردن آنها کامل نشده است. قرار بر این بود که تزریق واکسن کرونا، با اولویت کادر درمان، سالمندان و گروه‌های پر خطر یعنی بیماران خاص مبتلا به سرطان، هموفیلی، تالاسمی، اوتیسم،‌ام اس و... انجام شود.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.