تغییرات مهم در نحوه واریز یارانه معیشتی برای خانوارها

کد خبر: 1073222

دولت در سال گذشته برای بیش از ۹۲۱ میلیون نفر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت کرده است.​

تغییرات مهم در نحوه واریز یارانه معیشتی برای خانوارها

به گزارش سایت خبرآزاد،  بیش از ۱۰ سال است که قانون هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرا در آمده و در این سال‌ها همواره مبلغی تحت عنوان یارانه معیشتی در هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود در  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بوده است.

با این‌که مبلغ پرداخت یارانه نقدی در گذر زمان و با توجه به شرایط تورمی و اقتصادی ناچیز به نظر می‌رسد، اما سالانه و در مجموع مبلغ زیادی را به خود اختصاص داده است ؛ به طوری که طی این سال ها حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بابت همین یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هزینه شده است.

۲۴ میلیون خانوار در لیست

تازه‌ترین آمار دریافتی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در رابطه با جریان پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال گذشته نشان می‌دهد که ماهانه حدود  ۲۴ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۱۲۷ خانوار  دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی داشته اند.

۷۷.۱ میلیون نفر یارانه می گیرند

این در حالی است که  ۷۷ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۵۰۷ نفر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند که در مجموع در ۱۲ ماه سال گذشته دولت برای ۹۲۱ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۲۵۰ نفر پرداخت یارانه نقدی انجام داده است.

 تعداد یارانه بگیران در ماه‌های مختلف نوسان داشته و افزایش نیز یافته است؛به طوری که در فروردین ماه حدود ۷۶.۴ میلیون، اردیبهشت  ۷۶.۵ میلیون، خرداد۷۶.۵ میلیون، تیر ۷۶.۶ میلیون،مرداد ۷۶.۶ میلیون، شهریور ۷۶.۷ میلیون، مهر ۷۶.۸، آبان‌۷۶.۷ میلیون،آذر ۷۶.۹ میلیون،دی‌ ۷۷ میلیون،بهمن۷۷‌ میلیون واسفند ۷۷.۱ میلیون نفر دریافتی یارانه داشتند که در مجموع به بیش از ۹۲۱ میلیون نفر می‌رسد.

پرداخت ۳۵ هزار میلیاردی در سال ۹۹

در رابطه با پرداخت هزینه یارانه نقدی  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز  در مجموع در سال گذشته ۳۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته است، آنچه به عنوان پرداختی یارانه نقدی در بودجه نیز ثبت شده ۴۲ هزار میلیارد تومان در سال است اما باتوجه به پرداختی که در سال گذشته بابت وام یک میلیون تومانی انجام شد و اقساط آن ماهانه از حساب یارانه بگیر کسر می‌شود که موجب شده مبلغ پرداختی کمتر از روال گذشته ثبت شود.

 این در حالی است که در سه ماه ابتدایی سال قبل حدود ۳.۴ هزار میلیارد تومان در هر ماه پرداخت صورت گرفته ولی در ماه‌های بعد به ۲.۷ هزار میلیارد کاهش داشته است.

 پرداخت یارانه‌های نقدی در سال گذشته با منابع ۴۲ هزار میلیارد تومانی در بودجه و در حساب هدفمندی یارانه‌ها بوده است که حدود یک پنجم از مجموع کل منابع و مصارف ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها است.

افراد جدید می آیند اما کسی کم نمی شود

اما در جریان بودجه سال جاری، دولت به روال چند بار قبل در بودجه مکلف به ثبت نام از جاماندگان و یا حتی انصراف دهندگان از یارانه نقدی و معیشتی شده است که در همین رابطه اخیرا آئین نامه مربوطه در دولت مصوب و در دستور کار سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت رفاه قرار دارد.

آنطور که مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها گفته در صورت آماده شدن بستر برای ثبت نام این احتمال وجود دارد که از تیر ماه افراد جدید بعد از انجام بررسی های لازم به جمع یارانه بگیران اضافه شوند.

این افزایش تعداد در حالی صورت می گیرد که در قانون بودجه سال جاری تکلیفی برای حذف دهک های بالا وجود ندارد و عملا آنچه اتفاق می افتد افزایش تعداد یارانه بگیران است و اصلاحی در روند گذشته صورت نمی گیرد، هر چند که دولت در سال هایی که مکلف به حذف بود نیز در نهایت اعلا کرد که هزینه و تبعات حذف بیش از پرداخت است و آن را عملا در سال گذشته متوقف کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها