در گفت‌وگو با «فردا» مطرح شد

سیدحسین نقوی حسینی: کارگزاران و اعتدال و توسعه پرچم‌دار حمایت از لاریجانی خواهند شد/ خبر دارم برخی اعضای جامعه روحانیت خواهان نامزدی لاریجانی هستند/ نیروهای اصلاح‌طلب باید مسئولیت دولت روحانی را بپذیرند/ اصلاح‌طلبان شانسی در 1400 ندارند

کد خبر: 1052207

سیدحسین نقوی حسینی گفت: برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند اگر با نامزد اجاره‌ای امکان پیروزی‌ بالا می‌رود، حتما به سمت ائتلاف می‌رویم.

سیدحسین نقوی حسینی: کارگزاران و اعتدال و توسعه پرچم‌دار حمایت از لاریجانی خواهند شد/ خبر دارم برخی اعضای جامعه روحانیت خواهان نامزدی لاریجانی هستند/  نیروهای اصلاح‌طلب باید مسئولیت دولت روحانی را بپذیرند/ اصلاح‌طلبان شانسی در 1400 ندارند

گروه سیاست فردا: سخنان اخیر سید حسین مرعشی مبنی بر اینکه همچنان احتمال ائتلاف بر یک نامزد غیراصلاح‌طلب وجود دارد بازهم به این گمانه‌زنی دامن زد که آیا نامزد نهایی اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلب نخواهد بود و آنها همچنان در مسیر سال92 و 96 حرکت خواهند کرد؟ و نکته دیگر آنکه آیا همچنان چنین سیاستی در میان مردم اقبال دارد یا خیر؟

سید حسین نقوی حسینی درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اکنون در جبهه اصلاحات شاهد چندین طیف هستیم که حتی هر کدام از این طیف‌ها به شاخه‌های متعدد تقسیم می‌شوند. از یک سو اصلاح‌طلبانی وجود دارند که خود را اصیل می‌دانند و بارها گفته‌اند که سیاست‌مان در سال92 و 96 اشتباه بود و دیگر با نامزد ائتلافی یا همان نامزد اجاره‌ای وارد صحنه انتخابات نخواهیم شد و رئیس‌جمهور آینده باید یک فرد کاملا اصلاح‌طلب باشد و از سوی دیگر اصلاح‌طلبانی هستند که برایشان پیروزی از هر چیزی مهم‌تر است و می‌گویند اگر با نامزد اجاره‌ای امکان پیروزی‌ بالا می‌رود، حتما به سمت ائتلاف می‌رویم. آنها ابایی ندارند از گفتن استمرار سیاست ائتلاف و بر خود نام اصلاح‌طلبان معتدل زده‌اند».

او درباره مسئولیت اصلاح‌طلبان در قبال اتخاذ سیاست ائتلافی‌شان بیان کرد: «در سال92 آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار کشید و در سال96 هم که همه اصلاح‌طلبان بدون هیچ بحثی پشت آقای روحانی ایستادند و از او حمایت کردند. طبیعی است وقتی به این میزان بر سیاست ائتلاف یا حمایت از نامزد اجاره‌ای تأکید کرده‌اند، طبیعی است که اکنون در قبال تمام ناکارآمدی‌های دولت چه در حوزه داخلی و چه در زمینه سیاست خارجی باید مسئول باشند».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند بازهم با سیاست ائتلافی وارد انتخابات شوند، از علی لاریجانی حمایت می‌کنند، اظهار کرد: «آقای لاریجانی سه دوره رئیس مجلس بوده و پیش از آن نیز مسئولیت مهمی داشته است و به هر حال موافق یا مخالفم باشیم، نمی‌توانیم انکار کنیم که او همه ویژگی‌های یک رجل سیاسی را دارد. از سوی دیگر برخی احزاب و طیف‌های اصولگرایی هم از او حمایت می‌کنند. منظور آن نیست که سرمایه اجتماعی اصولگرایان خواهان او هستند اما برخی احزاب اصولگرا می‌توانند حامی او باشند. اصلاح‌طلبان نیز او را همفکر خود می‌بینند و به نوعی او را یک اصولگرای میانه‌رو قلمداد می‌کنند؛ بنابراین اگر قرار باشد پشت یک فرد غیراصلاح‌طلب بایستند، به احتمال زیاد از علی لاریجانی حمایت می‌کنند که در این میان به احتمال زیاد دو حزب کارگزاران و اعتدال‌ و توسعه پرچم‌دار حمایت از لاریجانی خواهند شد».

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چه احزابی از اصولگرایان خواهان حضور لاریجانی در انتخابات هستند، تصریح کرد: «خبر دارم که برخی اعضای جامعه روحانیت خواهان نامزدی لاریجانی هستند و او را مدیری شایسته می‌دانند».

نقوی حسینی تحلیل کلی خود از شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 را اینگونه بیان کرد: «به نظرم اصلاح‌طلبان شانسی برای پیروزی ندارند و دیدیم که بایدن هم تخم دوزرده‌ای نکرد و با سخنان اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مشاهده کردیم که این کشور به این سادگی‌ها به برجام برنمی‌گردد و تحریم‌ها را رفع نمی‌کند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان احتمالا نمی‌توانند در حوزه سیاست خارجی برگ برنده‌ای داشته باشند. در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد نیز که وضعیت معلوم است. آنها تنها در یک صورت شاید شانسی داشته باشند و آنکه بتوانند آراء خاکستری را با مباحثی مانند ترساندن مردم از بروز جنگ، افزایش نرخ دلار و... به میدان بکشانند که این هم بسیار بعید است زیرا در سال 96 می‌گفتند اگر آقای رئیسی رئیس‌جمهور شود دلار به پنج‌هزار تومان می‌رسد اما مردم دیدند که در دولت خود آقای روحانی دلار تا 30هزار تومان هم رسید. به طور کلی احتمال موفقیت آنها در تحریک آراء خاکستری هم به شدت پایین است و شانسی برای پیروزی نخواهند داشت».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها