فردا نیوز گزارش می‌دهد؛

بندبازی اصلاح‌طلبان با مهره‌های تکراری

کد خبر: 1060384

اصلاح طلبان تنها یک پلن دو گزینه ای دارند، بازی با 2 مهره تکراری و انتخاب نهایی یکی از آنها. حال باید دید شاهین بخت بر دوش کدامیک می نشیند، عارف یا جهانگیری.

بندبازی اصلاح‌طلبان با مهره‌های تکراری

گروه سیاسی فردا: برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان چند لایه دارد و آنها بنا به تجارب ادوار گذشته با چند پلن می‌خواهند وارد عرصه رقابت شود تا هر کدام از این پلن‌ها جواب نداد، سراغ پلن بعدی بروند. یکی از مواردی که در روزهای اخیر خیلی مورد توجه بود تقویت احتمال نامزدی سیدحسن خمینی بود اما بعد از آنکه خبر آمده او گفته در صورت ضرورت می آید، بلافاصله ماجرا روندی معکوس به خود گرفت و در نهایت شب گذشته رسما سیدیاسر خمینی اعلام کرد «او نمی آید».

با اعلام موضع رسمی سیدحسن خمینی، ناگزیر اصلاح‌طلبان باید سراغ پلن بعدی بروند. آن پلن هرچه باشد گویا سرمایه گذاری روی محسن هاشمی نیست. به گفته غلامحسین کرباسچی، محسن هاشمی 2 شرط گذاشته که گرچه معقول است اما نشدنی به نظر نمی رسد. او انتخاب به عنوان نامزد جریان اصلاحات و تأییدصلاحیت شدن را پیش از ثبت نام طلب کرده، موضوعی که حتی اگر کارگزاران بخواهد، بعید است سایر مجموعه های عضو جبهه اصلاحات ایران زیر بارش بروند چون محسن هاشمی بیشتر با اتکا به شهرت مرحوم پدر نزد افکارعمومی شناخته می شود و این امتیاز یک بار برای حسن روحانی هزینه شد و به نظر نمی آید به واسطه عملکرد دولت همچنان از قدرت رأی آوری ویژه ای برخوردار باشد.

همچنین از آنجا که اصلاح طلبان گزینه نامزد اجاره‌ای را نیز به بایگانی فرستادند، این روزها از علی لاریجانی خبری شنیده نمی شود و قرائن و شواهد حکایت از آن می کند، به دلیل آنکه او نیز به خواسته اش یعنی حمایت شدن از سوی هر دو جناح نرسید، عطای کاندیداتوری را به لقایش بخشیده است.

بسیاری معتقدند در این شرایط اصلاح طلبان سراغ ظریف می روند و هر طور شده او را راضی به کاندیداتوری می کنند اما واقعیت صحنه حکایت از امر دیگری دارد. ظریف نه تمایل و نه فرصت کاندیداتوری دارد. او قسم جلاله خورده که نه به عرصه انتخابات می آید و نه از کسی حمایت می کند. از طرفی روند مذاکره با 1+5 به جای حساس رسیده و زمانی برای ظریف باقی نمی گذارد که به انتخابات ریاست جمهوری فکر کند.

مسعود پزشکیان تنها گزینه ای است که اگر وارد صحنه شود یک کاندیدای تجربه نشده اصلاح طلب به شمار خواهد رفت اما تأییدصلاحیت او با اما و اگرهای فراوانی همراه است. پزشکیان هرچند تجربه وزارت در دولت اصلاحات را داشت اما هیچ گاه فرد سیاسی به شمار نرفته است، ثانیا بعد از 4 دوره حضور در مجلس، فقط یک دوره نایب رئیس بوده است که اگر بنا به این مولفه تأییدصلاحیت شود، خیلی های دیگر نیز می توانند مدعی حضور شوند. پس بعید است این اتفاق بیفتد.

با این اوصاف شاید خیلی ها تصور کنند دست اصلاح طلبان برای انتخابات خالی است اما طاهر نژاد عضو شورای مرکزی کارگزاران این فرضیه را رد می کند. از طرفی حسن رسولی قائم مقام بنیان امید ایرانیان نیز با قطعیت می گوید «عارف و جهانگیری» تأییدصلاحیت می شوند. بر این اساس اصلاح طلبان تنها یک پلن دو گزینه ای دارند، بازی با 2 مهره تکراری و انتخاب نهایی یکی از آنها. حال باید دید شاهین بخت بر دوش کدامیک می نشیند، عارف یا جهانگیری.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها