فردا گزارش می‌دهد؛

قطعنامه ضد برجامی سناتورهای آمریکایی/ بازی تکراری جمهوری‌خواهان

کد خبر: 1053368

در حالی که جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید، بر روی مسئله "برجام" متمرکز بوده و در حال طراحی تاکتیکهای جدید واشنگتن در قبال توافق هسته ای با ایران هستند، جمهوریخواهان بازی موازی و همزمان دیگری را علیه برجام آغاز کرده اند. در راس این حرکت، بار دیگر "تام کاتن" سیاستمدار ضد برچام و یکی از سناتورهای وابسته به لابی آیپک در کنگره ایالات متحده قرار دارد.

قطعنامه ضد برجامی سناتورهای آمریکایی/ بازی تکراری جمهوری‌خواهان

قطعنامه جمهوریخواهان علیه برجام

 تام کاتن و بیش از 40 عضو جمهوری خواه کنگره روز چهارشنبه قطعنامه ای را برای مخالفت با هرگونه اقدامی در جهت لغو تحریم های ایران ارائه کردند. این اقدام قانونگذاران جمهوری خواه نشان دهنده مخالفت هایی است که دولت بایدن در تلاش برای بازگشت به توافق هسته ای 2015 با آن ها مواجه شده است.این قطعنامه مطابق با نسخه ای که در اختیار بلومبرگ قرار گرفته، با کاهش مجدد تحریم های ایران و هر اقدامی برای لغو ممنوعیت دسترسی ایران به سیستم مالی ایالات متحده مخالفت می کند.

امضا کنندگان این قطعنامه در مجلس نمایندگان و سنا در بیانیه ای گفتند: "ایالات متحده باید تحریم های ایران را تا زمانی که این کشور جاه طلبی های هسته ای خود را کنار بگذارد و به حمایتش از خشونت و ترور در منطقه پایان دهد، حفظ کند. ایران در زمان دولت اوباما از سیاست های ضعیف اوباما استفاده کرد و رئیس جمهور بایدن نباید همان اشتباهات را تکرار کند."

آیا قطعنامه جمهوریخواهان لازم الاجراست؟

با توجه به ترکیب سناتورها در مجلس سنای آمریکا و حضور جمهوریخواهان در اقلیت، قطعنامه صادر شده از سوی تام کاتن و همراهانش قابل اجران نخواهد بود. این قطعنامه عمدتاً نمادین است و با توجه به کنترل دموکرات ها بر هر دو مجلس کنگره، شانس کمی برای تصویب دارد. با این وجود، صدور چنین قطعنامه ای به صورت کاملا هدفمند صورت گرفته است! جمهوریخواهان معتقدند که باید با ارسال "پالسهای منفی و بازدارنده" به شرکتها، موسسات اعتباری و بانکهای بین المللی هشدار بدهند که هر گونه همکاری با ایران در آینده، می تواند بار دیگر با "خروج دولت بعدی آمریکا از برجام" توامان شود!

چرا تام کاتن بار دیگر فعال شده است؟

تام کاتن، سناتور 43 ساله ایالت آرکانزاس طی سالهای اخیر ، اصلی ترین رهبر جریانهای ضد برجامی و ضد ایرانی در کنگره آمریکا بوده است. همان گونه که اشاره شد، یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، حمایت ویژه ای است که "لابی آیپک" از تام کاتن در ایالت آرکانزاس صورت داده است. ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! "آنا پکهام" همسر تام کاتن از اعضای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ( موساد) محسوب می شود. این  سناتور جوان و افراطی سنای آمریکا سعی دارد طی روزهای اخیر حضور پررنگی در کنگره آمریکا ایفا کند. در سال 2015 میلادی،  زمانی که توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ به تصویب طرفین رسید، تام کاتن تلاش زیادی برای عدم تصویب این توافق در سنای آمریکا کرد، اما در نهایت با رای مثبت ۴۲ سناتور دموکرات به برجام، تلاش وی به نتیجه ای نرسید.در حال حاضر نیز بازی تام کاتن معطوف به همان روش قبلی است. تام کاتن به وضوح می داند که با وجود ترکیب کنگره و فراتر از آن، اختیارات ویژه ای که قانون اساسی آمریکا به رئیس جمهور داده است ، امکان تصویب قطعنامه اخیر جمهوریخواهان در کنگره بسیار پایین و حتی ناممکن به نظر می رسد.  اما تام کاتن قصد دارد زمینه را برای بازی دولت بعدی آمریکا( در صورتی که دولتی جمهوریخواه باشد) فراهم سازد. این بازی بدون شک از سوی شخص تام کاتن طراحی نشده است! همراهی بیش از 40 سناتور جمهوریخواه با نامه ( قطعنامه اخیر) تام کاتن نشان می دهد که سناتورهای این حزب نیز در خصوص همراهی با این موضوع تام کاتن( به مثابه یک دستور حزبی با فقرا حزبی) توجیه شده اند. به نظر می رسد با توجه به روابط خاصی که میان لابی آیپک و سناتورهای جمهوریخواه وجود دارد، این قطعنامه خروجی هم افزایی این دو باشد. همان گونه که تاکید شد، اصلی ترین هدف لابی های صهیونیستی و سناتورهای جمهوریخواه، ارسال سیگنالهای بازدارنده و منفی به بازار تجارت جهت هرگونه همکاری احتمالی در آینده با ایران است .البته نباید تصور کرد که دولت بایدن به طور کامل مخالف چنین رویکردی است! دموکراتها در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای با ایران نیز بارها عدم تعلیق تحریمهای ایران یا عدم ارائه امتیازها و تضمینهای لازم به کشورمان را به "فشار های جمهوریخواهان" ربط داده و متعاقب آن، خود را به مثابه سیاستمدارانی فداکار معرفی می کردند که جلوی زیاده خواهی و طغیان امثال تدکروز، تام کاتن و لیندسی گراهام را گرفته اند!

نقش تام کاتن در ابطال برجام

تام کاتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ، نقش پررنگ تری در حوزه سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا ایفا کرد. پس از شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری 2016،  تام کاتن از اصلی ترین طرفداران لغو توافق هسته ای و بازگشت تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران بود. متعاقب حضور دونالد ترامپ در رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی نیز کاتن موافقت خود را با رویکرد سلبی وی در قبال برجام اعلام کرد.کار به جایی رسید که در برخی موارد، تام کاتن به سخنگوی دولت ترامپ در قبال برجام تبدیل شده بود!تام کاتن در یکی از مواضع جنجالی خود قبل از خروج رسمی دولت ترامپ از برجام  ، از مخالفان ابطال برجام در داخل دلت ترامپ  تا از سمت خود استعفا دهند یا با استراتژی رئیس جمهور ایالات متحده در مخالفت با توافق هسته ای همگام شوند.این اظهارات کاتن جنجال زیادی  در سال 2017 میلادی، جنجال زیادی در فضای رسانه ای ایالات متحده بر پا کرد. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق  و جیمز ماتیس، وزیر دفاع  سابق آمریکا اصلی ترین مخاطبان تام کاتن بوده و معتقد بودند که نتیجه خروج یکجانبه دولت ترامپ از توافق هسته ای، قطعا به سود منافع ملی و بین المللی ایالات متحده نخواهد بود. آنها قویا معتقد بودند که در نتیجه این رویکرد، انزوای بین المللی ایالات متحده تقویت شده و در مقابل، جمهوری اسلامی ایران نیز امتیازی بابت باج خواهی های دولت ترامپ به کاخ سفید و کنگره آمریکا نخواهد داد...

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها