خبر امیدوارکننده برای خریداران سکه و طلا/ اتفاق جذاب در بازار طلا

کد خبر: 1081080

نرخ سود بین بانکی افزایش یافته و انتظارات مثبت برای احیای برجام همچنان وجود دارد.

خبر  امیدوارکننده برای خریداران سکه و طلا/ اتفاق جذاب در بازار طلا

 

نرخ سود بین بانکی افزایش یافته و انتظارات مثبت برای احیای برجام همچنان وجود دارد. با وجود این دو سیگنال برای ارزانی طلا اما از سوی دیگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه فعلا به آینده موکول شده و پایه پولی هم به رشد خود ادامه می‌دهد. دو اتفاقی که احتمالا برای خریداران طلا جذاب باشد.

آرامش کوتاه مدت در بازار طلا

اتفاقات مهمی برای بازار طلا در حال رخ دادن است. از یک سو سیگنال‌‎هایی که نشان از آرامش حداقل کوتاه‌مدت در بازار طلا دارد و از سوی دیگر اتفاقاتی که می‌تواند برای خریداران طلا جذاب به نظر برسد.

قیمت سکه و طلا

اولین اتفاق مربوط به نرخ سود بین بانکی است. نرخ سود بین بانکی که حدود ۱۰ روز پیش به کمتر از ۱۸ درصد رسیده بود، حالا بار دیگر به بالای ۱۸ درصد بازگشته است. این اتفاق به نشانه احتمال جذاب‌تر شدن سپرده‌های بانکی است. در صورت تداوم این اتفاق احتمال خرید طلا از گزینه‌های سرمایه‌گذاری کمرنگ شود.

اتفاق دوم مربوط به انتظارات مثبت برای احیای برجام است. سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در توئیتی گفته است: مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. ما در دوران انتقالی به سر می بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است.

علاوه بر این، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: آمریکا به ایران اجازه داده است تا از منابع مالی مسدود شده خود در ژاپن و کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی‌های خود به این دو کشور استفاده کند. این خبر شاید برای بازار ارز اتفاق مهمی محسوب شود. در صورت اثرگذاری این اتفاق بر قیمت دلار، ممکن است بازار طلا نیز متاثر و قیمت طلا نیز ارزان شود.

تعویق اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه سومین سیگنال برای بازار طلا است. در این مورد ایسنا نوشته است: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کش‌و‌قوس‌های لایحه دولتی یا طرح مجلس، نهایتا مجال اجرا در دولت دوازدهم را پیدا نکرد که انتقاداتی را از سوی بهارستان‌نشینان به‌دنبال داشت و قرار است تا پایان شهریور این طرح که کلیات آن در مجلس تصویب‌ شده در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد و قطعا به دولت بعدی محول خواهد شد.

علاوه بر این، بانک مرکزی نیز در گزارش جدید خود به رشد پایه پولی اشاره کرده است. دنیای اقتصاد روایت کرده که در این گزارش، بانک مرکزی به رشد پایه پولی در سه‌ماهه ابتدایی امسال اشاره کرده و اعلام شده که این متغیر کلیدی در فصل بهار ۲/ ۹ درصد رشد داشته است. در صورت ادامه رشد پایه پولی با همین سرعت، تا پایان سال این متغیر بالغ بر ۴۲ درصد رشد را تجربه خواهد کرد که رقم قابل‌توجهی به حساب می‌آید.

قیمت سکه و طلا

بدین ترتیب هرچند به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت سیگنال‌هایی برای ارزانی بیشتر طلا قابل مشاهده است اما پیام‌های مجلس و بانک مرکزی از آینده طلا تداوم این وضعیت را تایید نمی‌کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر هم در گفتگویی با اقتصادآنلاین احتمال ارزانی طلا در مقطع فعلی را تایید و عنوان کرده است: در حال حاضر بحث برجام مهم‌ترین مساله تاثیر‌گذار بر قیمت دلار و به‌تبع ارزش طلا و سکه است؛ بنابراین چنانچه این موضوع به سرانجام خوبی برسد و بهای اونس هم افزایش چندانی نداشته باشد انتظار داریم قیمت طلا و سکه هم اندکی کاهش یابد.

 وقت خرید سکه  برای خریداران کوتاه مدت یا بلند مدت؟

به حباب قیمت سکه دو نگاه وجود دارد: برخی اعتقاد دارند کاهش حباب به معنای پایین آمدن سطح تقاضا در بازار سکه است. اما برخی دیگر پایین آمدن حباب سکه فرصت مناسبی را در اختیار معامله گران درازمدت قرار می دهد که وارد بازار شوند.

در اولین روز هفته، حباب سکه تقریبا صفر شد. روز شنبه ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان قرار گرفت که تنها فاصله ای ۶ هزار تومانی با قیمت بازار داشت. این اتقاق برای معامله گران بازار سکه دو پیام متفاوت داشت.

گروهی از معامله گران تصور می کردند که کاهش حباب به معنای پایین آمدن سطح تقاضا در بازار سکه است. این گروه معتقد هستند که طی روزهای آتی، فلز گران بهای داخلی افت بیشتری را تجربه خواهد کرد. آن ها باور دارند، قیمت سکه پس از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به سوی حمایت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خواهد رفت. البته فلز گران بهای داخلی در هفته های اخیر در برابر از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی مقاومت زیادی کرده است و حتی یکبار که قیمت به محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رفت، خریداران به سرعت وارد بازار شدند و اجازه افت بیشتر را به قیمت سکه ندادند.

قیمت سکه و طلا

دسته دیگری از معامله گران باور دارند، پایین آمدن حباب قیمت سکه فرصت مناسبی را در اختیار معامله گران درازمدت قرار می دهد که وارد بازار شوند و فلز گران بهای داخلی را بالاتر از ارزش ذاتی اش خریداری نکنند. در واقع از نگاه آن ها زمانی که حباب قیمت سکه بالاست، خطر افت یکباره قیمت و خالی شدن حباب وجود دارد. در نتیجه ترجیح میدهند که به یکباره وارد بازار نشوند. با این حال،‌در شرایط فعلی حباب محدود، از نگاه دسته ای از معامله گران باعث می شود که انگیزه برای خرید بیشتر شود.

 

البته به نظر می رسد در روز جاری با توجه به تعطیلی بازار طلاَ، سکه بازان با احتیاط رفتار دلار را دنبال کنند. افت اسکناس آمریکایی می تواند زمینه ساز شکست حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هار تومانی شود. حال آنکه افزایش دلار می تواند باعث صعود سکه به بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها