عنوان اصلی محتوا: همه چیز در مورد کاشت دندان

کد خبر: 1120092
عنوان اصلی محتوا:
همه چیز در مورد کاشت دندان
 

کاشت دندان 

کاشت دندان، یکی از روش های جدیدی است که جایگزین دندان های مصنوعی موقت میباشد، طی این جراحی دندان های دائمی روی لثه های شما قرار می‌گیرند و باعث بازگشت زیبایی ظاهری دندان های شما و سلامت دهانی شما میشود. 

داشتن دندان های مرتب علاوه بر سلامت دهانی، در ظاهر و جذابیت آنها تاثیر به سزایی دارد. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله پوسیدگی و خرابی دندان، عدم رعایت بهداشت دهانی، دندان قروچه، مصرف بیش از حد کافئین، ژنتیک، شکسته شدن دندان، عدم رویش دندان به صورت طبیعی و … دچار مشکلات مختلفی هم در ظاهر و هم در سلامت دهانی خود می‌شوند. از جمله مشکلاتی که در اثر از دست دادن دندان های اصلی به وجود می آید،  میتوانیم به  از بین بردن جذابیت ظاهری دهان، کاهش اعتماد به نفس، مشکلات متعدد در غذا خوردن و… اشاره‌ کنیم . اما کاشت دندان، چاره حل این مشکلات میباشد. علاوه بر آن کاشت دندان باعث می‌شود تا سایر دندان های مجاور نیز آسیب نبینند و ریخته نشوند و حتی مانع ابتلا به بیماری های لثه در قسمت دندان از دست رفته می‌شود.

کاشت دندان

روش های مختلف کاشت دندان

در گذشته به جای کاشت دندان با ایمپلنت دندان از بریج، دندان های مصنوعی تکی و یا کلی استفاده می‌شود، اما با توجه به مشکلاتی که روش های قبلی ایجاد می‌کردند و با پیشرفت علم دندان پزشکی، روش های نوینی برای درمان دندان های از دست رفته به وجود آمد که به آنها ایمپلنت دندان گفته می‌شود. 

البته همچنان روش های قبلی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و طرفداران خاص خود را دارد، زیرا بسیاری از افراد از پس هزینه های ایمپلنت ها برنمی‌آیند.

2
ایمپلنت دندان

کاشت دندان به روش بریج

افرادی که به هر دلیل مجبور به کشیدن دندان های خود می‌شوند و یا افرادی که یک یا چندین دندان های خود را از دست میدهند، می‌توانند از روش کاشت دندان به شیوه بریج استفاده کنند. بریج های دندان، همان پل های دندان هستند که برای دندان های از دست رفته ای که میان دو دندان سالم قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که خراب شدن و از دست دادن یکی از دندان ها باعث آسیب رساندن به سایز دندان ها نیز می‌شود، بنابراین بریج دندان از ایجاد مشکلات مختلفی از جمله مشکلات هنگام غذا خوردن، مشکلات جویدن، عفونت لثه و سایر بیماری های مربوط به آن، درد های ناشی از فشار های دندانی و… جلوگیری میکند.

کاشت دندان به شیوه بریج از دو قسمت اباتمنت و پونتیک‌ها تشکیل می‌شود. اباتمنت ها معمولا از جنس تیتانیوم و یا استیل می‌باشند. آنها به ترمیم ها متصل می‌شوند و بسیار محکم هستند و شما می‌توانید بدون نگرانی از لغزش آنها، با توجه به نظر پزشک از آنها استفاده کنید در واقع اباتمنت ها دندان های نگهدارنده هستند که روی تاج  دندان قرار می‌گیرند.

پونتیک‌ها نیز نوعی دندان های کاذبی میباشند که با توجه به قالب دندان شما از پیش  ساخته می شود و به تاج دندان متصل می‌شوند و جایگزین جای خالی دندان شما قرار می‌گیرد.

این پل ها انواع مختلفی دارند که از انواع آن می‌توان به پل ثابت، پل کانتیلور، پل دندان مریلند، پل پشتیبانی شده با ایمپلنت و… اشاره‌ کرد.

کاشت دندان به شیوه ایمپلنت 

ایمپلنت در واقع بهترین روش کاشت دندان های از دست رفته میباشد و کاملا جایگزین ریشه های دندان شما میشود. از آنجایی که جنس ایمپلنت ها، تیتانیوم خالص می باشد، بنابراین با دندان ها و بدن شما سازگار می‌باشند و عوارض خاصی نخواهند داشت.

ایمپلنت ها وظیفه جایگزین شدن ریشه های دندان را برعهده دارند و درون استخوان فک بیمار قرار می‌گیرند. پس از آن روکش دندان توسط  قالب گیری دیجیتال ساخته شده و جلوی آنها قرار می‌گیرد.

از مزایای ایمپلنت می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد.

•اگر از برند خوبی استفاده کنید، استحکام ایمپلنت از دندان طبیعی نیز بیشتر میباشد.

• از آن جایی که جنس ایمپلنت ها از آلیاژ میباشد، بنابراین با بدن شما سازگار است و عوارضی را ایجاد نمی‌کند. علاوه بر آن باعث ایجاد پوسیدگی نمی‌شود.

• نتایج ایمپلنت دائمی میباشد.

•از آن جایی که ایمپلنت ها، دندان های کاذبی میباشند، بنابراین حس ندارند و دیگر احساس درد ایجاد نمی‌کنند.

• ایمپلنت ها جایگزین بهتری نسبت به سایر روش ها از جمله روکش ها و… می‌باشند، زیرا اثرات دائمی آنها باعث کاهش هزینه های اضافی برای ترمیم و … میشود.

3
بریج دندان

فرایند کاشت دندان به شیوه ایمپلنت 

ایمپلنت دندان نیاز به یک جراحی دارند و باید توسط متخصص ایمپلنت و در چندین جلسه  انجام شوند، همان طور که پیش تر ذکر کردیم، ایمپلنت ها دارای  ریشه هایی هستند که  جایگزین ریشه های اصلی دندان می‌شوند، بنابراین در ابتدا دندان پزشک، برش های کوچکی در قسمت مورد نظر استخوان فک ایجاد می‌کند و ریشه های ایمپلنت را درون آن قرار می‌دهد و پیچ می‌کند. برای ادامه مراحل نیاز به زمان بیشتری وجود دارد، زیرا لثه روی کاشت قرار می‌گیرد، بنابراین نیاز به ترمیم دارد. 

در مرحله بعدی اباتمنت ها و تاج ها در بالای کاشت قرار گرفته و سپس روکش می‌شوند.

چه کسانی می‌توانند کاشت دندان انجام دهند؟

از آن  جایی که از دست دادن دندان می‌توانند تاثیرات مخربی را بر اعتماد به نفس، ظاهر، سلامت و… افراد ایجاد کنند، بنابراین تمامی افرادی که دندان های خود را به دلایل مختلف از دست داده اند می‌توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان باشند، به شرطی که از سلامت عمومی مناسبی برخوردار باشند. بدین منظور بهتر است حضوراً به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید تا او تشخیص دهید که شما می‌توانید کاشت دندان را انجام دهید یا نه.

اما به طور کلی اگر شما از سلامت عمومی مناسبی برخوردار می باشید، بدین معنا که دخانیات و نوشیدنی‌های الکل به صورت مکرر مصرف نمی‌کنید و یا مبتلا به بیماری های مختلف از جمله دیابت نیستید، می‌توانید کاشت دندان را انجام دهید و نتایج مطلوب تری را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن یکی از شروط انجام کاشت دندان، داشتن لثه های سالم و بدون عفونت می باشد، زیرا لثه های ناسالم ریسک نارسایی ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهند. همچنین علاوه بر لثه، استخوان فک نیز مهم می باشد، زیرا ریشه های ایمپلنت درون آن قرار می‌گیرد و افرادی که به دلایل گوناگون استخوان های آن قسمت را از دست داده اند، می‌توانند پس از ترمیم فک، کاشت دندان را انجام دهند.

توجه داشته باشید، کاشت دندان به معنای عدم رعایت بهداشت دهانی نمیباشد و رعایت موارد بهداشتی بسیار ضروری می باشد و بر عمر ایمپلنت نیز موثر میباشد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها