مراحل ساخت استخر در باغ چیست؟

کد خبر: 1126241
مراحل ساخت استخر در باغ چیست؟

 

به گزارش گروه مهندسی آبی دریا مراحل ساخت یک استخر در باغ به 9 مرحله تقسیم می شود، آبی دریا مراحل را به شرح زیر اعلام نموده است.

در این گزارش سعی داریم هر آن چیزی که در رابطه با ساخت استخر در باغ لازم هست رو برای شما تشریح کنیم.

مرحله اول؛ تعیین محل ساخت استخر در باغ

اولین و مهم ترین مرحله انتخاب محل ساخت استخر می باشد که قبل از انتخاب محل استخر نکته ای وجود دارد که باید توجه ویژه ای به آن نمود حداقل طول استخری که قرار است ساخته شود، سه برابر ارتفاع یک فرد بالغ یا به عبارتی حداقل 6 متر می باشد، و همچنین عرض استخر حداقل دو برابر یک انسان بالغ یا به عبارتی 4 متر و مهم تر از این دو حداقل عمق استخر 1 متر می باشد.

محل استخر با توجه به فضای باغ شما تعیین می شود اما سعی شود به دلیل دید وسیع به استخر باغ، محل آن در نزدیکی ویلا و یا ساختمان انتخاب گردد، استخر عموما به صورت دفن شده و همسطح با زمین اطراف ساخته می شود اما امکان ساخت استخر در بالاتر از سطح زمین نیز وجود دارد.

مرحله دوم؛ دریافت مجوز ساخت استخر در باغ

دریافت مجوز های لازم جهت ساخت استخر از مراجع لازم، با توجه به منطقه باغ شما می باشد، به طور مثال در مناطق صحرایی و کم آب دریافت این مجوز کمی سخت تر از مناطق دیگر مانند ساخت استخر در تهران و یا ساخت استخر در لواسان و ... خواهد بود.

مرحله سوم؛ طراحی استخر در باغ

پس از تعیین محل استخر در باغ نوبت به انتخاب تیم مشاور و طراح و پیمانکار استخر می رسد، با مشاوره صحیح با متخصصین استخر می توان یک استخر ایده آل و استاندارد احداث نمود، مشاوره کمک فراوانی به تسریع زمان احداث استخر در باغ خواهد نمود همچنین در نظر گرفتن تدابیری جهت استفاده ی آسان و دائمی از استخر، بدون ایجاد نقص در طول عمر یک استخر باغ می شود.

در این مرحله سیستم ها و تاسیسات در مرحله ی اول تعیین می شود و سپس طراحی معماری بر اساس سیستم استخر انجام می گیرد، در مرحله آخر تاسیسات و معماری بر اساس استاندارد ها و نظر شما تطبیق داده خواهد شد. همچنین در این مقطع است که می توان تصمیم گرفت آیا از آبنما استفاده شود و به جذابیت استخر افزوده گردد یا به تنهایی یک استخر ساده احداث کنیم.

سازه ی استخر نیز در آخرین مرحله ی طراحی قرار می گیرد و پس از آن شروع به عملیات خاکبرداری در استخر های دفنی خواهیم نمود. سازه ی دیگری که در ساخت استخر باغ مورد استفاده قرار می گیرد استخر فایبرگلاس می باشد که در صورت استفاده از این سازه نیاز به بتن ریزی نمی باشد اما باقی مراحل به قوت خود باقی خواهند بود.

مرحله چهارم؛ خاکبرداری

مطابق نقشه های طراحی شده توسط مشاور استخر و نقشه برداری، محل دقیق استخر را پیاده سازی می کنیم و سپس شروع به خاکبردای محل استخر و محل تصفیه خانه خواهیم کرد.

جهت اجرای استخر ابعاد خاکبرداری به طور معمول حداقل 30 سانتی متر بیشتر از تمام شده ی سطح استخر می باشد و ابعاد تصفیه خانه در حدود 5 الی 7 متر مربع می باشد.

پس از اتمام خاکبرداری دیواره های گود عموما توسط بلوک و یا آجر مقاوم سازی می شوند، این دیوار در اکثر پروژه های احداث استخر به عنوان یک وجه قالب بتن ریزی دیواره ها می باشد.

در کف محل گودبرداری شده ی استخر باغ در صورت نیاز زه کشی انجام می شود (زه کشی محل استخر در شهر های شمالی مانند مازندران بیشتر به وقوع می پیوندد) و در مرحله ی آخر بتن مگر جهت اجرای تاسیسات اجرا می شود. 

مرحله پنجم؛ اجرای سازه ی استخر بتنی در باغ

استخر های باغ به طور معمول توسط بتن ساخته می شوند، دلیل این امر مقاومت ایده آل سازه ی بتنی برای استخر می باشد؛ اجرای سازه مطابق طراحی از پیش انجام شده صورت می گیرد، ابتدا شبکه ی آرماتور زیرین پی استخر اجرا می شود و پس از آن تاسیسات بر روی آن مستقر و تثبیت می گردد، در مرحله ی بعد شبکه ی فوقانی اجرا می گردد و ریشه های دیواره ها درون پی قرار می گیرد، همچنین در این مرحله نوار واتراستاپ از نوع تخت مابین پی و شبکه ی انتظار دیوار برشی استخر قرار می گیرد (اجرای واتراستاپ هیدروفیلی نیز امکان پذیر است که پس از اجرای پی مابین شبکه ی دیوار بر روی پی نصب می گردد)، در آخرین مرحله آرماتور بندی دیوار ها انجام می شود و قالب بندی و بتن ریزی آن ها صورت می گیرد.

10

مرحله ششم؛ اجرای اتاقک تصفیه خانه یا پمپ خانه

اتاقک تصفیه خانه در مرحله چهارم آماده شده است اما نیاز به برخی موارد از جمله سیمان کاری دیواره ها، قرار گیری هواکش و دودکش سیستم گرمایش در صورت نیاز، تامین چاه فاضلاب، تعیبه ی کف شوی، سیمانکاری کف و موزائیک کاری دارد؛ پیش از پر نمودن فضا های خالی اطراف سازه ی استخر بایستی سقف تصفیه خانه اجرا گردد و پس از آن حتما از عایق رطوبتی مناسب استفاده شود تا مانع ورود آب باران و شستشوی ناشی از محوطه به داخل اتاقک تصفیه خانه گردد.

مرحله هفتم؛ اجرای نازک کاری استخر

اجرای زیرسازی آب بندی توسط سیمان و سپس اجرای آب بندی تمام سطوح استخر یک از مراحل حساس ساخت استخر باغ می باشد، نکته ی اجرایی این مرحله، اجرای کابل پروژکتور استخر می باشد که بسته به طرح تعبیه می گردد.

آب بندی استخر باغ عموما توسط متریال 3 جزئی و یا پلیمری و روشهای دیگر انجام می شود، با اجرای هر یک از این نوع آب بندی ها تا حدود ده سال نگران نشت آب استخر نخواهید بود.

نصب سرامیک استخر آخرین مرحله ی بنایی استخر می باشد، این مرحله بستگی به نوع طراحی و سرامیک استخر دارد و مطابق آن سرامیک کاری انجام می شود.

11

مرحله هشتم؛ نصب تجهیزات تصفیه خانه

تجهیزات استخر در مرحله ی طراحی تعیین می شوند اما در آخرین مرحله مورد استفاده قرار می گیرند، به طور معمول یک استخر باغ شامل چندین نوع تجهیزات می باشد که در ادامه توضیح داده شده است.

تجهیزات مورد نیاز استخر باغ:

الکتروپمپ تصفیه استخر :

متشکل از الکتروپمپ و صافی (استرینر) می باشد و وظیفه ی پمپاژ تصفیه آب را بر عهده دارد.

فیلتر تصفیه استخر

فیلتر از نوع شنی، دیاتومه و یا کارتریجی می باشد که در استخر های باغ عموما از نوع شنی استفاده می شود.

گرمایش استخر

سیستم گرمایش استخر باغ عموما از نوع مجزا تعیین می گردد که انتخاب آن بسته به نزدیکی استخر به موتورخانه باغ خواهد داشت (در صورت وجود سیستم گرمایش مرکزی در مورتوخانه مرکزی)

تابلو برق

سیستم آن از نوع اتوماسیون می باشد و از کلید های کنترلی و لوازم اتوماتیک استفاده می گردد تا تمام سیستم تصفیه به صورت منظم فعالیت نماید و همیشه استخر قابل استفاده باشد.

نصب و سربندی تجهیزات

شامل نصب کابل برق تجهیزات و راه اندازی اولیه آنها می باشد.

مرحله نهم؛ راه اندازی و تنظیم دما و سیستم استخر باغ

این مرحله آخرین مرحله عملیاتی توسط پیمانکار استخر می باشد که پس از آن استخر جهت استفاده تحویل شما می شود و لذت آبتنی در آن را بهره مند می شوید.

در طول عمر استخر نگهداری آن می تواند به سلامت شما و طول عمر بیشتر استخر کمک نماید لذا این عملیات توسط شما و تیم پشتیبانی استخر عملیاتی خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها