وام فوری دولت

کد خبر: 1128181

با وجود تاکید همه جانبه دولت و بانک‌ مرکزی بر پرداخت تسهیلات به مردم، اما آمارها حاکی از نبود منابع کافی در بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات است.

وام فوری دولت

وام فوری گرفتن یکی از راه هایی است که از قدیم الایام برای کمک به هزینه های زندگی در هر زمینه ای گرفته می شده.امروزه شرایط گرفتن وام فوری در هر بخشی متفاوت است.از این وام ها می توان به وام فوری مسکن ،ازدواج ،درمان و غیره اشاره کرد.متقاضیان هر کدام از این وام ها با ارائه مدارک خاص میتوانند به بانک و مراکز معرفی شده بروند و وام فوری خود را دریافت کنند.به گزارش بنکر (Banker)، برای گرفتن این وام فوری، که سقف آن تا 15 میلیون تومان و باز پرداخت 36 ماهه است، تنها وجود یک ضامن معتبر کافی است. البته ناگفته نماند که گاهی بنا به صلاحدید رئیس شعبه، تعداد ضامن ها ممکن است به دو نفر افزایش یابد. میزان سودی که برای این تسهیلات از متقاضیان گرفته می شود متغیر است به این معنا که این مبلغ کارمزد ممکن است در شهرهای مختلف بالا و پایین برود و به صورت مستقیم با تعرفه بانک ملی تعیین می شود.وام فوری طرح بشارت بانک کشاورزی، وام نقدی طرح تبسم بانک صادرات و تسهیلات با وثیقه سیم‌کارت کمترین سود بانکی را دارند. این بانک‌ها به کارمندان خود وام ۲۰۰ میلیون تومانی بدون بهره می‌دهند.

سید ابراهیم رییسی، چند هفته پیش دستور داد تا بانک‌ها تسهیلات‌دهی به مردم را تسهیل کنند و پرداخت وام خرد بدون ضامن و وثیقه و با استفاده از اعتبارسنجی را آغاز کنند.

پس از آن، وزیر اقتصاد که پیش از این نیز وعده داده بود که نظام اعتبارسنجی بانک‌ها تغییر خواهد کرد به بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه دستور داد تا پرداخت وام بدون ضامن پبه حقوق‌بگیران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان و همچنین کارمندان بخش خصوصی که حقوق خود را از بانک‌های اعلام شده دریافت می‌کنند، پرداخت شود.

ابتدا بانک‌ها در مقابل این دستور مقاومت کردند که برخی آن را به دلیل نبود منابع کافی برای پرداخت تسهیلات می‌دانستند.

اما علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در پاسخ به این ادعا  گفت: درست است که وام بدون ضامن پرداخت می‌شود اما تدابیری همچون اعتبارسنجی پیش بینی شده تا فشاری بر نظام بانکی وارد نشود و بانک‌هایی که وام پرداخت می‌کنند، منابع کافی دارند.

اما کمی بعد، غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس  گفت: همین حالا بانک‌ها به دلیل کمبود منابع اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌کنند تا امورات جاری خود را بگذرانند. در واقع بانک‌ها با این‌ کار ۳۴درصد جریمه پرداخت کرده و یا اینکه از بازار بین‌بانکی با نرخ بهره ۲۵درصدی اقدام به خرید پول می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند‌، در چنین شرایطی که نمی‌توان انتظار داشت بانک بدون حساب و کتاب تسهیلات بدهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها