اما و اگر پرداخت عیدی امسال کارکنان

کد خبر: 1128707

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران در آن سال، میزان عیدی تعیین می‌شود.

اما و اگر پرداخت عیدی امسال کارکنان

بحث میزان عیدی امسال یکی از معضل های اقتصادی دولت در پایان سال است. عیدی  هر ساله به یکی از چالشی ترین موارد آخر سال تبدیل می شود . میزان عیدی همیشه موجب نارضایتی افراد به ویژه کارکنان بخش خصوصی است. عیدی  هرساله به میزان اندکی افزایش می یابد. در ادامه به آخرین خبر از میزان افزایش عیدی می پردازیم.

در حال حاضر دو سناریو برای پرداخت عیدی سال ۱۴۰۰ کارکنان مطرح است که یکی عدد ثابت و یکسان در حد دو میلیون تومان برای همه و دیگری عددی متغیر از ۱.۵ میلیون تومان به بالاتر. این در حالی است که طی سال‌های قبل عیدی کارکنان همواره مبلغی ثابت بود.

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری،  میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران در آن سال، میزان عیدی تعیین می‌شود. در این حالت محاسبات نشان می داد که رقم عیدی محاسباتی امسال، یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان خواهد بود. اما به هر ترتیب در زمان پرداخت عیدی که همزمان با حقوق‌ بهمن ماه کارکنان است، طی بررسی‌ دستگاه‌های ذیربط ازجمله سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی پیشنهاداتی پیرامون رقم آن مطرح می شود و در نهایت در هیات وزیران به تصویب می‌رسد.

در آستانه یک هفته مانده تا پایان بهمن ماه و موعد واریز عیدی کارکنان، پیگیری‌ در این رابطه نشان می‌دهد که هنوز توافق نهایی در مورد نحوه و میزان پرداخت صورت نگرفته اما سناریوهایی متفاوت از گذشته مطرح است.

طبق اطلاعات دریافتی ، با توجه به اینکه بر اساس محاسبات، مبلغ عیدی امسال یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان می‌شود، یک پیشنهاد این است که دولت این رقم را  تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و برای تمامی کارکنان مبلغ دو میلیون تومان را مصوب و پرداخت کند.

اما در سناریو دیگر عیدی برای کارکنان متفاوت بوده و رقم پرداختی  برای افراد متاهل و دارای فرزند با افراد مجرد و بدون فرزند یکسان نیست. پیشنهاد شده که به تمامی افراد همان رقم یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان تعلق گیرد؛ با این تفاوت که برای افراد متاهل، برای همسر تحت تکفل یک مبلغ ثابت و برای هر یک از فرزندان نیز تا نصف آن پرداخت شود.

به عنوان مثال یک کارمند می تواند یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان عیدی بگیرد ولی به ازای همسر تحت تکفل وی رقمی مثلا ۴۰۰ هزار تومانی اختصاص پیدا کند و برای هر یک از فرزندان نیز نصف این رقم یعنی ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود. در این حالت افراد مجرد فقط همان عیدی محاسباتی امسال یعنی یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان را دریافت خواهند کرد. به عبارتی عیدی امسال در هر صورت کمتر از  این رقم نیست ولی اگر این پیشنهاد  تصویب شود، حداقل پرداختی به میزان عیدی سال گذشته خواهد بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها