نکات مهمی که هنگام خرید میلگرد باید بدانید

کد خبر: 1130461
نکات مهمی که هنگام خرید میلگرد باید بدانید

 

میلگردهای صنعتی یکی از مهمترین متریال‌های فلزی مصرفی در پروژه‌های صنعتی هستند. میلگردها از نظر نوع ساخت، شکل ظاهری و استانداردهای جهانی به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شوند. ولی برای خرید هر کدام از آنها نکاتی وجود دارد که اطلاع از آنها برای مسئول خرید پروژه‌های صنعتی، ضروری است. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی این نکات بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده یکی از مهمترین مقاطع فولادی و دارای سطح مقطع دایره‌ای است. از میلگردهای ساده در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ از تقویت بتن فونداسیون و ستون ساختمان‌ها گرفته تا تولید انواع مفتول‌های صنعتی.

میلگرد ساده با تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد و سطح صاف، به‌عنوان میلگرد نرم یا خام شناخته می‌شود. این میلگرد برای تراش و جوشکاری، آهنگری و تغییر شکل فلز مناسب است. نام دیگر میلگرد ساده، میلگرد داکتیل است.

قیمت روز میلگرد ساده به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی در قیمت انواع میلگرد ساده تاثیرگذار هستند، از قیمت مواد اولیه‌ی سازنده میلگرد گرفته تا نرخ ارز. ولی 7 فاکتور مهم وجود دارند که نقش اصلی را در تعیین قیمت روز میلگرد ساده بازی می‌کنند. این فاکتورها عبارتند از:

  • قیمت مواد اولیه

میلگرد از قراضه و سنگ آهن تولید می‌شود. اگر قیمت این دو ماده دچار افزایش یا کاهش شود، قیمت میلگرد ساده هم تغییر می‌کند.

  • نوسان عرضه و تقاضا

اگر شاخص عرضه و تقاضای بازار میلگرد تغییر کند، قیمت میلگرد هم تغییر خواهد کرد. مثلاً اگر تقاضا زیاد شود، قیمت میلگرد افزایش پیدا می‌کند.

  • هزینه‌های حمل و نقل

کرایه‌ها یا در واقع هزینه سوخت حمل و نقل میلگرد، بخش مهمی از قیمت میلگرد را تشکیل می‌دهد. اگر قیمت سوخت دچار افزایش شود، قیمت میلگرد هم دستخوش تغییرات خواهد شد.

  • افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار، تأثیر مستقیم در قیمت میلگرد دارد. یعنی با نوسانات قیمت دلار، قیمت میلگرد هم افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

  • تأثیر صنایع پایین دستی

صنایع پایین دستی قسمت اعظم مشتریان میلگرد ساده را تشکیل می‌دهند. اگر تقاضای این بخش زیاد شود، قیمت میلگرد ساده هم بالا می‌رود.

  • نرخ تورم جهانی

این نرخ به‌طور غیر مستقیم روی قیمت نهایی میلگرد اثر می‌گذارد و باعث نوسان قیمت لحظه‌ای محصولات میلگرد می‌شود.

6

نحوه قیمت گذاری میلگرد ساده

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم، قیمت میلگرد به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. ولی از سوی دیگر، قیمت میلگرد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های برآورد هزینه پروژه‌های ساختمان‌سازی و قیمت تمام شده سازه‌ها است. دلیل این قضیه هم، استفاده زیاد از میلگرد در ساختمان سازی است. مهمترین عامل قیمت گذاری میلگرد در صنایع مختلف، قیمت پایه آهن و فولاد است.

هر چه قدر قیمت پایه آهن و فولاد بیش‌تر باشد، قیمت میلگرد هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خیلی مهم است که پیگیر قیمت روزانه آهن و محصولات فولاد باشیم. برای مشاهده قیمت میلگرد ساده، می‌توانید مشخصات میلگردهای مختلف را دنبال کرده و نسبت به استعلام سایز میلگرد مورد نظر خود از طریق شرکت شرکت آذر گستر سدید اقدام نمایید. همچنین باید قیمت ارز و قیمت جهانی طلا را هم در نظر داشته باشید. چون به نظر می‌رسد قیمت دلار، طلا و سایر فلزات گران بها هم در قیمت گذاری آهن دخیل هستند و شرایط قیمتی میلگرد چندان قابل پیش بینی نیست.

با انواع میلگردهای ساده آشنا شوید

میلگردهای ساده‌ای که به بازار عرضه می‌شوند، شامل انواع زیر هستند:

1.میلگرد ساده نوردی

میلگرد ساده نوردی، از بیلت و ورق‌های ضایعاتی بدنه‌ی کشتی و کنار ورق‌ها تولید و در شاخه‌های با طول ۶ متر بسته‌بندی می‌شوند.

2.میلگرد ترانس (کششی)

میلگرد ترانس، نوعی میلگرد کششی با مقاومت بالاست که ظاهری صاف و صیقلی دارد. این نوع میلگرد را به سه دسته میلگرد کششی، تک پولیش و دو پولیش تقسیم بندی می‌کنند.

3.میلگرد ترانس تک پولیش

این میلگرد دارای ظاهری صاف و زیبا بوده و از مقاومت خوبی برخوردار است. از این میلگرد برای ساخت و تولید قطعات هیدرولیکی ماشین آلات صنعتی، سیلندرها و پمپ‌ها استفاده می‌شود.

4.میلگرد ترانس دو پولیش

همانطور که از نامش پیداست، عملیات پولیش زنی برای این نوع میلگرد در دو مرحله انجام شده است. این نوع میلگردها ظاهری بسیار شفاف و آینه‌ای دارد. کاربردی اصلی میلگرد ترانس دو پولیش در تولید قطعات بیرونی اتومبیل، قسمتهای بیرونی و محافظ نمای ساختمان‌ها و قطعات محکم و قابل رؤیت ماشین آلات صنعتی.

5.میلگرد ترانس بلبرینگ خور

این میلگرد، نوعی میلگرد ترانس دو پولیش است که قابلیت بلبرینگ خور بودن دارد. کاربرد اصلی میلگرد ترانس بلبرینگ خور برای قطعات زیبا و نشکن ماشین آلات صنعتی و اتومبیل‌ها، صنایع مبل سازی و ابزار و یراق‌آلات است.

6.میلگرد کششی یا روغنی

سطح این نوع میلگرد صاف و روغنی براق است و نسبت به انواع قبلی مقاومت بالاتری دارد. بیشترین کاربرد این میلگرد در تولید پیچ‌های بلند یا پیچ متری و تولید قطعات فلزی صنعتی است.

7.میلگرد ترانس مفتول (کلاف)

از این میلگرد صاف، صیقلی و انعطاف پذیر برای خمکاری و تولید پیچ متری در سایزهای ریز، فرفوژه سازی در صنایع مبلمان و ساخت نرده‌های تزئینی در دکوراسیون منازل و ادارات استفاده می‌شود.

7

نکات مهم در هنگام خرید انواع میلگرد ساده

برای خرید انواع میلگرد صنعتی توجه به نکات زیر مهم است:

  • آجدار یا بدون آج بودن میلگرد

برای خرید میلگرد ساده، به شکل ظاهری میلگرد توجه کنید. میلگردها در دو مدل آجدار و بدون آج تولید می‌شوند. اینکه شما برای پروژه‌های خود به کدام نوع نیاز دارید، بستگی به هدف کاربری میلگرد دارد. در واقع صاف یا آجدار بودن میلگردها با توجه به موضوع مصرف شما مهم است.

  • جنس و ساختار میلگرد

به آلیاژی که میلگرد از آن ساخته شده، دقت کنید. بعضی از میلگردها مانند میلگرد اروپایی از کربن، منگنز، سیلیکون، آهن یا منگنز ساخته شده‌اند. درصد خلوص آلیاژ آهن بعضی از میلگردها زیاد است. بنابراین به فلز سازنده آن دقت کنید. ساده از شمش 3sp و 5sp تولید می‌شوند.

  • توجه به طول شاخه میلگرد

حتماً به طول میلگردها توجه داشته باشید. معمولاً طول استاندارد میلگردها شاخه‌های 6 متری و 12 متری است. ولی شرکت‌های مختلف با توجه به استانداردهای تولیدی که از آن پیروی می‌کنند و نوع سفارش، ممکن است ابعاد دیگری هم تولید کنند.

  • شرکت تولید کننده میلگردها

کیفیت میلگردهای تولید شده در شرکت‌های مختلف می‌تواند مرغوب یا نامرغوب باشند، یعنی خالص باشند یا دارای ناخالصی. به همین دلیل حتماً به اعتبار و حُسن شهرت محصولات آن شرکت توجه کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی نکات مهمی پرداختیم که هنگام خرید میلگرد باید به آنها توجه کنیم. ولی دقت داشته باشید که میلگردهای ساده، ممکن است کاملاً مرغوب بوده یا بی کیفیت باشند. به همین دلیل انتخاب تأمین کننده و تولیدکننده معتبر برای خرید میلگرد مرغوب، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مورد، پیشنهاد ما شرکت صنایع فولادی آذر گستر سدید است.

شرکت آذر گستر سدید، تولید کننده میلگرد ساده صنعتی و میلگرد بدون آج است. برای استعلام قیمت یا مشاوره خرید میلگرد می‌توانید به نشانی ahan2.com مراجعه کنید. این شرکت، بزرگترین و کاملترین شرکت تولید انواع میلگرد در ایران است. تولیدات این مجموعه، شامل انواع میلگرد ساده صنعتی، میلگرد ترانس، میلگرد پیلینگ و میلگرد آلیاژی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها