آخرین خبر از مسکن ملی

کد خبر: 1131685

در شرایطی که تورم سالیانه نهاده‌های ساختمانی حدود ۳۵ درصد عنوان می‌شود پروژه نهضت ملی مسکن در بسیاری از مناطق با رکود و کمبود نقدینگی مواجه شده است؛ طبق برآورد دولت هزینه ساخت هر متر از واحدهای پروژه مذکور به ۴.۷ میلیون تومان رسیده اما سازندگان از هزینه‌های متری ۶ میلیون تومان سخن می‌گویند.

آخرین خبر از مسکن ملی

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

طبق برآورد دولت هزینه ساخت هر متر از واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن به ۴.۷ میلیون تومان رسیده اما سازندگان از هزینه‌های متری ۶ میلیون تومان سخن می‌گویند.

پروژه نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم که با طرح اقدام ملی دولت دوازدهم تلفیق شده و مجموعا ۳۲۰ هزار واحد از دو برنامه مذکور به مرحله اجرا رسیده با ابهاماتی در هزینه‌های ساخت مواجه شده است. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی هزینه ساخت واحدهای طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) را ۴.۷ میلیون تومان در هر متر مربع اعلام کرده، سازندگان بخش خصوصی از هزینه‌های بالای ۶ میلیون تومان در هر متر مربع سخن می‌گویند.

پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی در تابستان ۱۳۹۹ بر اساس برآوردهای سازمان برنامه و بودجه، نرخ هر متر از واحدهای اقدام ملی مسکن را ۲.۷ میلیون تومان اعلام کرد مدتها از به روزرسانی این طرح خودداری شد. این در حالی بود که تورم روند صعودی داشت و در حال حاضر به ۴۱ درصد رسیده است. در خصوص هزینه‌های ساخت مسکن نیز انبوه‌سازان از رشد تا ۵۰ درصدی قیمتها این حوزه سخن می‌گویند.

کارشناسان عنوان می‌کنند که معمولا میزان رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی با نرخ تورم نقطه به نقطه مرکز آمار برابری می‌کند که هم اکنون به رقم ۳۵ درصد رسیده است. البته برخی بررسی‌های غیررسمی از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت برخی مصالح ساختمانی حکایت دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها