در گفتگوی گسترش ‌نیوز با سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل مطرح شد:

قیمت موبایل در صورت اجرای طرح صیانت

کد خبر: 1132550

طبق یکی از بندهای طرح صیانت اگر برندهای تولیدکننده موبایل باید به جای برنامه‌هایی مثل گوگل‌پلی از موارد مشابه ایرانی استفاده کنند. در غیر این صورت تعرفه واردات آنها ۳۵ درصد افزایش می‌یابد. بسیار بعید است که تولیدکنندگان موبایل این الزام را بپذیرند.

قیمت موبایل در صورت اجرای طرح صیانت

در روزهای اخیر بازارهای مالی با شوک حمله روسیه به اوکراین مواجه شدند و نوسانات شدیدی را تجربه کردند. بازار موبایل در مقایسه با طلا، بورس و ارزهای دیجیتال واکنش کمتری به این رویداد سیاسی نشان داد اما خبری فعالان بازار تلفن همراه ایران را شوکه کرده است. خبری که نتیجه یکی از بندهای پرحاشیه طرح صیانت است. بر اساس بند ح ماده ۲ طرح صیانت طراحان قصد دارند، برندهای معتبر گوشی را تشویق به نصب برنامه‌های ایرانی به جای نمونه‌های خارجی کنند. اگر برندها راضی به این کار نشوند، با تعرفه سنگین حدود ۳۵ درصدی روبه‌رو خواهند شد. حسین میرزایی، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت نیز این موضوع را تائید کرده است و در گفتگو با رسانه‌ها گفت: اگر گوگل با ایران همکاری نکند، گوشی‌هایی که برنامه گوگل پلی دارند، ۳۵ درصد بیشتر عوارض ورود پرداخت خواهند کرد. حتی ممکن گوشی اندروید وارد نکنیم. این دو موضوع سؤالات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است. برای بررسی بیشتر گفتگویی با سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

تاثیر احتمالی طرح صیانت بر بازار موبایل

رضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با گسترش نیوز گفت: تا به امروز جزئیات طرح صیانت مشخص نشده است. در نتیجه نمی‌توانیم وضعیت بازار بعد از اجرای این طرح را پیش‌بینی کنیم. باید جزئیات منتشر شود تا ببینیم گوشی‌های اندرویدی و پلتفرم گوگل پلی مسدود می‌شوند یا خیر. هر ممنوعیت و محدودیتی بخش بزرگی از بازار را دچار مشکل می‌کند.

موبایل-عالیان

عالیان اظهار کرد: حدود ۹۵ درصد تلفن‌های همراه موجود در ایران سیستم‌عامل اندروید دارند. تمامی گوشی‌های اندرویدی از گوگل‌پلی استفاده می‌کنند. این گونه برخورد کشور را به لحاظ ارتباطی فلج می‌کند. بعید به نظر می‌رسد که طراحان طرح به دنبال ممنوعیت گوگل‌پلی باشند. هیچ منطقی این رفتار احتمالی را نمی‌پذیرد.

بی‌تفاوتی بازار موبایل ایران به بحران اوکراین

وی ضمن اشاره به تاثیر احتمالی تحولات اوکراین بر بازار موبایل ایران گفت: تامین موبایل ایران عمدتا از طریق کشورهای حاشیه خلیج و کشورهایی مثل امارات متحده انجام می‌شود. اگر اقدامی منجر به اختلال در روند واردات کالا از طریق کشتی‌رانی و هواپیمایی شود، بازار موبایل ایران و کالاهای دیگر تاثیر می‌گیرند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل تاکید کرد: میزان واردات و مصرف تلفن همراه در کشور مشخص است. به واسطه جریانی مثل حوادث اوکراین واردات گوشی به کشور خصوصا واردات برندی مثل شیائومی که در روسیه محبوب است، تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. سهم بازار هر برند در ایران کاملا مشخص است. سرازیر شدن کالاهای یک برند خاص از سایر کشورها به ایران منطقی نیست.

عالیان در پایان خاطرنشان کرد: حداقل تا پایان سال مشکل خاصی برای تامین تلفن همراه در کشور وجود ندارد. به واسطه ثبت سفارش‌های انجام شده و ذخیره موجود در کشور اوضاع خوبی داریم. وضعیت مناسبی را در نزدیکی عید خواهیم داشت. وقایع مختلف پیش از عید بر بازار موبایل تاثیر نخواهند گذاشت. تاثیر احتمالی رویدادهای مختلف را بعد از عید مشاهده خواهیم کرد.

مهم‌ترین تاثیر بحران اوکراین بر قیمت گوشی

در کوتاه ‌مدت حمله روسیه به اوکراین تاثیر چشم‌گیری بر بازار موبایل نخواهد داشت اما کارشناسان در خصوص جنگ بلند مدت هشدار داده‌اند. طولانی شدن جنگ میان روسیه و اوکراین بازار را با کمبود شدید تراشه روبه‌رو خواهد کرد. سازندگان تراشه برخی مواد مانند نئون و پالادیوم را از روسیه و اوکراین خریداری می‌کند و ادامه جنگ قیمت تراشه را بالا خواهد برد. آخرین درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین در سال ۲۰۱۴ بود که شبه ‌جزیره‌ی کریمه ضمیمه‌ روسیه شد. در آن سال قیمت نئون حدود ۶۰۰ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها