اعلام زمان نهایی واریز سود سهام عدالت + جزئیات

کد خبر: 1133914

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: از ۷ شرکتی که اعلام شد سود سهام عدالت را واریز نکرده اند، حالا فقط دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان هیچ سودی واریز نکرده اند که با آن ها برخورد می شود.


اعلام زمان نهایی واریز سود سهام عدالت + جزئیات

سود سهام عدالت واریز می شود. به گفته مسئولان سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه سال جاری، از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت خواهد شد. دارندگان سهام عدالت تا پایان اسفند سود خود را دریافت می کنند. افرادی که هنوز سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند تا پایان اسفند دریافت خواهند کرد.

زمان نهایی پرداخت سود سهام عدالت

مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت خود اقدامی نکنند و سودها تا پایان هفته به حسابشان واریز خواهد شد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: از ۷ شرکتی که اعلام شد سود سهام عدالت را واریز نکرده اند، حالا فقط دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان هیچ سودی واریز نکرده اند که با آن  ها برخورد می شود.

خدابخش می گوید با توجه به پیگیری انجام شده طی همین هفته سایر شرکت ها که بخشی از سود خود را واریز کرده بودند، تمامی سود را نیز پرداخت خواهند کرد و  تا اواخر همین هفته سود‌ سهامدارن عدالت واریز می شود.

طبق گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی مقرر شده به دارندگان سهام عدالت ۵۳۰هزار تومانی، ۵۵۰هزار تومان و به دارندگان سهام عدالت یک میلیونی، حدود یک‌میلیون تومان سود پرداخت شود.

مدیر نظارت بر بورس ها و ناشران در ادامه گفتگو با بخش خبری ۲۱ گفت: سرمایه گذاران در خرید و فروش سهام، ارزش سهام یک شرکت را بررسی کنند و  تحت تاثیر مظنه های آن قرار نگیرند.

به گفته خدابخش از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ عمق نمایش سفارش‌ها از ۵ مظنه به ۲۰ مظنه خواهد رسید.

 در راستای رفع دغدغه‌های مطرح شده در جلسه با ریاست قوه‌قضائیه، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به بررسی نمایش عمق مظنه (سفارش‌های خرید و فروش) برای همه معامله‌گران کرد و تصمیم به افشای تمام مظنه‌ها گرفت.

مشمولان جدید سهام عدالت چه کسانی هستند؟

نمایندگان مجلس نحوه واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان سازمان بهزیستی کشور را مشخص کردند.

  نمایندگان در جلسه علنی امروز (شنبه، ۱۴ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با متن الحاقی به بند الف تبصره ۲ و همچنین بند الحاقی یک این تبصره موافقت کردند.

بر اساس متن الحاقی به بند الف، دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه‌های (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۵ خردادماه ۱۳۸۷ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، نسبت به واگذاری سهام عدالت به مددجویان جامانده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان سازمان بهزیستی کشور و تمامی افرادی که از سهام عدالت برخوردار نشده‌اند اقدام کند.

مطابق با بند الحاقی ۱ تبصره ۲ بودجه، دولت مکلف است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد (۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت کند.

تخصیص سهام عدالت به جاماندگان

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص سهام عدالت به جاماندگان و وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه توضیحاتی ارائه کرد.

جعفر قادری عضو کمیسین تلفیق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص بررسی حذف ارز ترجیحی در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، گفت: مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شب گذشته مورد بررسی قرار نگرفته است و تصمیم نهایی پس از بررسی دوباره در کمیسیون به صحن خواهد رفت.

وی افزود: در جلسه شب گذشته کمیسیون تلفیق توضیحاتی توسط رئیس کمیسیون در خصوص ارز ترجیحی مطرح شد اما بحثی که منجر به تصمیم‌گیری شود، رخ نداد. برخی مباحث درآمدی نیز که به کمیسیون بازگشته بود مورد بررسی قرار گرفت.

قادری در ادامه گفت: در بحث بند «ی» تبصره یک لایحه بودجه سال آینده و در جز یک، مبلغ ۴.۵ میلیارد یورو مربوط به نیرو‌های دفاعی باقی ماند اما در جز دوم این بند از تبصره یک، مبلغ ۵.۵ میلیارد یورو مربوط به اجرای طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام به ۳ میلیارد یورو کاهش یافت. همچنین بحث جاماندگان سهام عدالت نیز مطرح شد که در ادامه کمیسیون تلفیق با سهام‌دار شدن این افراد موافقت کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سازوکار تامین سهام مورد نیاز جاماندگان سهام عدالت گفت: این بحث در کمیسیون به تصویب رسید اما همچنان بحث تامین سهام ابهام دارد چراکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهام‌های بازگشتی سهام عدالت را به دلیل تعهدات جدید ندارد. این موضوع از جمله نکاتی است که به دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد.

پیش از این حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس برای اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت گفته بود: از سال گذشته همچنان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهام باقی‌مانده که یک برگه آن نیز عرضه نشده است. در بودجه امسال نیز ۷۵ هزار میلیارد تومان سهام باید عرضه شود. ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نیز کمیسیون تلفیق پیشنهاد کرده تا برای حمایت از تامین اجتماعی و ایثارگران سهام عرضه شود. به عبارتی تاکنون ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سهام دولت باید عرضه گردد که اصلا چنین سهامی وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که این موضوع به کمیسیون تلفیق بازگشته و با دعوت از وزیر اقتصاد در وهله‌ اول روشن گردد که ما اصلا چه میزان سهام داریم و بعد در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

روش انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

فرآیند تخصیص سهام عدالت اشخاص فوت‌‌‌شده به وراث آنها در کمترین زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

نایب‌رئیس هیات‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: فرآیند تخصیص سهام عدالت اشخاص فوت‌‌‌شده به وراث آنها در کمترین زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود.غلامرضا ابوترابی در پاسخ به این پرسش «رادیو تهران» که آیا امکان تغییر شماره‌‌‌حساب برای دارندگان سهام عدالت وجود دارد یا خیر، گفت: در پی ادغام سه بانک مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و کوثر در بانک سپه، شماره شبای مشتریان بانک‌های مذکور به دستور بانک مرکزی تغییر کرده است و دارندگان حساب در بانک‌های ادغام‌‌‌ شده باید شماره شبای جدید خود را از بانک سپه دریافت و آن را در سامانه سجام یا سامانه سهام عدالت ثبت کنند تا سود سهام عدالت به‌‌‌حساب آنها وارد شود.

ثبت‌نام جدید برای جاماندگان این سهام داریم یا خیر؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌‌‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان از این سهام داریم یا خیر، تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره کسانی که به هر دلیلی به آنها سهام عدالت تخصیص پیدا نکرده، در حیطه اختیارات دولت و مجلس است و شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص مسوولیتی ندارد. اگر ثبت‌‌‌نام جدید برای تخصیص سهام عدالت صورت بگیرد، سود سهام به افرادی که به‌‌‌تازگی ثبت‌‌‌نام کردند نیز تعلق می‌گیرد. این مقام مسوول تاکید کرد: شناسایی جاماندگان از سهام عدالت کار دشواری است، ضمن اینکه باید میزان سهام دولت در شرکت‌ها بررسی شود که آیا امکان تخصیص سهام برای افراد جدید ممکن است یا خیر. در کوتاه‌‌‌مدت این امکان فراهم نخواهد بود؛ ولی ممکن است در درازمدت تخصیص مجدد سهام عدالت محقق شود.

نایب‌‌‌رئیس هیات مدیره و قائم‌‌‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پاسخ به این پرسش که تکلیف سهام عدالت متوفیان چه می‌شود، بیان کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون بیش از ۳میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌‌‌اند و تخصیص سهام عدالت افراد فوت‌‌‌شدگان به وراث آنها مراحل قانونی متعددی دارد. تلاش می‌‌‌کنیم با استفاده از ظرفیت‌‌‌های قانونی ازجمله آیین‌‌‌نامه اجرایی سها زمان ممکن و به‌‌‌صورت غیرحضوری انجام شود. ضمن اینکه سودهای تعلق‌‌‌گرفته سال‌های ۹۸ و ۹۹ را نیز بین وراث تقسیم خواهیم کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها