انواع سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل را بیشتر بشناسید!

کد خبر: 1134986
انواع سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل را بیشتر بشناسید!

 

 

بسیاری از خانواده‌ها هنگام انتخاب سبک و سیاق طراحی دکوراسیون خانه به مشکل برمی‌خورند، سردرگم می‌شوند و نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند، زیرا میزان انرژی و حال و هوای خانه به سبک چیدمان کارشده در آن بستگی دارد و معمولا هریک از اعضای خانواده در ذوق و سلیقه دکوراسیونی ساز خودشان را می‌زنند و در برخی موارد به توافق نمی‌رسند. در این مواقع بهترین کار این است که همه اهالی خانه دور هم جمع شوند و معیارها و توقعات خودشان را درمورد چینش ایده‌آلشان بیان کنند تا بتوانند با یکدیگر همسو شده و در نهایت به یک تصمیم واحد برسند. این کار هم مستلزم شناخت خصوصیات و ویژگی‌های دقیق سبک‌های دکوراسیونی است. به همین خاطر لازم دانستیم تا در این مطلب شما را با انواع سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل که امروزه محبوبیت بیشتری دارند آشنا کنیم. شاید شما هم در این روزهای پایان سال وسوسه شدید دستی به سر و روی دکوراسیون داخلی خانه بکشید و سبک و مدل آن را تغییر بدهید! پس با ما همراه باشید.

در انتخاب سبک دکوراسیون چه مواردی را در نظر بگیریم؟

مسلما تا امروز و در میان تمام عکس‌های ژورنالی و مجله‌های مد و معماری و دکوراسیون عکس‌های خاص و جذابی از خانه‌های مختلف دیده‌اید که چشمتان را گرفته و به تصویر خانه رویاهای شما نزدیک‌تر بوده است. آیا از خودتان پرسیده‌اید که چه خصوصیتی در این تصاویر بیشتر از همه شما را جذب کرده و وسوسه شده‌اید در دکوراسیون خانه خودتان هم آن را پیاده کنید؟ رنگ؟ بافت و تکسچر؟ مدل مبلمان؟ کفپوش خانه؟ نوع کاغذ دیواری؟ جنس کابینت؟ سبک نورپردازی؟ چه چیزی برای شما هیجان‌انگیزتر است؟ این اولین سوالی است که هنگام انتخاب سبک دکوراسیون باید از خودتان بپرسید: معیار یک دکوراسیون ایده‌آل چیست؟

همانطور که در مطلب طراحی دکوراسیون داخلی منزل در چیدانه برای شما توضیح دادیم ملاک برتری یک سبک می‌تواند موارد مختلفی باشد. به همین خاطر اگر قصد دارید که دکوراسیون خانه را تغییر بدهید پیش از هرچیز این سوالات را از خود و اهالی خانه بپرسید:

  • رنگ موردعلاقه خانواده چیست؟
  • دوست دارید در فضای درونی منزل از چه متریالی استفاده شود؟
  • خانه شما بزرگ است یا کوچک؟ خلوت است یا اهل مهمانی و دورهمی هستید؟
  • لایف‌استایل اعضای خانواده چگونه است؟
  • دوست دارید از چه میزان نور در خانه بهره ببرید؟
  • اهل زندگی پرزرق و برق و مجلل هستید یا سادگی را می‌پسندید؟

حالا با این تفاسیر و با دانستن ملاک‌های شخصی، ویژگی هریک از سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل را با هم می‌خوانیم.

2

معرفی سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل

طرز چیدن عناصر و المان‌های فضاهای مختلف خانه کاملا به سبک دکوراسیون انتخابی شما بستگی دارد، شما نمی‌توانید اتاق پذیرایی و نشیمن را روستیک بچینید اما برای آشپزخانه سبک لوکس و مدرن را انتخاب کنید! در یک خانه همه فضاها باید با همدیگر همخوانی داشته باشند، درست مانند تکه‌های پازل که در کنار یکدیگر کامل و زیبا هستند فضاهای مختلف خانه نیز همدیگر را تکمیل و تایید می‌کنند.

انتخاب سبک یک موضوع کاملا شخصی و سلیقه‌ای است، هیچکس نمی‌تواند تعیین کند شما در چه مدل محیطی احساس راحتی می‌کنید و چه شکلی از دکوراسیون برای روحیه و انرژی شما مناسب‌تر است، هیچکس جز خودتان! بنابراین باید در قدم اول جزئیات مختصری از انواع سبک‌ها بدانید تا بتوانید درمورد انتخاب یکی از سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل دید آگاهانه‌تر و شفاف‌تری داشته باشید.

سبک مدرن

سبک مدرن سبکی جوان‌پسند است و به دلیل سادگی و جزئیات کم در بین جوان‌ترها و عاشقان دکوراسیون مینیمال محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این سبک خبری از شلوغی و ازدحام و مبلمان چوبی تراش‌خورده و کابینت‌های سنگین و کار شده با دستگیره‌های حکاکی‌شده نیست، اینجا همه زیبایی در سادگی و بی‌غل و غش بودن خلاصه شده است، مثلا در آشپزخانه‌های لوکس و مدرن کابینت‌های بدون طرح و براق هایگلاس با رنگ‌های ملایم و خنثی به چشم می‌خورد. برخلاف سبک سنتی که با استفاده از کاشی‌ها و کابینت‌ها و جزئیات شلوغ و پرتزئینات جذابیت خود را به رخ می‌کشد، زیبایی سبک مدرن در استفاده از مواد و متریال اورجینال و باکیفیت است.

سبک معاصر

خیلی‌ها سبک مدرن و سبک معاصر را با همدیگر اشتباه می‌گیرند و تصور می‌کنند این دو سبک کانسپت یکسانی دارند، اما این دو کاملا با هم فرق دارند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. اصطلاح «معاصر» در لغت به معنای «امروزی و جدید» است و به سبکی گفته می‌شود که وام‌دار چندین سبک مختلف است، یعنی ترکیبی از چند شیوه دکوراسیون در سبک معاصر جمع شده و با ادای احترام به سبک‌های قدیمی‌تر بر خصوصیات مد روز تمرکز بیشتری دارد. جالب است بدانید که تعدادی از ویژگی‌های مدرنیسم نیز در سبک معاصر دیده می‌شود.

در سبک مدرن شما غالبا با خطوط راست و مستقیم و رنگ‌های ملایم و خنثی سر و کار دارید اما سبک معاصر دست شما را باز می‌گذارد تا از هر رنگی که مایل هستید استفاده کنید، این سبک سیال‌تر و منعطف‌تر بوده و دائما در حال گسترش و پیشرفت است.

یکی از تفاوت‌های بارز سبک مدرن و معاصر متریال به کاررفته در آن است، سبک مدرن طرفدار طبیعت است و در آن استفاده از عناصری مانند چوب و سنگ در طراحی دیزاین داخلی زیاد به چشم می‌خورد، اما مصالح مورد مصرف در سبک معاصر فلزاتی مانند نیکل، کروم و فولاد ضدزنگ هستند.

البته ناگفته نماند که این دو سبک شباهت‌هایی هم به یکدیگر دارند و شاید علت سردرگمی افرادی که این دو سبک را یکی می‌دانند این باشد که در بسیاری از ویژگی‌ها این دو با یکدیگر ادغام شده‌اند، از جمله این که در هر دو سبک بر مینیمالیسم تمرکز شده و لوازم غیرضروری و بدون کاربرد از دکوراسیون حذف می‌شوند. در هر حال نمی‌توانیم بگوییم سبک معاصر محبوب‌تر است یا سبک مدرن، هردوی این‌ها خصوصیات کلیدی مجزا و به تبع آن طرفداران خاص خودشان را دارند.

سبک سنتی و ایرانی

سبک سنتی در بین ما ایرانی‌ها محبوبیت زیادی دارد و شاید به نوعی یادآور گذشته اصیل و فرهنگ ریشه‌دار ماست، زیرا در این سبک معماران از تمام هنرهای ایرانی رونمایی می‌کنند. ترکیب مبلمان سنتی با پارچه‌های پرنقش و نگار و کابینت‌هایی از جنس چوب‌های منبت‌کاری‌شده و تراش‌خورده با قالیچه و گلیم جذاب ایرانی و پرده‌های طرحدار یا گلدوزی‌شده ترکیبی طلایی و منحصربفرد است که هر چشمی را خیره می‌کند.

در این سبک اکسسوری‌ها در هرچه زیباتر جلوه دادن خانه نقش پررنگی ایفا می‌کنند، ظروف سفالی منقش یا ساده، گلدان‌های طبیعی شمعدانی و حسن یوسف و ظروف سنتی و ایرانی این جذابیت را تکمیل می‌کنند و احتمالا شما را به یاد خانه قدیمی مادربزرگ‌هایتان می‌اندازند.

3

سبک صنعتی

سبک صنعتی را بهتر است در خانه‌های بزرگ با متراژ زیاد پیاده کنید، شاید این سبک برای خانه‌های کوچک کمی خفه‌کننده به نظر برسد زیرا زیرساخت سبک صنعتی استفاده از رنگ‌های تیره مانند مشکی و خاکستری است.

در سبک صنعتی ظاهر اولیه و طبیعی مواد دست‌نخورده و به همان شکل در دکوراسیون به کار می‌رود و ایده و طرز چیدمان آن از انبارها و کارخانه‌های کهنه و قدیمی الهام گرفته شده است. فلز در صنعت نقش پررنگی را ایفا می‌کند و در سبک صنعتی نیز اکسسوری‌ها و دکور خانه با وسایل آنتیک و فلزی تزئین می‌شوند، همچنین نصب کفپوش بتنی و دیوارهای آجری یا بلوکی بسیار پرکاربرد است. در این شیوه معمولا سیم‌های برق و لوله‌ها به صورت روکار انجام می‌شوند تا فضا طبیعی‌تر به نظر بیاید. شاید فکر کنید این سبک خیلی دلمرده و بی‌روح است و رنگ و لعاب خاصی ندارد، اما بد نیست بدانید سبک صنعتی با همه ویژگی‌هایش یکی از شیوه‌های محبوب چیدمان در بین سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل است.

سبک مدیترانه‌ای

طراحی مدیترانه‌ای از آن سبک‌های رنگ و لعاب‌دار و پرنشاط است که حسابی شما را در حال و هوای طبیعت قرار می‌دهد. مهم‌ترین عنصر به کار رفته در سبک مدیترانه‌ای چوب طبیعی است و در کنار آن تمامی جزئیات با رنگ‌های ملایم و شاد دیزاین می‌شوند. معمولا در این مدل سبک مبلمان و کابینت و میز ناهارخوری و دیوارهای خانه با رنگ‌های نزدیک به هم و به صورت یکدست طراحی شده و یک فضای زنده و دلچسب را ایجاد می‌کنند. رنگ‌های رایج در این سبک کرم، قهوه‌ای، استخوانی و فیروزه‌ای هستند، یعنی رنگ‌هایی که بیشتر از هرچیز شما را به یاد طبیعت زیبای ساحل و دریا می‌اندازند.

4

سبک روستیک

اگر به سبک زندگی روستایی علاقمندید و عاشق کلبه‌های چوبی و قدیمی در دل طبیعت هستید چرا دکوراسیون روستیک را امتحان نمی‌کنید؟ در مدل روستیک چوب‌های طبیعی تیره‌رنگ به همراه نور گرم و دلچسب آفتاب فضایی دلپذیر و صمیمی را در خانه ایجاد می‌کنند. این سبک بیشترین نزدیکی را به طبیعت دارد و علاوه بر چوب، سنگ را هم وارد تزئینات خود می‌کند. برخلاف سبک مدیترانه‌ای که در خانه همه چیز شفاف و صیقلی بود و برق می‌زد، در دکوراسیون روستیک کف پذیرایی یا آشپزخانه با سنگ لوح طبیعی و تراورتن پوشیده شده است. تصور کنید کابینت‌هایی با طرح طبیعی چوب دارید، روی نیمکت‌هایی از تنه درختان جنگلی غذا سرو می‌کنید و روی سنگ طبیعی قدم می‌زنید، حقیقتا لذتبخش نیست؟

سبک پاریسی

فرانسه یکی از رمانتیک‌ترین کشورهاست و فرانسوی‌ها خانه‌هایشان را با ترکیبی از دکوراسیون سنتی و معاصر به طرزی شیک و رویایی دیزاین می‌کنند. در سبک پاریسی دستتان باز است تا از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید بدون این که محدودیتی از بابت ست کردن و هماهنگ بودن رنگ‌ها داشته باشید. شکل و قیافه این سبک به طراحی مدرن شبیه است اما با یکسری تفاوت‌های جزئی. مثلا در یک آشپزخانه که با سبک پاریسی طراحی شده کابینت‌ها و سرامیک‌های کف آشپزخانه معمولا براق هستند و با یک نورپردازی ملایم چهره کلی آشپزخانه را به چشم مهمانان منعکس می‌کنند. پنجره‌های بلند قدی با پرده‌هایی به رنگ طلایی، آبی درباری، قرمز تیره و ... تزئین شده و گوشه و کنار خانه با گل و گیاه فراوان دیزاین می‌شود.

سبک اسکاندیناوی

اگر عاشق رنگ سفید در دیزاین داخلی خانه هستید این سبک مخصوص شما ساخته شده است. سبک اسکاندیناوی مدل طراحی داخلی کشورهای شمال اروپا را رواج داده و دو عنصر «سادگی» و «عملکرد» را سرلوحه خود قرار داده است. در یک اتاق با سبک اسکاندیناوی ترکیبی از دیوارهای آجری سفیدرنگ، آینه‌های ساده و بزرگ، کفپوش‌های چوبی شیک و زیبا، پنجره‌های بزرگ و نور زیاد، مبلمان چوبی با طرح‌های ظریف و قالیچه‌هایی با رنگ‌های ملایم و طرح‌های ساده و مینیمالیستی فضایی شکیل و منحصربفرد را ایجاد می‌کنند. در این سبک حضور گل و گیاه اهمیت فراوانی دارد و جنب و جوش و انرژی فضا را به خوبی تکمیل می‌کند.

جمع‌بندی پایانی

انتخاب سبک مناسب برای چیدمان خانه یک فاکتور مهم و ضروری است که خوش‌سلیقه‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، در این صورت است که زمانی که بیرون از خانه هستید لحظه‌شماری می‌کنید تا به خانه برسید و از فضای آرامش‌بخش و بی‌نظیر آن لذت ببرید. به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را با انواع سبک‌های مختلف دکوراسیون منزل آشنا کنیم تا برای ساختن یک خانه شیک و منحصربفرد راحت‌تر تصمیم بگیرید.

منبع: www.chidaneh.com

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها