همه‌چیز درباره انواع لوله برق + از کجا لوله برق بخریم؟

کد خبر: 1135406
همه‌چیز درباره انواع لوله برق + از کجا لوله برق بخریم؟

 

لوله‌های برق که با نام کاندوییت برق نیز شناخته می‌شوند، ازجمله تجهیزات و ابزارهای کاربردی و پراستفاده از در صنایع مختلف خصوصاً در صنعت ساختمان‌سازی هستند. وظیفه اصلی آنها محافظت از کابل‌ها و سیم‌های برق است. کاندوییت ها در کنار محافظت و مراقبت از لوله‌های برق می‌توانند به سیستم برق‌کشی ساختمان نظم و انضباطی ویژه بدهند و در نهایت باعث افزایش ایمنی و امنیت ساختمان شوند.

امروزه انواع لوله برق در ساختمان‌سازی و با کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. پوشش دادن سیم‌های برق، پوشش کابل‌های مخابراتی، پوشش فیبرهای نوری، پوشش سیم دوربین‌های مداربسته و پوشش انواع رشته‌های هادی و رسانا از کاربردهای این لوله‌ها هستند.

چنانچه سیم‌های برق و سایر کابل‌های رسانا و هادی جریان الکتریسیته دارای پوشش مناسب نباشند، احتمال ایجاد خطر بسیار بالا می‌باشد. به همین دلیل از انواع لوله‌های برق به صورت توکار و روکار استفاده می‌شود و امنیت سیم‌کشی برق افزایش پیدا می‌کند. در نهایت ماندگاری سیم‌کشی‌ها نیز بالا می‌رود. در ادامه مطلب به بررسی انواع لوله برق و بهترین مرکز خرید پرداخته خواهد شد.

انواع لوله برق

صنعت ساختمان‌سازی در دهه‌های اخیر تحولات و پیشرفت ویژه‌ای داشته و امروزه از مصالح مدرن برای افزایش ایمنی و طول عمر ساختمان استفاده می‌شود. لوله‌های برق از جمله محصولات ساختمانی کاربری هستند که به سبب داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. این لوله‌ها از نظر جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

لوله برق کاندوئیت فلزی

لوله‌های برق فلزی یا فولادی از جمله انواع لوله برق هستند که محبوبیت و کارایی بالایی در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی دارند. این لوله‌ها خود به چند دسته مختلف شامل لوله‌های فولادی قابل انعطاف، لوله‌های گالوانیزه درزجوش، لوله‌های فولادی مشکی، لوله گالوانیزه عمقی داغ و ... تقسیم می‌شوند.

این لوله ها، با توجه مقاومت بالایی که در برابر فشار، ضربه، گردوغبار و ... دارند، بیشتر در واحدهای صنعتی و پروژه‌های ساختمانی و صنعتی بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها می‌توانند مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه داشته باشند اما ایراد بزرگ آنها عدم مقاومت مناسب در برابر رطوبت و خوردگی است.

  • لوله برق گالوانیزه سرد یا فابریک از رایج‌ترین لوله‌های فلزی هستند که با استفاده از روی در برابر زنگ زدن مقاوم می‌شوند و از آنها در فضاهای داخلی ساختمان‌ها و پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود. این لوله برق‌ها به دلیل فابریک بودن در مناطق مرطوب و شرجی و بیرونی ساختمان‌ها دچار زنگ زدن و پوسیدن می‌شوند.
  • لوله برق‌های گالوانیزه گرم که نوعی لوله فلزی آبکاری شده هستند و با استفاده از روی و کادمیم روکش و در برابر زنگ زدن مقاومت می‌شوند. این لوله‌ها برای فضاهای بیرونی ساختمان‌ها مناسب‌تر هستند.

لوله برق پلی آمید

لوله‌های پلی آمیدی را می‌توان یکی از رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع لوله برق در صنعت ساختمان‌سازی دانست. چرا که دارای وزن بسیار سبکی است، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و در برابر سایش بسیار محکم و مقاوم است.

این لوله‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی که دارند دچار ترک‌خوردگی و شکستگی نمی‌شوند. لوله‌های پلی آمید می‌توانند انواع مختلفی همچون لوله‌های بدون خط، لوله‌های خط‌دار و لوله‌های دو جداره وجود داشته باشند و هر کدام از آنها کاربردی‌های ویژه‌ای دارند. می‌توان گفت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ایراد این نوع لوله‌ها قابلیت اشتعال بالای آنها در مجاورت آتش است.

لوله برق PVC

لوله و اتصالات پی‌وی‌سی نیز از جمله کاربردی‌ترین انواع لوله برق هستند که دارای ویژگی‌های و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند. به دلیل انعطاف‌پذیری بسیار بالایی که دارند پرمصرف‌ترین نوع لوله برق در پروژه‌های ساختمانی هستند. لوله‌های پی‌وی‌سی دارای حالتی فنری شکل هستند و کمتر دچار شکستگی و ترک‌خوردگی می‌شوند. علاوه بر سیستم برقکشی می‌توانند در سیستم آب و فاضلاب نیز استفاده شود.

2

از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان به عایق رطوبتی بودن آنها و طول عمر بسیار بالا اشاره کرد. این لوله‌ها همچنین بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. همچنین در برابر مواد شیمیایی کاملاً مقاوم بوده، وزن سبکی دارند و حمل‌ونقل ساده‌ای دارند و دچار خوردگی و زنگ‌زدگی نمی‌شوند.

  • لوله‌های برق PVC می‌توانند به شکل خرطومی نیز تولید شوند که از مزیت‌های متعددی برخوردار هستند. این لوله‌ها شاید در دمای بسیار بالا یا بسیار پایین دچار ترک‌خوردگی شوند اما به‌خوبی می‌توانند از سیم‌ها و کابل‌های رسانا محافظت کنند. انواع لوله برق PVC در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند.
  • لوله‌های UPVC نیز از جمله بهترین و پرمصرف‌ترین لوله‌ها هستند که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار بوده و می‌توانند کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند.

لوله‌های برق پلی‌اتیلن

لوله‌های پلی‌اتیلن نیز از جمله انواع لوله‌های برق هستند که به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، حمل‌ونقل و نصب راحت، انعطاف‌پذیری بالا، ماندگاری و طول عمر عالی و ... در صنعت ساختمان‌سازی استفاده‌های متعددی دارند. این لوله‌ها در مقایسه با سایر لوله‌های معرفی شده نصب راحت‌تری دارند و به همین دلیل محبوبیت بسیار بیشتری در میان برقکاران دارند و می‌توانند برای پوشش انواع سیم‌ها و کابل‌های رسانا استفاده شوند.

مهم‌ترین اتصالات مورد استفاده در لوله برق

برای سیم‌کشی ساختمان‌ها علاوه بر لوله‌های اصلی برق گاهی لازم است که از اتصالات مختلف برای انشعاب گیری و ... استفاده شود. به همین دلیل اتصالات مختلفی نیز برای انواع لوله برق استفاده می‌شود. مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • بوشن: برای طولانی‌تر نمودن مسیر لوله برق یا تابلو فیوز و غیره استفاده می‌شود.
  • تبدیل: برای انشعاب گیری از جعبه‌تقسیم، سه‌راهی، چهارراهی و ...
  • زانو: برای خم کردن و تغییر مسیر لوله برق
  • جعبه‌تقسیم گرد برای اتصال چند لوله برق
  • بست: برای اتصال لوله‌های برق روکار
  • اتصالات دردار مانند دوراهی، سه‌راهی و ... برای زمانی که مسیر لوله کاری زیاد باشد یا بیش از دو خم در یک مسیر استفاده شود و یا برای گرفتن انشعابات لوله.

تفاوت لوله‌های برق خم گرم و خم سرد

انواع لوله برق خم گرم و خم سرد در حقیقت دارای کاربردهای مشابهی هستند. تفاوت آنها فقط در نحوه شکل‌گیری و خم شدن می‌باشد. برای خم کردن لوله خم سرد از یک فنر مخصوص استفاده می‌شود و دیگر نیازی به حرارت نیست اما برای خم کردن لوله‌های خم گرم باید از حرارت استفاده کرد تا دچار شکستگی نشود. در حقیقت این لوله‌ها هر دو از نوع لوله‌های پلیمری هستند و از ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون مقاومت در برابر مواد شیمیایی، خوردگی و ساییدگی، وزن سبک، جابجایی و حمل‌ونقل آسان، امنیت بالا، عایق الکتریکی  و انعطاف‌پذیر، استحکام کششی بلندمدت، طول عمر بالا، قیمت مناسب و ... برخوردارند.

بهترین لوله‌های برق

همان‌طور که در بخش‌های قبلی بررسی شده امروزه انواع مختلفی از لوله‌های برق از نظر جنس و مواد تشکیل‌دهنده وجود دارند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی بوده و از مزایا و معایب خاصی برخوردارند. برای انتخاب لوله برق برای هر پروژه لازم است که به فاکتورهای مختلفی توجه شود.

3

در اصل لوله‌های برقی که بتوانند در برابر فشار و ضربه مقاوم باشند، در برابر رطوبت و آب نفوذناپذیر باشند، با مواد شیمیایی واکنش ندهند، طول عمر بالایی داشته باشد، ضد حریق باشد و از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

قیمت انواع لوله برق

از آنجایی که قیمت انواع لوله برق مانند لوله فاضلاب ساختمان و سایر لوله و اتصالات صنعتی می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد، نمی‌تواند قیمت مقطوعی برای آنها عنوان کرد. از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در قیمت انواع لوله می‌توان به برند و شرکت سازنده، متراژ و اندازه لوله‌ها، استانداردها، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی لوله‌ها، جنس و نوع لوله‌ها، کاربردهای لوله، هزینه‌های حمل‌ونقل، نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و ... اشاره کرد.

انواع لوله برق را از کجا بخریم؟

با توجه به کاربردهای متعدد لوله‌های برق و اهمیت و ارزش آنها در محافظت از سیم‌ها و کابل‌های برق و برقراری ایمنی ساختمان‌ها، شرکت‌های متعددی در زمینه تولید آنها فعالیت دارند و به همین دلیل از تنوع و تعدد بسیار زیادی برخوردارند و این باعث می‌شود که افراد دچار چالش‌ها و دغدغه‌های متعددی شوند.

شرکت وینوپلاستیک به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده انواع لوله برق خصوصاً لوله‌های پی‌وی‌سی و یو پی‌وی‌سی است که بیش از 4 دهه سابقه دارد. افراد می‌توانند برای خرید این نوع از لوله‌های برق به سایت رسمی وینوپلاستیک مراجعه کرده و محصولات مورد نظر خودشان را به صورت آنلاین خریداری کنند.

جمع‌بندی نهایی

لوله‌های برق یا کاندوییت ازجمله تجهیزاتی هستند که برای محافظت از انواع سیم و کابل برق و مخابراتی و ... استفاده می‌شوند. این لوله دارای انواع مختلفی هستند که مهم‌ترین آنها شامل لوله‌های فولادی، لوله‌های پلی‌اتیلن، لوله‌های پلی آمیدی، لوله‌های PVC و UPVC و لوله‌های پلاستیکی هستند.

هر کدام از این لوله‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف داشته باشد. شرکت‌های مختلفی در زمینه انواع لوله برق فعالیت دارند و افراد می‌توانند برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین لوله‌های پلیمری می‌توانند از شرکت معتبر وینوپلاستیک محصولات مورد نظر خودشان را خریداری کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها