سامسونگ چه مسیری را طی کرد و چگونه به یکی از مهمترین برندهای دنیا در زمینه لوازم الکترونیکی بدل شد؟

کد خبر: 1139026
 

برخلاف سایر شرکت‌های الکترونیکی، سامسونگ در ابتدا با لوازم الکترونیکی سر و کار نداشت و درگیر محصولات دیگر بود. بنیانگذار سامسونگ، لی بیونگ-چول، در سال 1938 یک شرکت صادرات‌محور در کره جنوبی راه‌اندازی کرد که ماهی، سبزیجات و میوه خشک به چین صادر می‌کرد. سامسونگ در عرض یک دهه صاحب دستگاه‌های آردکوبی و شیرینی‌پزی شد و در سال 1951 به یک شرکت تعاونی تبدیل گردید.

در سال 1969، سامسونگ الکترونیکس با تولید تلویزیون، تلفن همراه (در دهه 90)، رادیو، قطعات کامپیوتری و سایر دستگاه‌های الکترونیکی راه‌اندازی شد. بنیانگذار و رئیس سامسونگ، لی بیونگ-چول، در سال 1987 درگذشت و لی کون-هی به عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شد. در دهه 1990 تا سال 1997 سامسونگ شروع به توسعه کارخانه‌های خود در ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، تایلند، مکزیک، اسپانیا و چین کرد. در سال 1997 تقریبا تمام کسب‌وکارهای کره‌ای از نظر اندازه کوچک شدند و سامسونگ نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 در سال 1993 سامسونگ سبک‌ترین تلفن همراه تمام دوران را تولید کرد که SCH-800 نام داشت و روی شبکه‌های CDMA کار می‌کرد. در اواخر قرن بیستم نیز تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های پخش موسیقی عرضه شدند. سامسونگ در حال حاضر روی صنعت 3G تمرکز دارد.

سامسونگ در ادامه موفق به تولید تلفن‌های دوربین‌دار شد تا تقاضای مصرف‌کنندگان را تأمین کند. سامسونگ رشد پایداری در صنعت موبایل داشته و در حال حاضر پس از نوکیا در رتبه دوم قرار دارد. نوکیا با افزایش 100 درصدی سهم خود در بازار در صدر این فهرست قرار دارد.

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در جهان است. به عنوان یک شرکت صادرات‌محور، سامسونگ محصولات مختلفی را از کره جنوبی به پکن صادر می‌کند. سامسونگ که در سال 1938 توسط لی بیونگ-چول تأسیس شد، تدریجا به یک شرکت چندملیتی تبدیل گردید. کلمه سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای «سه ستاره» است.. سامسونگ الکترونیکس در سال 1969 راه‌اندازی شد و از آن زمان شروع به خرید و ساخت مؤسسات تجاری مختلف از جمله یک بیمارستان، کارخانه تولید کاغذ، بیمه عمر، فروشگاه‌های بزرگ و غیره نمود.

سامسونگ الکترونیکس در دهه هفتاد

سامسونگ الکترونیکس در دهه هفتاد با خرید نیمی از سهام سامسونگ سمیکنداکتر شروع به ارائه خدمات در عرصه بین‌المللی کرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی در کشور تبدیل گردید. موفقیت سامسونگ به عنوان یک شرکت فناوری تا دهه هشتاد ادامه یافت، زمانی که سامسونگ الکترونیکس با سامسونگ سمیکنداکتر و تله‌کامیونیکیشنز ادغام شد. این مسئله باعث شد که راه سامسونگ برای سلطه‌ی بیشتر در بازارهای بین‌المللی، از طریق تولید محصولات با فناوری پیشرفته که یک عنصر اصلی در هر خانه‌ای محسوب می‌شدند، هموارتر شود.

رویکرد عالی شرکت در کنترل کیفیت

رویکرد عالی شرکت در کنترل کیفیت باعث شده که بهترین محصولات را به کل جهان عرضه کند. در این رویکرد از سیستم «لاین استاپ» استفاده می‌شود که در آن هر کسی می‌تواند در صورت مشاهده محصولات غیر استاندارد، فرایند تولید را متوقف کند. حتی زمانی که کره جنوبی در سال 1997 دچار یک رکود اقتصادی شدید بود، سامسونگ توانست با این تغییرات کنار بیاید. سامسونگ مجبور شد کل شرکت را بازسازی کند و ده شرکت زیرمجموعه خود را بفروشد، اما توانست سرپا بماند و به روند توسعه خود ادامه دهد. راز موفقیت مستمر شرکت در بهبود پیوسته‌ی ساختار مدیریتی و اتخاذ فلسفه‌های آن نهفته است: «ما منابع انسانی و فناوری خود را صرف ایجاد محصولات و خدمات عالی کرده و از این طریق به جامعه جهانی کمک خواهیم کرد.»

در سال 1938، لی بیونگ-چول (1910-1987) از خانواده‌ای زمین‌دار در شهرستان اوریونگ به دئگو آمد و سامسونگ سانگهو  را به عنوان یک شرکت تجاری کوچک با 40 کارمند در سو-دونگ (اینگیو-دونگ امروزی) تأسیس کرد. این شرکت با فروش خواربار و ماهی‌های خشک تولید شده در سو-دونگ و حومه آن سر و کار داشت و نودل‌هایی را که خودش تولید می‌کرد می‌فروخت. کسب و کار لی رونق گرفت و او در سال 1947 دفتر مرکزی شرکت را به سئول منتقل کرد. با شروع جنگ دو کره، او مجبور به ترک سئول شد و کارخانه قند و شکر چیل جیدانگ را در بوسان تأسیس کرد.

چیل جیدانگ اولین کارخانه تولید شکر در کره جنوبی بود. پس از پایان جنگ در سال 1954، لی اقدام به تأسیس چیل موجیک کرد و کارخانه‌اش را در منطقه چیمسان دونگ در دئگو بنا نمود. این کارخانه بزرگ‌ترین تأسیسات تولید پشم در کشور بود و از این رو شکل و شمایل یک شرکت بزرگ را به خود گرفت. سامسونگ در نقاط مختلف توسعه یافت و لی به دنبال آن بود که سامسونگ را به عنوان یک شرکت پیشرو در طیف وسیعی از صنایع معرفی کند.

این شرکت چندین بخش مرتبط با الکترونیک را تأسیس کرد که از این بین می‌توان به سامسونگ الکترونیکس، سامسونگ الکترومکانیک، سامسونگ کورنینگ و سامسونگ سمیکنداکتر و تله‌کامیونیکیشنز اشاره کرد. اولین محصول این شرکت یک تلویزیون سیاه و سفید بود. سامسونگ در سال 1980 شرکت هانگوک جئونجا تانگسین را در گومی خریداری و شروع به ساخت دستگاه‌های مخابراتی کرد.

سامسونگ در سال 1982 یک کارخانه مونتاژ تلویزیون در پرتغال احداث کرد. در سال 1984 یک کارخانه 25 میلیون دلاری در نیویورک ساخت. در سال 1985 یک کارخانه 25 میلیون دلاری در توکیو بنا نمود و در سال 1987 تأسیسات 25 میلیون دلاری دیگری در انگلستان ساخت. دهه 1990 شاهد شکوفایی سامسونگ به عنوان یک شرکت بین‌المللی بود. این شرکت نه تنها تعدادی از کسب و کارها را در خارج از کشور خریداری کرد، بلکه شروع به پیشروی در حوزه تولید قطعات الکترونیکی نمود. شعبه ساختمانی سامسونگ قراردادی برای ساخت یکی از دو برج پتروناس در مالزی، برج تایپه 101 در تایوان و برج خلیفه در امارات متحده عربی منعقد کرد که بلندترین سازه کنونی جهان است.

دفتر مرکزی گروه سامسونگ در شهر سامسونگ در سئول واقع شده است. سامسونگ الکترونیکس (SEC) از آن زمان بر گروه تجاری سامسونگ و کسب و کار نیمه‌رساناها در سراسر جهان تسلط یافته و حتی از شرکت اینتل در سال مالی 2005 پیشی گرفته است. قدرت برند سامسونگ در چند سال اخیر بسیار ارتقا پیدا کرده است. سامسونگ در سال 1992 به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های حافظه در جهان بدل شد و پس از اینتل دومین تولید‌کننده تراشه در جهان است.

پروژه اس-ال‌سی‌دی (S-LCD)

در سال 2006، پروژه اس-ال‌سی‌دی (S-LCD) به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین سامسونگ و سونی کلید خورد تا امکان عرضه پایدار پنل‌های ال‌سی‌دی برای هر دو شرکت فراهم شود. اس-ال‌سی‌دی به سامسونگ (50% به علاوه 1 سهم) و سونی (50% منهای 1 سهم) تعلق دارد و کارخانجات و تأسیسات آن در تانگجونگ کره جنوبی اداره می‌شوند. سامسونگ الکترونیکس که رقیبی قدرتمند است، تولید خود را به طرز چشمگیری افزایش داد تا به بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه‌های DRAM، فلش مموری و درایوهای نوری تبدیل شود.

بزرگ‌ترین تولیدکننده نمایشگرهای کریستال مایع در جهان

هم‌اکنون این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده نمایشگرهای کریستال مایع در جهان است. سامسونگ الکترونیکس که در سال‌های 2004 و 2005 سود و درآمد بی‌سابقه‌ای به دست آورد، از سونی به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای لوازم الکترونیکی مصرفی جهان پیشی گرفت و هم‌اکنون در رتبه نوزدهم جهان قرار دارد. سامسونگ پس از نوکیا دومین تولیدکننده بزرگ تلفن همراه در جهان است و بیشترین سهم بازار را در آمریکای شمالی و اروپای غربی دارد.

در 29 دسامبر 2009، سامسونگ از مایک برین و تایمز کره بخاطر انتشار یک مطلب طنز در کریسمس 2009 شکایت کرد و درخواست 1 میلیون دلار غرامت نمود. تایمز کره در 29 ژانویه 2010 اطلاعیه‌ای داد و اعلام کرد که خوانندگان کره‌ای و خوانندگان خارج از کشور دچار سوءتفاهم شده‌اند و ادعاهای مطرح‌شده در مطلب طنز کاملا نادرست و بی‌اساس بوده است. سامسونگ پس از عذرخواهی مایکل برین، از پیگیری شکایت خود منصرف شد. سازمان نظارت بر انحصار اتحادیه اروپا در می 2010 بخاطر تثبیت غیرقانونی قیمت‌ها با همکاری 8 سازنده تراشه‌های حافظه، یک جریمه 145.73 میلیون یورویی علیه سامسونگ وضع کرد.

تاریخچه سامسونگ می‌تواند یک مثال کامل باشد

همه چیز از 1 مارس 1938 آغاز شد که لی بیونگ-چول، مؤسس سامسونگ، تجارت خود را با تنها 30،000 وون در کره آغاز کرد. محصولات اولیه سامسونگ در آن زمان ماهی، میوه و سبزیجات خشک‌شده بودند که در پکن و منچوری خرید و فروش می‌شدند. کلمه سامسونگ در لغت به معنی «سه ستاره» است.

لی کسب و کار خود را گسترش داد و چند دستگاه شیرینی‌پزی خرید و فروش خود را توسعه داد. و همانطور که می‌دانیم اکنون به یک شرکت جهانی بدل شده که برندها و محصولات مختلفی را در سراسر جهان عرضه می‌کند. سامسونگ الکترونیکس که هم‌اکنون به تولید تلفن‌های همراه و سایر محصولات می‌پردازد، مشابه همان سامسونگی است که در سال‌های 1970 وجود داشت. در دهه 1970، بنیان راهبردی سامسونگ با سرمایه‌گذاری‌های مختلف در صنایع پتروشیمی تثبیت شد و این شرکت در سال 1974 به توسعه تجارت خود به عنوان یک شرکت کشتی‌سازی ادامه داد.

این شرکت اولین OneDRAMTM را در جهان توسعه داد

سامسونگ تنها در سال 2006 در زمینه تولید و نوآوری تلفن‌های همراه به دستاوردهای زیر رسیده است: این شرکت اولین OneDRAMTM را در جهان توسعه داد، رکورد فروش 10 میلیونی تلفن‌های همراه را در ایالات متحده شکست، اولین لنز 10 مگاپیکسلی را برای دوربین‌های تلفن همراه معرفی کرد، سریع‌ترین تلفن و سیستم HSDPA جهان را تولید کرد و کارخانه تولید تلفن همراه خود را در هندوستان راه‌اندازی کرد. خط تولید تلفن‌های همراه سامسونگ شامل زیباترین موبایل‌های نوآورانه به نام‌های SGH-E950، SGH-E840، و SGH-J600 هستند.

این شرکت از یک فروشگاه ساده که در اواخر 1930 راه‌اندازی شد به بزرگترین شرکت کره و دومین شرکت بزرگ جهان بدل گردید. علاوه بر بخش الکترونیک که سودآورترین و موفق‌ترین بخش سامسونگ در جهان است، این شرکت همچنین در زمینه‌های مالی، مواد شیمیایی، خرده‌فروشی و سرگرمی نیز تا حدی موفق بوده است. سامسونگ بهترین کارمندان کره جنوبی را استخدام می‌کند که عمدتا تحصیلات عالی دارند. این مسئله جای تعجب ندارد، زیرا دارایی‌های شرکت حدود 300 میلیارد دلار است.

این شرکت وفادارترین کارمندان را در اختیار دارد و بسیاری از آنها هر روز کار می‌کنند و تعطیلات آخر هفته ندارد. این شرکت زمانی بزرگ‌تر از الان بود، اما دولت که نگران قدرت شرکت بود، سامسونگ را مجبور کرد که تعدادی از زیرمجموعه‌های خود را واگذار کند. سامسونگ همچنین در تولید قطعات الکترونیکی پیشگام است که سایر شرکت‌ها برای ساخت محصولات خود از آنها استفاده می‌کنند. به همین دلیل، سامسونگ می‌تواند ارزش بازار را کنترل کند و قیمت‌ها را به میل خود افزایش دهد.

در نتیجه، سامسونگ به دلیل پولی که به دولت تزریق می‌کند در موضع قدرت قرار دارد. بعلاوه، تعداد زیاد کارکنان شرکت برای اقتصاد کشور ضروری است. سامسونگ مدت زیادی است که فعالیت دارد و با اینکه اختلاف‌نظرهایی در رابطه با قدرت و نفوذ این شرکت در کره جنوبی وجود داشته است، نمی‌توان منکر مزایای اقتصادی کسب و کارها و صادرات خدمات این شرکت گردید؛ فعالیت‌هایی که شرکت‌های کوچک‌تر از امکانات لازم برای انجام آنها برخوردار نیستند.

سامسونگ یک موتور محرک عظیم است که بسیاری از مردم در سراسر جهان از محصولات آنها، به ویژه لوازم الکترونیکی مانند تلفن‌های همراه و پخش‌کننده‌های موسیقی استفاده می‌کنند. از این رو، تداوم پیشرفت و توسعه این شرکت چندان تعجب‌آور نیست. در 1 مارس 1938، لی بیونگ-چول کسب و کار خود را با 30،000 وون در دئگو در کره جنوبی راه‌اندازی کرد. کسب و کار کوچک آقای لی در آغاز به صادرات، فروش ماهی، سبزیجات و میوه‌های خشک کره‌ای در منچوری و پکن محدود می‌شد.

اما در کمتر از یک دهه، سامسونگ-به معنای «سه ستاره»-به دستگاه‌های آردکوبی و شیرینی‌پزی مجهز شد، عملیات تولید و فروش خود را افزایش داد و در مسیر بدل شدن به یک شرکت جهانی مدرن گام برداشت. سامسونگ-سانیو الکترونیکس در دسامبر 1969 تأسیس شد (که در مارس 1975 به سامسونگ الکترو مکانیکس تغییر نام یافت و در مارس 1977 با سامسونگ الکترونیکس ادغام شد)، کارخانه سامسونگ الکترونیکس وارد عمل شد (که در فوریه 1984 به سامسونگ الکترونیکس تغییر نام یافت)، بیمارستان عمومی نو کوریو افتتاح گردید (که در سال 1995 به بیمارستان کانگبوک تغییر نام یافت)، در می 1966 شرکت توسعه جونگ-آنگ تأسیس شد (که هم‌اکنون به عنوان سامسونگ اِورلند شناخته می‌شود)، در اکتبر 1965 شرکت تولید کاغذ سیهان خریداری شد (در آگوست 1968 به شرکت تولید کاغذ چونجو تغییر نام یافت و دیگر به سامسونگ وابسته نیست)، روزنامه جونگبویلی در سپتامبر راه‌اندازی شد (که دیگر به سامسونگ وابسته نیست) و بنیاد فرهنگی سامسونگ در آوریل 1963 تأسیس گردید.

منبع: ویت موب؛ وبسایت فروش آنلاین موبایل و گجت‌های هوشمند

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها