​آخرین خبر درمورد رتبه بندی معلمان | وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

کد خبر: 1142997

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس آخرین تغییرات صورت گرفته در تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را تشریح کرد.

​آخرین خبر درمورد رتبه بندی معلمان | وضعیت رتبه بندی معلمان به کجا رسید

رتبه بندی معلمان یکی از مسائل بحث برانگیز در  حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت است. طرح رتبه بندی معلمان برای سروسامان دادن به حقوق معلمان در نظر گرفته شده است. البته طرح رتبه بندی معلمان فقط برای افزایش حقوق نیست، بلکه جهت ارتقای شایستگی‌ ها و توانمندی‌های معلمان می باشد. برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان لازم است که معلمان حداقل 2 سال سابقه کاری داشته باشند و متقاضیان رتبه یک نظام رتبه بندی باید 2 سال سابقه کار در مراکز آموزشی داشته باشند. اخرین اخبار در مورد رتبه بندی معلمان را می توانید در ادامه بخوانید.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

وی ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیئت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

رتبه بندی معلمان برای کدام دسته اجرا می شود؟

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش،  از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و اظهار کرد: متن آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از یک ماه بررسی کارشناسی، امروز از طرف وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه شد.  

وی با بیان اینکه زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور خواهد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه بودجه و با نظارت دو نماینده مجلس انجام شد که کارشناسان در سه شیفت کاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، آن را آماده کردند.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه ظرف سه ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان باید اجرایی شود، ادامه داد: ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به محض تصویب دولت، به مرحله اجرایی می‌برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از تصویب هیأت دولت می‌توانیم درباره مفاد آن صحبت کنیم چون ممکن است در دولت با تغییراتی مواجه شود. 

وی با بیان اینکه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش در این آیین‌نامه شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رضایت‌مندی شغلی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت تربیتی است.

همه معلمان می‌توانند امتیازات شایستگی عمومی را کسب کنند

وی با بیان اینکه همه معلمان می‌توانند امتیازات شایستگی عمومی را اخذ کنند، عنوان کرد: اساسا این شاخص‌ها به نحوی است که افرادی که در هیأت تخلفات و یا محاکم قضایی رأی محکومیت داشته‌ باشند یا برخی موارد خاص دیگر ممکن است امتیازاتی از این قسمت را از دست دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این انتقاد که چرا کسی از نمایندگان معلمان و مدیران به عنوان اعضای هیأت ممیزی انتخاب نشده‌اند، گفت: در متن قانون اعضای هیأت ممیزه از پیش تعیین شده‌اند، اما چیزی که مشخص است این که اساساً داده‌ها و امتیازات توسط خود معلم، مدیر، شورای مدرسه و انجمن اولیاء ارزیابی خواهند شد.

ستاری‌فرد درباره موضوع امتیازدهی دانش‌آموزان به معلمان برای قانون رتبه‌بندی نیز بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و نه در قانون و در آیین‌نامه چنین چیزی گنجانده نشده است.

معلمان هر ۵ سال یکبار برای ارتقای رتبه بررسی می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: در رتبه‌بندی معلمان پس از احراز شرایط، در رتبه‌های خود قرار می‌گیرند و بعد از آن ۵ سال در آن رتبه خواهند بود و پس از آن هیأت‌های ممیزی تشکیل شده درباره ارتقای رتبه معلمان تصمیم‌گیری خواهند کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: درباره  بحث آخرین مدرک تحصیلی معلمان که یکی از مطالبات خبری فرهنگیان بود، در نهایت معاونت قوانین مجلس اعلام کرد که در اجرای رتبه‌بندی آخرین مدرک معلمان اعمال خواهد شد.

ستاری‌فرد تصریح کرد: رتبه‌بندی شامل همه کسانی که از ابتدا تحت عنوان معلم استخدام شده‌اند می‌شود و نیروهای اداری نیز که در رسته آموزش قرار ندارند و رسته آن اداری است، در صورت حضور در مدارس، مشمول رتبه‌بندی خواهند شد.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای مشمولیت افراد برای قرار گرفتن در رتبه‌های مختلف وجود ندارد و دولت برای اجرای این قانون در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ نیز احتمالا حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی خواهد شد.

پرداخت دیون ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در انتظار تصمیم هیأت دولت

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مبنای صدور احکام رتبه‌بندی از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ خواهد بود، اما پرداخت ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ هنوز مشخص نیست و دولت راجع پرداخت دیون معلمان در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ باید در جلسه هیأت وزیران تصمیم بگیرد، اما چیزی که مشخص است این که احکام از تاریخ ۳۱ شهریور سال گذشته صادر خواهد شد و افرادی که در سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده‌اند، احکام بازنشستگی آنها بر اساس قانون رتبه‌بندی خواهد بود.

ستاری‌فرد خاطرنشان کرد: بر اساس آیین‌نامه معلمان مدارس روستایی، عشایری، ابتدایی و استثنایی هر ۴ سال یکبار می‌توانند در فرآیند ارتقای رتبه شرکت کنند.

وی با اشاره به بند کارگروه‌ها در آیین‌نامه نیز گفت: کارگروه‌ها از سطح مدرسه تا وزارت را شامل می‌شوند و معلم در هر کارگروهی که در مدرسه تعریف می‌شود می‌تواند عضو شود و از امتیازات آن بهره ببرد.

ستاری‌فرد با بیان اینکه ایجاد رقابت میان معلمان برای افزایش کیفیت آموزش هدف مدنظر در رتبه‌بندی است، گفت: اساس رتبه‌بندی اصلاح نظام پرداخت معلمان خواهد بود و این نظام باید به بهبود وضعیت معیشتی معلمان منجر شود.

اعتراضات معلمان به رتبه‌هایشان در هیأت‌های ممیزی قابل طرح است

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر معلمی به رتبه‌ای که برای وی در نظر گرفته شده، اعتراض داشت، می‌تواند شکایت خود را در هیأت‌های ممیزه تشکیل شده مطرح کند و این موضوع آنجا بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به بند تجربه در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان گفت: در تجربه صرفا سنوات ملاک نیست و عبارت است از مجموعه‌ای از توانمندی‌هایی که معلم در طول سال‌ها کسب کرده است.

ستاری‌فرد در مورد زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش از زمان تصویب قانون و آیین‌نامه اجرایی آن در هیأت دولت، سه ماه فرصت دارد که نسبت به صدور احکام اقدام کند که پیش‌بینی می‌کنیم فرآیند صدور احکام معلمان تا پایان بهار انجام شود.

ستاری‌فرد در پایان نیز گفت: ۵۰ امتیاز مازاد بر ۱۰۰۰ امتیاز در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است که برای نخبگان و ایثارگران درنظر گرفته خواهد شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها