فن کلاچ چیست و چه وظیفه ای دارد ؟

کد خبر: 1146236

 

به زبان ساده، فن کلاچ راه حلی برای فن مکانیکی پشت رادیاتور در مواقع نیاز است، زیرا کارکردن مداوم چرخ، ضمن ایجاد صدای ناخوشایند بالا، می تواند قدرت موتور را تا حدود 8 ch افزایش دهد. البته این عدد به نوع پروانه و شکل تیغه های آن نیز بستگی خواهد داشت.

فن کلاچ بر روی پمپ آب پیشرانه نصب می شود و این قسمت در مقابل موتورهای خطی و توربوشارژ با چرخ های مکانیکی به راحتی قابل مشاهده است. حرکت مورد نیاز برای چرخاندن پروانه و فن کلاچ توسط یک تسمه است تا پمپ آب و پروانه بچرخند.

کلاچ فن در برخی خودروها  مانند لوازم یدکی لیفان بازار دیده می شود که از سیستم پروانه برای خنک کردن موتور استفاده می کنند. فن چوبی وسیله ای است که بین پروانه و قسمتی که توسط میل لنگ تغذیه می شود قرار می گیرد و پروانه را می چرخاند.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که در هنگام سرد بودن موتور، نیروی موتور را به توربین منتقل نمی کند و توربین نمی چرخد و قدرت موتور هدر نمی رود، اما زمانی که موتور داغ است، این دستگاه اتصال بین موتور و توربین و پروانه را وادار به حرکت و ...

توجه داشته باشید که اگرچه کلاچ فن آزاد است و نیرو به چرخ منتقل نمی‌شود، چرخ با سرعت کم می‌چرخد، اما زمانی که فن قفل می‌شود، چرخ با شدت کامل می‌چرخد و علامت واضح‌تر آن صدای جیغ است. موتور در شتاب می میرد.

مشکل فن کلاچ اصلی زمانی رخ می دهد که فن کلاچ قفل نمی شود و این باعث می شود دمای موتور ماشین شما به شدت افزایش یابد که در این صورت باید فن کلاچ را تعویض کنید در غیر این صورت با آزاد شدن موتور خودرو خود مواجه خواهید شد.

وقتی موتور خودرو در خرید لوازم یدکی جک هنوز گرم نشده است فنر ترموستاتیک کلاچ فن درگیر نمی شود و در نتیجه پروانه و کلاچ فن کمی می چرخند. این امر باعث می شود موتور خودرو به خصوص در هوای سرد زمستانی سریعتر گرم شود. با این حال، هنگامی که دمایی که در آن فن کلاچ درگیر می شود به دست می آید، فنر دمایی در این قسمت، که مشابه فنر در ترموستات پیشرانه عمل می کند، به داخل لگد می زند و مایع چسبناک داخل را به طرفین جابجا می کند. این حرکت روغن لزج باعث می شود که ارتباط بین دو قسمت کلاچ فن برقرار شود و حرکت چرخشی قسمتی که به پمپ آب متصل است به قسمت جلویی کلاچ فن که پروانه روی آن قرار دارد انتقال یابد. بسته به این ترتیب کلاچ فن درگیر می شود تا بتواند با قدرت کامل هوا را از جلوی رادیاتور بکشد و از رزوه های رادیاتور عبور کند و آب داخل قسمت خنک کننده پیشرانه را خنک کند. در این حالت صدای پروانه را به وضوح می شنوید. البته باید بدانید که مکانیسم درگیری و رهاسازی این قطعه به دو صورت یکی توسط فنر حرارتی واقع در آن و دیگری توسط مدار کنترل الکتریکی انجام می شود. در بسیاری از موارد خروج مایع چسبناک در کلاچ فن نشانه پایان عمر آن قطعه است.

خرابی این قطعه در بیشتر موارد خود را به صورت کار نکردن فنر حرارتی نشان می دهد که در این حالت در همه موارد فن کلاچ با سرعت کم مشابه حالت آزاد می چرخد و باعث گرم شدن کلاچ می شود. علاوه بر این درگیر شدن کامل این قطعه از دیگر معایب آن است که صدای زیاد پروانه و کاهش قدرت موتور از نتایج این مشکل است.

برای خیلی ها این سوال پیش می آید که آیا استفاده از فن های برقی بهتر است یا به طور کلی از توربین های کلاچ؟ فن های برقی قدرت موتور را کاهش نمی دهند و از طرفی در مواقع نیاز شروع به کار می کنند. برداشتن ملخ های کلاچ و استفاده از فن برقی به جای آن باعث کاهش عمر یاتاقان پمپ آب و کاهش قدرت پیشرانه و ضریب درگ خودرو نمی شود. فن های الکتریکی کاملاً به رادیاتور می چسبند و 70 درصد از سطح کل رادیاتور را پوشش می دهند و در دورهای پایین هوای بیشتری را به داخل می کشند که به خنک شدن بهتر پیشرانه کمک می کند. اما زمانی که دور موتور از حدود 2400 دور در دقیقه بیشتر شود، توربین ها در هواگیری کارآمدتر هستند.

بهترین قیمت لوازم یدکی چانگان را در دیجی کار شاپ ببینید.

با این حال، می‌توان نتیجه گرفت که اگر ماشین ما بیشتر در دورهای پایین کار می‌کند، پنکه برقی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اما اگر قصد استفاده از سرعت های پیشرانه بالا را داشته باشیم، مانند انحرافات، فن های مکانیکی عملکرد بهتری خواهند داشت. اما ترکیب این دو به این معنی است که وجود فن های برقی در جلوی کلاچ فن پشت رادیاتور خودرو به یک ترکیب ایده آل تبدیل می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها